شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشکدۀ مجازی علوم حدیث در سال 1378 تاسیس شد

این دانشکده،  یکی از مراکز رسمی آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران است که با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی و مطابق با ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1378 در جوار حرم مطهر محدث بزرگ، حضرت عبدالعظیم (ع)، فعالیت آموزشی خود را آغاز کرده است.

یکی از دستاوردهای این مرکز، ایجاد دانشکدۀ مجازی علوم حدیث در شبکۀ‌ جهانی اینترنت است.

این دانشگاه الکترونیکی از تابستان 1383، پیش از سایر مراکز دانشگاهی کشور، دور‌ه‌های آموزشی خود را در شبکۀ جهانی اینترنت آغاز و طی سال‌های گذشته هزاران تن از مشتاقان فراگیری علوم اسلامی و تحصیلات دانشگاهی را از خدمات خود بهره‌مند کرده است.

بیش از 2 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت رسمی در این دانشکده تحصیل می‌کنند.

این دانشجویان با استفاده از دروس چندرسانه‌ای و تعاملی، کلاس‌های مجازی، تالارهای گفتگو و دیگر امکانات الکترونیکی، دروس رشته‌های مصوب دانشگاهی را فرا می‌گیرند و در پایان دوره مدرک رسمی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دریافت می‌کنند.

در این شیوۀ آموزشی بسیاری از محدودیت‌ها از جمله مرزهای جغرافیایی از میان برداشته و شرایط مناسبی برای ورود به عرصه‌های بین‌المللی فراهم می‌شود.

بر این اساس، طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی به زبان‌های خارجی در دستور کار این مرکز قرار گرفته و در نخستین مرحله با ایجاد پایگاهی مستقل به زبان عربی، شرایط بهره‌مندی مسلمانان دیگر کشورهای جهان از دوره‌های آموزشی دانشکده فراهم شده است.

دوره‌های آموزشی:

با راه‌اندازی دانشکدۀ مجازی علوم حدیث، همۀ علاقمندان می‌توانند در هر نقطه از جهان و در هر ساعت از شبانه روز به پایگاه اینترنتی دانشکده مراجعه و از امکانات و دروس آن استفاده کنند. این برنامه‌ها در قالب دوره‌های رسمی و آزاد عرضه می‌شود.

دوره‌های رسمی

دوره‌های رسمی دانشکده در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می‌شود. به دانش‌آموختگان این دوره‌ها مدرک رسمی مورد تأیید وزارت علوم اعطا می‌گردد.

بر این اساس، تمامی ضوابط و مقررات آموزشی دوره‌های دانشگاهی بر این دوره‌ها حاکم است و پذیرش دانشجویان آن از طریق آزمون‌های سراسری دانشگاه‌ها یا آزمون‌هایی اختصاصی است که سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌کند.

محور اصلی رشته‌های آموزشی دانشکده، حدیث و علوم آن است. بر این اساس در حال حاضر پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی در رشته‌های علوم حدیث و علوم و معارف قرآنی و در مقطع کارشناسی ارشد در رشتۀ علوم حدیث در گرایش‌های نهج‌البلاغه و تفسیر روایی انجام می‌شود. این رشته‌ها و گرایش‌ها به تدریج افزایش خواهد یافت.

دوره‌های آزاد

به منظور پاسخ به نیاز و اشتیاق علاقمندانی که امکان شرکت در دوره‌‌های رسمی و مصوب دانشکده را ندارند، خدمات متنوعی در قالب دوره‌های آزاد در اختیار عموم قرار گرفته است.

دوره‌های رایگان عمومی، آموزش‌های ضمن خدمت و دوره‌های آمادگی آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها نمونه‌هایی از دوره‌های آزاد است که از طریق این پایگاه اینترنتی در دسترس عموم قرار دارد.

ویژگی‌ها و امتیازات

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دروس الکترونیکی و روش آموزشی این دانشکده، حفظ بازده و کیفیت یادگیری است.

در تولید دروس و طراحی نرم‌افزار مدیریت آموزشی، علاوه بر توجه به استانداردهای جهانی آموزش الکترونیکی، با استفاده از بهترین اساتید، نظارتهای علمی، امکانات چندرسانه‌ای، تعامل مستمر با دانشجویان و دیگر ابزارهای فنی تلاش شده است بیشترین اطمینان از فراگیری مفاهیم و معارف مورد نظر به دست آید.

در این مرکز هرگز به ارائۀ متون درسی از طریق اینترنت اکتفا نمی‌شود و ارائۀ جذاب و چندرسانه‌ای دروس و خدمات و پشتیبانی‌های آموزشی و فرهنگی، کیفیتی متفاوت و فضایی بانشاط، معنوی و صمیمانه را در این محیط مجازی ایجاد کرده است.

استفاده از صوت، تصویر و پویانمایی، امکان ارتباط سریع و زنده با استاد و راهنمای آموزشی، دسترسی به بانک پرسش‌ها و پاسخ‌های احتمالی، امکان نگارش و ذخیرۀ جزوه و یادداشت شخصی، امکان دسترسی آسان به متن کامل جزوۀ هر درس، پرسش‌ها و آزمون‌های متناوب و ثبت و گزارش نتایج آن، امکان تکرار و بازبینی هر بخش از درس، فعال و جدی بودن تالارهای گفتگو و تشویق دانشجویان به مباحثه، از جمله ویژگی‌های برجستۀ روش آموزشی این دانشکدۀ مجازی است.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 102840

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز