سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

مهدی ربوشه: زیباترین بازی چند سال اخیر فوتبال کشورمان در حالی به برتری تیم استیل‌آذین مقابل آبی‌پوشان پایتخت منجر شد که باشگاه استقلال بلافاصله با صدور بیانیه‌ای نسبت به عملکرد تیم داوری واکنش تندی از خود نشان داد.

 اما برخلاف پیش‌بینی مسئولان این باشگاه این بار علی کفاشیان نه سکوت پیشه کرد و نه لبخند زد. رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به بیانیه تند باشگاه استقلال به اطلاعیه کمیته داوران مبنی بر تایید عملکرد تیم داوری دیدار استیل‌آذین و استقلال استناد کرد. وی همچنین در خصوص رفتار تحریک‌کننده مسئولان این باشگاه هشدار داد و تاکید کرد: «آنها باید ابتدا کار فرهنگی را یاد بگیرند.»

اعتراض باشگاه استقلال به داوری

باشگاه استقلال در بیانیه‌ای به انتقاد از عملکرد تیم داوری دیدار استقلال و استیل‌آذین پرداخت. در این بیانیه آمده است: «به دنبال قضاوت پر از اشکال تورج حق‌وردی و کمک‌های او در مسابقه دو تیم استقلال و استیل‌آذین ذکر چند نکته فقط جهت یادآوری افکار عمومی ضروری به نظر می‌رسد.

1- هیچ امید و انتظاری از مسئولان ذی‌ربط نداریم. به نظر می‌رسد که آنها نمی‌خواهند یا نمی‌توانند برخی جریان‌ها را متوقف کنند. «هزار دستان»ی که مدیرعامل باشگاه استقلال در مصاحبه‌ای عنوان و به تعبیری به اژدهای هفت سر در فوتبال ما اشاره کرده بود، پرسشی را پدید آورد که پرسیده نشد: «مسئول این فوتبال کیست که در مقابل اتهام ناپاکی پاسخگو نیست؟». تا چه زمانی باید برای حفظ صندلی‌های مدیریت سکوت کرد و غم‌انگیزترین اتفاق این است که آقایان دیگر به جای تاکتیک سکوت، می‌خندند.

2- برخی‌ها در پاسخ می‌گویند و خواهند گفت که داوران برجسته به دلیل حضور در لیگ قهرمانان آسیا آماده قضاوت در این مسابقه نبودند اما به چه دلیل تیم استقلال بعد از آن مسابقه سخت و نفس‌گیر در عربستان باید به مصاف استیل‌آذین می‌رفت اما داوران ما چنین شرایطی را نداشتند؟

3- وجدان‌های بیدار و منصف، مظلومیت و شایستگی تیم استقلال را مشاهده کردند و تشویق بازیکنان این تیم در پایان مسابقه توسط هواداران گواه این موضوع بود. همه اتفاق‌های مشکوک را به حساب هزینه‌هایی می‌گذاریم که فوتبال پاک به آن نیاز دارد. وجدان‌های بیدار فوتبال ایران همچنان ایستاده‌اند و روزی خواهد رسید که باز هم به خاطر برخی خنده‌ها در صحنه بین‌المللی اشک بریزیم.»

واکنش کفاشیان به اعتراض باشگاه استقلال

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به اعتراض باشگاه استقلال تاکید کرد که آنها باید کار فرهنگی را یاد بگیرند و از بازی با الفاظ دست بردارند. رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به بیانیه باشگاه استقلال گفت: «درست نیست آنها داور را مقصر شکست خود و فوتبال را ناپاک بدانند چراکه این صحبت‌ها بازی با الفاظ است. روز یکشنبه پس از بازی چند تن از کارشناسان داوری به همراه رئیس کمیته داوران در جلسه‌ای بازی را آنالیز کردند و من هم گزارش کتبی عملکرد داوری را دیدم و هیچ مشکل خاصی در قضاوت این مسابقه وجود نداشت.»

رئیس فدراسیون فوتبال درباره شعار «فدراسیون قرمز نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» که از سوی تماشاگران استقلال سر داده شده است، اظهار داشت: «این تحریک تماشاگران است و نمی‌تواند مسئله خاصی باشد. البته باید با مسئولان استقلال صحبت‌هایی در این زمینه انجام دهیم.» کفاشیان درباره اینکه باشگاه استقلال با انتشار بیانیه‌ای از داور انتقاد و اعلام کرده این اتفاقات هزینه فوتبال پاک است، گفت: «اگر مسئولان استقلال اعتراضی دارند، می‌توانند آن را مطرح کنند و ما آن را بررسی می‌کنیم ولی این درست نیست که داور را مقصر شکست خود و فوتبال را ناپاک بدانند.

این صحبت‌ها بازی با الفاظ است و اگر انتقادی دارند ما با کمال میل آن را قبول می‌کنیم و پاسخگو هستیم.» وی افزود: «نشان دادن پول به داور بازی یک نوع جنگ روانی است. داور بازی شخصی بود که ما به وی اعتماد داشتیم. تیم‌ها و از جمله استقلال باید کارهای فرهنگی را یاد بگیرند و به داوران تهمت نزنند.» رئیس فدراسیون فوتبال در مورد فحاشی تماشاگران استقلال در ورزشگاه گفت: «تاکنون گزارشی در این زمینه به دست من نرسیده و از این موضوع بی‌اطلاع هستم.»

وی در مورد اینکه مسئولان استقلال از عدم پاسخگویی فدراسیون درباره اتفاقات داوری دربی پایتخت ابراز نارضایتی کرده‌اند، گفت: «پیش از دربی نامه‌ای را به فدراسیون برای تغییر داور ارسال کردند و این نشان می‌دهد آنها فقط به داوری کار دارند. قضاوت دربی خوب بود و هیچ مشکل خاصی وجود نداشت و پاسخ آنها را هم داده‌ایم.» کفاشیان در مورد اینکه مسئولان باشگاه استقلال در بیانیه خود اعلام کرده‌‌اند پاسخ قابل پیش‌بینی به اعتراض باشگاه استقلال خندیدن به فوتبال پاک است، گفت: «آنها باید به صحبت‌های من گوش دهند و بعد اظهار نظر کنند. من نمی‌توانم با گریه حرف بزنم، ضمن اینکه خنده‌رو بودن چه اشکالی دارد؟»

رئیس کمیته داوران عملکرد حق‌وردی را تایید کرد

دیدار تیم‌های استقلال و استیل‌آذین در جام حذفی علاوه بر زیبایی و گل‌های فراوان، پر از صحنه‌های مختلف بود. در این دیدار همه چیز وجود داشت؛ گل،  اخطار، اخراج، گل آفساید و حتی پنالتی که استقلالی‌ها معتقدند که اعلام آن اشتباه بوده است. مسعود عنایت درباره‌ صحنه‌های بحث‌برانگیز بازی گفت: «یکی از صحنه‌هایی که برخی عقیده داشتند تصمیم داور درست نبوده اعلام ضربه پنالتی به نفع استیل‌آذین در دقیقه85 بود اما این پنالتی درست بود.

به این دلیل که تکل مدافع استقلال روی پای بازیکن به دلیل بی‌احتیاطی‌اش اتفاق افتاد و تصمیم داور برای گرفتن پنالتی کاملا درست و به حق بود.» عنایت در ادامه درباره گل استقلال در دقیقه 90 گفت: «این گل به درستی از سوی رضا سخندان مردود اعلام شد و او کاملا بدون ترس و عادلانه این گل را آفساید اعلام کرد، اما اگر زننده ضربه سر به توپ ضربه نمی‌زد، توپ وارد دروازه می‌شد و گل هم سالم بود اما گل به دلیل ضربه سر شکوری آفساید اعلام شد که در تصاویر آهسته بازی نیز کاملا مشخص است.» وی درباره اخراج هادی شکوری و سیاوش اکبرپور گفت: «شکوری در دقیقه 117باید اخراج می‌شد چراکه خطای شدیدی انجام داد. سیاوش اکبرپور در دقیقه 120 به علت برخورد زننده‌اش باید اخراج می‌شد که این تصمیم هم درست بود.»

همچنین روز گذشته تورج حق‌وردی، داور این دیدار تاکید کرد: «هواداران استقلال به من پول نشان دادند و به من و همکارانم به شدت توهین کردند. البته اندکی از سوی تماشاگران استیل‌آذین فحاشی و شیطنت شد ولی بیشتر شعارها از سوی تماشاگران تیم استقلال رخ داد. با این وجود آنها باز هم علیه داوری مسابقه بیانیه تنظیم کردند.» وی ادامه داد: «به اعتقاد من استقلالی‌ها تحمل باخت را نداشتند.

باز هم می‌گویم قضاوتم بد نبوده و روی تصمیم‌گیری‌هایم یک درصد هم شک نداشتم. متاسفانه در درگیری‌های سال گذشته که بین مدیرعامل استقلال و قلعه‌نویی و برخی موارد دیگر رخ داده بود آقای آشتیانی اعلام کرد بیانیه‌ها و صحبت‌ها نظر شخصی ایشان نبوده و سایت باشگاه به نقل از هواداران ،این مطالب را عنوان کرده است. حال هم اگر نظرشان را گفته‌اند اشکالی ندارد. تعجب من از این است که آقای مرفاوی پس از بازی نزد من آمد و مودبانه خسته نباشید گفت اما از بیرون بیانیه صادر کردند.

کد خبر 102618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز