گروه دانش: چند روز بعد از اعلام این خبر از سوی مسئولان شرکت فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه ای‌میل ملی راه‌اندازی می‌شود

و در‌گیر و دار فیلتر شدن و اختلال در سرویس جی‌میل،  واکنش‌های انجام شده از سوی متخصصان فناوری اطلاعات حاکی از مخالفت با چنین پروژه‌ای است.

سعید مهدیون، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات اخیرا در جلسه پرسش و پاسخ در جمع خبرنگاران به بسته شدن جی‌میل اشاره کرد و گفت: «در مورد بسته شدن این سرویس اگر کسی اعتراضی داشته باشد باید به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتقل کند ولی از نظر بنده این یک فرصت حساب می‌شود و باید مردم کشور به سمت ای‌میل ملی هدایت شوند.»

در تاریخ 17 آذر 1388 معاون شرکت فناوری اطلاعات ایران خبر داده بود این شرکت تاکنون برای بیش از 3 هزار کاربر اینترنت کشور، پست الکترونیک ملی را فعال کرده است. این در حالی است که وزارت ارتباطات در تاریخ 21فروردین 1387 اعلام کرده بود تعداد کاربران ای‌میل ملی 4500نفر است.

در همین حال دکتر علی اکبر جلالی،  استاد مجازی دانشگاه ویرجینیای شرقی آمریکا با اشاره به اینکه هنوز زیرساخت‌های دیتا در کشور برای توسعه ای‌میل ملی فراهم نیست، اظهار داشت: از این حیث با گسترش ای‌میل ملی در کشور مخالف هستم.

به گزارش مهر، دکتر جلالی در نخستین همایش نقش فناوری اطلاعات در توسعه مدیریت شهری در سالن اجتماعات معاونت برنامه‌ریزی استانداری افزود: هنوز بسیاری از زیرساخت‌های دیتا در کشور فراهم نیست و ایجاد ای‌میل ملی با وجود خدمات فراوان و راحتی دسترسی نامه‌های الکترونیکی در کشور ضرورت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت دیتاهای موجود در کشور برای ایجاد ای‌میل ملی برای تنها 300 نفر وجود داشته و اجرای آن با شکست مواجه می‌شود.جلالی در ادامه با اشاره به رشد روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه تصریح کرد: مدیریت الکترونیکی باید در جامعه به‌صورت فرهنگ درآید تا از قافله توسعه فناوری اطلاعات در کشور عقب‌تر نرویم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه سیستم جامع برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌های شهری باید در شهرهای کشور طراحی شود یادآور شد: شهر الکترونیکی از میلیون‌ها میلیون نرم افزار تشکیل شده که قادر به سهولت دسترسی شهروندان به خدمات رفاهی خواهد بود.

مجری سند راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات مازندران با اشاره به ویرایش جدید این سند طی 2ماه اخیر اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور 30 دهیاری مازندران با کمک این سند به شبکه دولت متصل شدند.

جلالی با بیان اینکه فرصت برای فکرنکردن مدیریت شهر الکترونیکی در آینده وجود ندارد، افزود: تا 5سال آینده کلیه ارتباطات جهان مجانی شده درحالی‌که بخش اعظم مدیران کشور مدیریت سنتی 50 ساله را اداره می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مدیر امروز باید مدیر الکترونیکی باشد، تصریح کرد: عصر امروز، عصر مجازی و هزاره سومی بوده است، بنابراین مدیر هزاره سوم باید مدیر دنیای دیجیتال باشد.

وی با بیان برخی خصوصیات مدیر هزاره سومی در کشور خاطرنشان کرد: مدیر هزاره سوم باید به آینده فکر کند و این مدیر در دنیای دیجیتال اداره‌کننده محیط مجازی خود خواهد بود. مجری کریدور‌ای سی‌تی شمال کشور با بیان اینکه مدیر هزاره سومی باید در دنیای ‌آی‌تی ریسک پذیر باشد و دنبال خلاقیت و نوآوری را بگیرد، تصریح کرد: این مدیر می‌تواند مشکلات بزرگ را شناسایی کند و راه‌حلی برای اصلاح الگوی مصرف در جامعه مهیا سازد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه مدیر هزاره سومی باید تبعات منفی فناوری را بداند، اظهار داشت: این مدیر باید با ابزار چند رسانه‌ای آشنا باشد و سنت‌ها را رواج دهد.

به گفته جلالی، مدیران امروز جامعه شهری نیز باید مشاغل هزاره سوم را بشناسانند تا بستر الکترونیکی شدن شبکه‌های اجتماعی را در نهاد شهرداری مستحکم سازند.وی با بیان اینکه مازندران دارای پتانسیل‌های بالایی برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است،

تصریح کرد: شهرداری ساری برگزار‌کننده جشنواره شهر الکترونیکی در یکی از ماه‌های فصل تابستان به‌مدت یک‌ماه شده تا مفاهیم فناوری اطلاعات و قابلیت‌های این فرهنگ در جامعه اطلاع‌رسانی شود.

جلالی با تاکید بر فراهم شدن بسیاری از موانع پیش روی سخت افزار در جامعه افزود: زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه فراهم است و این استان می‌تواند قطب‌ آی‌تی کشور شود.

کد خبر 102864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز