مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

شهروندان تهرانی می توانند برای بهره مندی شبانه روزی از خدمات پیام کوتاه در توقف خودروها (smsparking) شماره خودروی خود را بدون نیاز به گرفتن پیش شماره 30003000 ارسال کنند.

پیش از این اعلام شده بود که از سوی شهرداری امکان رزرو جای پارک با SMS فراهم شده است و شهروندان به زودی می توانند محل پارک خودروی خود را از طریق ارسال پیام کوتاه مشخص کنند. یکی از مشکلات اساسی ترافیک تهران کمبود فضای پارک و سرگردانی رانندگان برای پارک خودروهای خود است که علاوه بر اتلاف وقت به افزایش حجم ترافیک نیز دامن می زند.

در حال حاضر با وجود آغاز احداث 6 پارکینگ طبقاتی بزرگ در طالقانی، وصال، لاله، کاوه، حقانی و صادقیه و وجود 27 هزار جای پارک عمومی در تهران حدود 550 هزار جای پارک دیگر مورد نیاز است.

از سوی دیگر پارکینگ های موجود نیز به طور کامل مورد استفاده قرار نمی گیرند، چنانکه پیشتر سیدجعفر هاشمی تشکری، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفته بود
«تعدادی از پارکینگ های طبقاتی شهر تهران علی رغم اینکه در محدوده پرتردد شهر نیز قرار دارند، چنان که باید با استقبال شهروندان مواجه نشده و به دلیل اطلاع رسانی ناقص، بخشی از ظرفیت آنها بلااستفاده مانده است. در بسیاری موارد نیز رانندگان با پارکینگ های ظرفیت تکمیل روبرو شده و جای پارک در حاشیه هم پیدا نمی کنند.»

شهرداری تهران پس از نصب نشانگرهای اطلاع رسانی ظرفیت جای پارک در مقابل پارکینگ های عمومی، برای سهولت در تردد و جلوگیری از سرگردانی در سطح شهر، شهروندمداری و حرکت به سمت شهر الکترونیک، امکان رزرو جای پارک توسط ارسال پیام کوتاه (SMS) را فراهم کرد.

در این طرح جهت بهره مندی شبانه روزی از این خدمات برای ثبت نام در سیستم،مشترکین شماره خودرو خود را بدون نیاز به گرفتن پیش شماره به شماره 30003000 ارسال کنند.

بنا بر اعلام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران،  سیستم پارکینگ الکترونیک قادر است به روش فارسی، انگلیسی و انگلیسی- فارسی با کاربران مبادله پیام کرده و مدت توقف را در زمان های 30 ، 60 ، 90 و 120 دقیقه ای تنظیم کنند.

به گفته کارشناسان کاهش نیروی انسانی،  سرعت ایجاد در ارائه خدمات، تعیین نرخ متناسب و ساده کردن بهره گیری از امکانات شهری از اهداف طرح استفاده از خدمات پیام کوتاه در توقف خودروها به شمار می رود.

همچنین امکان سرویس دهی عادلانه به کلیه شهروندان، صرفه جویی در خدمات و امکان پرداخت هزینه توقف پس از یافتن پارکینگ به وسیله تلفن همراه نیز از دیگر امکانات طرح مذکور است.

لازم به ذکر است این سیستم که در حال حاضر تنها شماره پلاک های جدید را تحت پوشش قرار داده و به صورت آزمایشی در خیابان ایران زمین مورد استفاده شهروندان قرار دارد، به زودی در سطح شهر گسترش خواهد یافت.

کد خبر 103

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز