سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: این روزها یک سؤال یک میلیون‌ دلاری در محافل اطلاعاتی و ضدتروریستی آمریکا ابهام زیادی ایجاد کرده‌است؛ آیا آدام یحیی قدان که معروف است به عظام آمریکایی دستگیر شده‌است؟

 قدان یکی از اعضای آمریکایی القاعده است که در گذشته و پیش از آنکه به عضویت القاعده درآید، کشته و مرده موسیقی متال بود. خانواده او یهودی هستند و او در آمریکا متولد و بزرگ شده‌است.

او مردی یک میلیون دلاری است. دولت آمریکا برای دستگیری قدان یک میلیون‌ دلار جایزه تعیین کرده‌است. او از سال 2004 تحت تعقیب دولت آمریکاست.

مقامات دولت پاکستان روز یکشنبه هفته جاری به رسانه‌های این کشور گفتند که قدان یک میلیون‌دلاری در حومه شهر کراچی دستگیر شده‌است. به فاصله یک روز از انتشار این خبر دستگاه امنیتی پاکستان اعلام کرد که فرد دستگیر شده، قدان نیست.

مرد دستگیر شده هم شباهت ظاهری به قدان داشته و هم اسم کوچکش ابویحیی بوده‌است و به همین خاطر تصور شده که او همان سخنگوی آمریکایی القاعده است. اما چنین نبوده‌است. با این حال مقامات پاکستانی می‌گویند که فرد دستگیر شده یکی از اعضای آمریکایی القاعده است به نام ابویحیی مجاهدین.

به‌نظر می‌رسد درباره هویت مرد دستگیر شده و اهمیت و رده او در القاعده هنوز اطلاعات دقیقی در دست مقامات اطلاعاتی پاکستان نیست. نیروهای پاکستانی در هفته‌های اخیر چند مقام ارشد طالبان را در این کشور دستگیر کرده‌اند. یکی از آنها ملا عبدالغنی برادر دستیار ارشد ملاعمر بود. اگر خبر دستگیری قدان تایید می‌شد، این موفقیت بزرگی برای دستگاه اطلاعاتی پاکستان بود.

قدان از گردانندگان سحاب، شاخه رسانه‌ای القاعده است. روز یکشنبه یک نوار ویدئویی منتشر شد که قدان را در ردا و عمامه نشان می‌داد که به آمریکایی‌ها درباره حملات جدید القاعده هشدار می‌داد. او از آمریکایی‌ها خواست که به منافع دولت حمله کنند و اقتصاد این دولت را هدف بگیرند.

اما ماجرای این دستگیری یک ابهام دیگر هم دارد. فردی که اکنون مقامات پاکستانی می‌گویند به‌عنوان یکی از اعضای آمریکایی القاعده دستگیر کرده‌اند، تا‌کنون اصلا خبرساز نبوده‌است.

جست‌وجو در همه اسناد و اطلاعات دستگاه ضدتروریستی آمریکا نشان می‌دهد که هیچ نشانی از اسم ابویحیی مجاهدین که گفته می‌شود دستگیر شده، وجود ندارد. چطور ممکن است عضوی آمریکایی از القاعده که متهم به حملات تروریستی است هیچ سابقه‌ای در اسناد و اطلاعات دولت آمریکا نداشته‌باشد و هیچ نشانه‌ای از تحت تعقیب بودن او برجا نمانده‌باشد؟

ماجرا چیست؟ آیا قدان واقعا دستگیر شده؟ آیا فرد دستگیر شده اصلا عضو القاعده بوده‌است؟ آیا مقامات پاکستانی اطلاعاتی دارند که آن را از آمریکا پنهان می‌کنند یا این واشنگتن است که اطلاعات کافی درباره مظنونان تروریستی ندارد؟ حتما این ماجرا حاشیه‌های دیگری هم دارد که هنوز منتشر نشده‌است.

کد خبر 103128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز