مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه شهری: پس از 40 سال دفن غیراستاندارد زباله، 8 اسفند بزرگ‌ترین سلول دفن بهداشتی پسماند خاورمیانه توسط شهردار تهران به بهره‌برداری رسید

محمدباقر قالیباف در سخنرانی خود به‌مناسبت افتتاح طرح‌های مدیریت پسماند با اعلام اینکه میزان تولید زباله در تهران بین 8 تا 11 هزار تن در روز متغیر است، گفت: مردم به سختی و حساسیت کار نظافت شهر توجهی ندارند، به همین دلیل هر زمان با هر حجم و هر کجا که بخواهند، آشغال می‌ریزند.

شهردار تهران با اشاره به ضرب‌المثل قدر عافیت، کسی داند که به مصیبتی گرفتار شود، افزود: کافی است در جمع‌آوری زباله مدتی تاخیر شود، آن وقت است که مردم متوجه حساسیت و اهمیت نظافت شهر می‌شوند.

قالیباف گفت که در ملاقات با شهرداران کلانشهرهای دنیا خجالت می‌کشد میزان واقعی تولید زباله در تهران را اعلام کند چون برای آنها اصلا قابل فهم و پذیرش نیست که روزی حداقل 8 هزار تن زباله در 3‌شیفت از سطح شهر جمع شود. وی در عین حال اظهار داشت: چرا باید 7 تا 8 هزار تن زباله را هر روز 40 تا 50 کیلومتر در شهر با این ترافیک سنگین جابه‌جا کنیم؟  این کار را هیچ‌جای دنیا انجام نمی‌دهند، بنابراین برای شروع کار باید تفکیک زباله و مدیریت آن را از همان آشپزخانه‌ منازل شهروندان شروع کنیم.

شهردار تهران‌، به مشکلات زیست‌محیطی ناشی از تولید زباله‌های شهری و فشاری که از این ناحیه به مدیریت شهری وارد می‌آید اشاره کرد و از رسانه‌های گروهی خواست با تولیدات فرهنگی و روش‌های آموزشی، مدیریت شهری را در اقناع عمومی و آگاه‌سازی‌ نسبت به حقوق دوطرفه‌ای که مردم و شهرداری در قبال یکدیگر دارند آگاه سازند.

قالیباف8اسفند همچنین واحدهای صنفی را مورد خطاب قرار داد و خواستار حاکمیت انضباط در شهر شد و گفت: تولید زباله حدی دارد، بنابراین درصورت پرداخت عوارض پسماند باز هم اصناف و مغازه‌داران و... نباید احساس کنند هرقدر که دوست دارند می‌توانند زباله تولید کنند و شهرداری هم وظیفه دارد آنها را جمع کند.

وی با توجه به تصویب قانون پسماند توسط شورای شهر تاکید کرد: به پشتوانه این قانون که اجرای آن آغازشده است، کرکره واحدهای صنفی تولید‌کننده بی‌رویه زباله، توسط ضابطین قضایی به‌مدت 15 روز پایین کشیده می‌شود.

اگر دولت سهم خود از یارانه حمل‌ونقل را ندهد شهرداری هم توان پرداخت آن‌را ندارد
شهردار تهران گفت: اگر دولت نخواهد سهم خود را بابت یارانه حمل‌ونقل پرداخت کند، شهرداری توان پرداخت آن را نداشته و در نتیجه مردم مجبور می‌شوند آن‌را بپردازند.

محمدباقر قالیباف 8اسفند همچنین با حضور درجمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی درباره دلیل افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو برای سال آینده پرسیده بود، عنوان کرد: در آمد دولت از ناحیه هدفمند کردن یارانه‌ها بیش از 20 هزار میلیارد تومان است، از طرفی حمل‌ونقل عمومی جزء قانون یارانه‌هاست.

وی همچنین ادامه داد: سهم دولت، شهرداری و مردم در حمل‌ونقل عمومی هریک به میزان یک سوم است، حال اگر دولت نخواهد سهم خود را بابت یارانه بلیت مترو و اتوبوس پرداخت کند شهرداری و مردم چگونه و از کجا توان پرداخت این هزینه‌ها را دارند؟

وی با طرح اینکه اصلا کجا مهم‌تر از حمل‌ونقل عمومی است که دولت سهم خود را بابت یارانه پرداخت کند، اظهار داشت: مطمئن هستم مجلس و دولت به‌ویژه مجلس به این موضوع دقت کرده و برای آن ردیف تعیین خواهند کرد.

احداث 2 مجموعه امحای زباله در تهران

8اسفند همچنین مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد با اعلام اینکه 2 مجموعه امحای زباله در تهران احداث می‌شود، گفت: تولید کمپوست خانگی و سیستم تفکیک از مبدأ در شهرک‌های مسکونی اجرایی می‌شود.

فرهاد پورسخا در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های جدید مدیریت پسماند افزود: 2 پروژه هزار تنی امحای زباله در داخل تهران احداث می‌شود و متعاقب آن از ورود زباله به مرکز آرادکوه کاسته خواهد شد.

وی از سرمایه‌گذاری 70 میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه بازیافت زباله خبر داد و گفت: خطوط جدید کمپوست با پردازش 3 هزار تن زباله در شهریور ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین تا یکسال و نیم دیگر شیرابه ایجاد شده از زباله‌ها، برای اراضی جنگل‌کاری قابل استفاده خواهد شد.

کد خبر 102459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز