همشهری آنلاین: وحشت عمومی گرجستان را پس از آنکه گزارشی غلط از تلویزیون پخش شد، فرا گرفت

روزنامه اتریشی کوریر گزارش داد، این خبر که مدعی هجوم جدید نیروهای روسیه به این جمهوری جنوب قفقاز و همچنین مرگ میخاییل ساکاشویلی، رییس جمهور گرجستان بود، شب یکشنبه بسیاری از گرجی ها را در ترس و وحشت فرو برد.

شبکه تلویزیونی ایمدی (Imedi) که تحت کنترل ساکاشویلی است، تازه در پایان این گزارش بود که اعلام کرد جنگی به وقوع نپیوسته، بلکه فقط تحولی احتمالی به نمایش گذاشته شده است.

روسیه، گروه های مخالف دولت در گرجستان و سیاستمداران این اتفاق را یک رسوایی خوانده اند.

بر اساس گزارش رسانه ها، در پی انتشار این خبر از تلویزیون، وضعیت آشفته ای بر گرجستان حاکم شد به طوری که مردم به سوی مراکز خرید و همچنین پمپ بنزین ها هجوم بردند. بیشترین آشفتگی در شهر گوری رخ داد که نیروهای روسیه در جنگ اوت 2008 آن را اشغال کردند. دمیتری لورتکیپانیدسه (Dmitri Lortkipanidse mit)، نماینده مجلس گرجستان اعلام کرد مادر یکی از سربازان گرجی که این خبر را از تلویزیون دیده بود، بر اثر سکته جان باخت.

"یک فرد به شدت بیمار و خطرناک"
خبرگزاری روسی اینترفکس ابتدا به بازتاب گزارش شبکه خبری ایمدی درباره آغاز جنگ پرداخت و در همین حال تصریح کرد که فقط این شبکه چنین اطلاعاتی را پخش کرده است. بنا به گزارش ایمدی که با تصاویر جنگی به نمایش درآمد، نیروهای روسی گرجستان را اشغال کرده و ساکاشویلی نیز مرده بود. مخالفان گرجستان بر اساس این گزارش پس از کودتا دولت جدیدی را شکل دادند. در پایان این گزارش اعلام شد که همه اینها شوخی بوده است.

مخالفان گرجی و سیاستمداران روسی ساکاشویلی را متهم می کنند که شهروندان را به وحشت انداخته است. دمیتری روگوزین (Dmitri Rogosin)، سفیر روسیه نزد ناتو گفت: "او فردی به شدت بیمار و خطرناک است و مانند یک خلافکار عمل می کند." در اعتراضات خیابانی که به شکل برنامه ریزی نشده شکل گرفت، شرکت کنندگان در تظاهرات در تفلیس خواستار اعمال مجازات بر عاملان پخش این خبر شدند. در همین حال این شبکه تلویزیونی هم از مردم به خاطر اقدامش عذرخواهی کرد.

پس از جنگ 2008، گرجستان کنترل خود را بر مناطق جدایی طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی از دست داد. روسیه گرجستان را متهم می کند که با افزایش توان تسلیحاتی و پیگیری تبلیغات دولتی به دنبال الحاق دوباره این مناطق به سرزمین خود است.

کد خبر 103440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز