دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با پایان بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، کنسرت‌های موسیقی از بی‌رونقی درآمد

و با گرمی هوا، بازار آنها نیز داغ شد. گرچه در تعطیلات نوروز کنسرتی برگزار نمی‌شود اما هنرمندان این عرصه همچنان آن سوی‌ آب‌ها را برای اجرای برنامه چه در ایام نوروز و چه در دیگر ایام سال ترجیح می‌دهند.

ساز و نوای ایرانی در خارج

محدودیت‌های خاصی که برای اجرای موسیقی در کشور وجود دارد، هنرمندان زیادی را جهت اجرای کنسرت در خارج کشور تشویق می‌کند. اما این تمام موضوع نیست؛ اجرای بدون دغدغه هم بخش دیگر برگزاری این تورهای خارجی است.

به گزارش ایلنا گروه موسیقی کامکارها تابستان سال آینده در 2 بخش فارسی و کردی، 3 کنسرت در نروژ و انگلستان برگزار خواهد کرد. گروه موسیقی دستان هم از تاریخ 14 فروردین ماه به‌مدت یک‌ماه قطعاتی از آلبوم «به نام گل سرخ» را در 11 شهر اروپایی اجرا می‌کند.

این گروه تا‌کنون با خواننده‌های مختلفی به روی صحنه رفته و آلبوم‌های باکلام و بی‌کلام متعددی نیز منتشر کرده است که به‌نام گل سرخ یکی از آخرین آنهاست. این گروه قصد دارد قطعات این آلبوم را به‌همراه دونوازی با یک نوازنده هندی و دیگر قطعات بی‌کلام ارائه دهد.

سعید فرجپوری نماینده گروه موسیقی دستان به مهر گفت: در این کنسرت‌ها گروه دستان قطعاتی از ساخته‌های حمید متبسم و با آواز سالار عقیلی را در کشورهای آلمان، سوئد، بلژیک، هلند، سوئیس و اتریش اجرا می‌کند.

حمید متبسم سرپرست گروه بین‌المللی پردیس اردیبهشت سال آینده به هلند می‌رود تا در مرکز فرهنگی شونگ همراه با نوازندگان و خوانندگانی از سراسر جهان به اجرای برنامه بپردازد. قرار است این پروژه با ارکسترهای حرفه‌ای نیز ضبط و اجرا شود.

علیرضا قربانی نیز همراه برخی از اعضای گروه اشتیاق 18 اردیبهشت در تئاتر دولاویل پاریس کنسرت می‌دهد. این گروه سال آینده در برخی فستیوال‌های بین‌المللی و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

گروه حنانه به سرپرستی و آهنگسازی کامران همت‌پور‌ که کسب مقام نخست جشنواره سن لورنزو میلان و گروه برگزیده ایران در دهه 70 شهرداری تهران در کارنامه خود را دارد، پس از اجرای تور اروپایی خود، در ایام نوروز به چین می‌رود.

گروه آریان همزمان با تحویل سال 89 در کوالالامپور کنسرت می‌دهد. به گزارش فارس این کنسرت همزمان با تحویل سال‌نو در برج دو قلوهای کوالالامپور مالزی برگزار می‌شود.
گروه موسیقی آراز به سرپرستی رحیم شهریاری در نخستین اجرا از تور کنسرت‌های اروپایی خود 29 اسفند در استانبول به روی صحنه می‌رود. پس از استانبول آنها راهی اتریش می‌شوند تا دومین اجرای خود را در سال 89 در وین برگزار کنند. سپس به پاریس و کلن خواهند رفت.

کنسرت موسیقی نوروزنامه، کاری از گروه هنر و موسیقی نای هم با آواز محمد صادق اسحاقی در کشورهای ارمنستان و گرجستان در فروردین ماه 1389 برگزار می‌شود. محمد علی کریمی سرپرست گروه نای گفت: نوروزنامه شامل اجرای قطعاتی قدیمی و جدید از موسیقی اصیل ایران زمین در مایه نوا با آوازهای طراحی‌شده توسط محمد صادق اسحاقی روی اشعاری از خاقانی شروانی و دکتر شفیعی کدکنی است.

همچنین در این برنامه قطعات ساخته و تنظیم شده از علی بهرامی فر نوازنده سنتور اجرا می‌شود و از برنامه‌های آینده این گروه در تابستان 1389 اجرای کنسرت و برپایی کارگاه‌های موسیقی ایرانی در اروپا و آمریکا خواهد بود.

کنسرت‌هایی برای ایران

سال گذشته صدای ساز بزرگان موسیقی شنیده نشد و آنان ترجیح دادند که سازهایشان را در کشورهای دیگر کوک کنند. به‌نظر می‌رسد که سالی که نکوست از بهارش پیداست. اما از الان هنرمندان مختلف در حال اعلام این هستند که در سال 1389 در ایران کنسرت خواهند داد.

گروه کامکارها اعلام کرده‌‌ که ممکن است بعد از اتمام برنامه‌هایشان در لندن، کنسرتی در تهران و در فضای باز برگزار کنند. هنوز جزئیات این اجرا قطعی نشده است.

محمدرضا لطفی به همراه گروه‌های سه‌گانه شیدا اردیبهشت ماه سال 89 در شیراز ‏، اصفهان و تهران کنسرت می‌دهد. هنوز محل و تاریخ دقیق این برنامه‌ها مشخص نیست و گروه مشغول برنامه‌ریزی برای کنسرت‌ها هستند.

همایون شجریان که به همراه گروه همنوازان حصار به‌تازگی در قزوین اجرا داشته، در اردیبهشت‌ماه 89 برنامه خواهد داشت و پس از آن در فصل پاییز کنسرت‌های خود را در شهرستان‌ها پی خواهد گرفت.

گروه اشتیاق به سرپرستی علی قمصری هم برنامه‌هایی برای سال 89 خواهد داشت.
به گفته علیرضا قربانی، وی پس از اجرای کنسرت در اروپا یا قاره آمریکا در بهار و تابستان، کنسرت‌هایی را به همراه تمام اعضای گروه اشتیاق در تهران و 5 شهر دیگر برگزار خواهند کرد. کرج، قزوین، ‌شیراز، اصفهان، تبریز و کرمان ازجمله گزینه‌های این گروه است که شرایط اجرا در هریک که زودتر فراهم شود، آن شهر در اولویت قرار خواهد گرفت.

گروه کر آوازی تهران، به رهبری میلاد عمرانلو که امسال بسیار موفق بود و کسب مقام‌های مختلف را در جهان تجربه کرده است، در سال آتی برنامه‌ای برای اجرای کنسرت در خارج ندارد اما در هفته اول اردیبهشت ماه به اجرای کنسرت می‌پردازد. در این کنسرت که هفته اول اردیبهشت در تالار وحدت برگزار می‌شود نزدیک به 8 قطعه جدید اجرا خواهد شد.

سهم ایران از نوروز

اگر در تهران خبری از کنسرت‌های نوروزی نیست اما جشنواره نوروزی در کیش هر شب از 26 اسفند تا 13 فروردین برگزار می‌شود. شرکت ترانه شرقی با برنامه‌ریزی خود در کیش اجرای گروه آریان، بنیامین بهادری، رضا صادقی، محسن یگانه و احسان خواجه‌امیری را روی صحنه خواهد برد.

اما پیش از شروع بهار، گروه شش راز به سرپرستی آرش قهرمانلو از 22 تا 26 اسفند در ایستگاه‌های مختلف متروی تهران به اجرای زنده موسیقی نوروزی خواهد پرداخت.  این برنامه‌ها که از سوی فرهنگسرای مترو تدارک دیده شده قرار است از ساعت 17 تا 19 روزهای یادشده در ایستگاه‌های هفت تیر، گلبرگ، قیطریه، صنعتی شریف، انقلاب، صادقیه و علم و صنعت برگزار شود.

کد خبر 103541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز