دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: سازمان ملی مهارت با ادغام هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی تشکیل می‌شود.

به گفته وزیر کار، رئیس‌جمهوری نیز موافقت خود را با ایجاد این سازمان اعلام کرده و بر این اساس وزارت کار در حال تدوین طرح تاسیس سازمان ملی مهارت است که به‌زودی ارائه خواهد شد.

آموزشکده‌ها یا هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای

ادغام بخش‌های فعال در امر مهارت آموزی کاری ضروری و پسندیده است اما اینکه با ادغام کدام مجموعه‌ها این سازمان شکل می‌گیرد. مهم است؛ هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای یا آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای؟

مسئولان ارشد وزارت کار تاکنون همواره تاکید کرده‌اند که این سازمان با ادغام هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی تاسیس می‌شود.

وزرای علوم و آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال همشهری درباره تشکیل این سازمان اعلام کردند: «در این باره صحبتی با ما نشده است.» اما رئیس کمیته آموزش و پرورش در این‌باره به همشهری گفت: سازمان ملی مهارت با ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای- وابسته به آموزش و پرورش- با دانشگاه جامع، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تشکیل می‌شود و نه با هنرستان‌ها.

تشکیل سازمان ملی مهارت برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و موازی‌کاری برخی از دستگاه‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد زیرا در کشور ما نهادهای مجری و برنامه‌ریز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متعدد است. 

آنچه در این میان مهم است اینکه کدام دستگاه متولی این سازمان باشد، موضوع تامل بر‌انگیزی که باید به دور از شتابزدگی بررسی شود. رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس به همشهری عنوان کرد: وزیر کار اصرار دارد که سازمان ملی مهارت زیر مجموعه وزارت کار باشد. در عین حال رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: سیستم آموزشی کشور باید یکپارچه و متمرکز و زیرمجموعه وزارت علوم باشد و سازمان ملی مهارت نیز با این نگرش شکل بگیرد.

علی عباسپور تهرانی فرد بر این باور است که وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش مانند بسیاری از کشورها باید ادغام شوند.  علی کریمی فیروز‌جایی نیز با اعلام حمایت از تشکیل سازمان ملی مهارت اظهار کرد: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاسیس سازمان ملی مهارت موافق هستند و بر این نکته اتفاق نظر دارند که بهتر است این سازمان زیرمجموعه وزارت علوم باشد.

تصمیم‌گیری در کمیته ویژه

به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس، شورای‌عالی اداری فقط کلیات را تصویب کرده و تصمیم‌گیری درباره ریز مسائل به کمیته ویژه‌ای متشکل از وزرای ذینفع و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری واگذار شده است.

بدون مصوبه مجلس یا...

وزیر کار اعلام کرده که ایجاد سازمان ملی مهارت نیازی به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد اما رئیس کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: اگر تاسیس این سازمان منجر به تغییر قوانین شود یا به تغییری در شرح وظایف وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ایجاد کند، باید به تصویب مجلس برسد.  وی گفت: تاسیس سازمان ملی مهارت در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بررسی خواهد شد.

کد خبر 102591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز