جمعه ۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاه کیفری بین‌المللی برای رواندا یکی از روسای سابق بخش امور حقوقی وزارت دفاع رواندا را به 25 سال حبس به خاطر ایفای نقش در کشتار دسته‌جمعی سال 1994 در این کشور محکوم کرد.

خبرگزاری آلمان از نایروبی و آروشا در تانزانیا گزارش داد، پس از ترور ژوونال هابیاریمانا (Juvenal Habyarimana)، رییس جمهور وقت رواندا، حدود 800 هزار توتسی و هوتو در کشتاری 100 روزه به فجیع‌ترین شکل به دست شبه نظامیان به قتل رسیدند.

دادگاه کیفری بین‌المللی برای رواندا (ICTR) که در آروشا، تانزانیا، واقع است، حکم به مجرم بودن افرم ستاکو (Ephrem Setako) به ارتکاب نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت داد.

ICTR در بیانیه‌ای بر روی پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: "دادگاه دریافت که ستاکو دستور به کشتار 30 تا 40 توتسی در اردوگاه آموزشی موکامیرا در حوزه روهنگری در تاریخ 25 آوریل 1994 و 10 توتسی دیگر در 11 مه 1994 داد."

جامعه بین‌المللی در اقدام برای جلوگیری از این کشتار جمعی قصور کرد، امری که نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه روز پنجشنبه در دیداری از کیگالی، پایتخت رواندا تصدیق کرد.

روابط میان فرانسه و رواندا در سال 2006 به شدت رو به سردی گرایید، زمانی که یک قاضی فرانسوی پاول کاگامه (Paul Kagame)، رییس جمهور رواندا - از رهبران سابق شورشی - و دستیارانش را به انهدام هواپیمای هابیاریمانا متهم کرد.

رواندا سپس فرانسه را به آموزش و تجهیز شبه‌نظامیان هوتو که اقدامات خشونت‌آمیزی را مرتکب شدند، متهم کرد.

دیدار سارکوزی با هدف بهبود روابط انجام گرفته است.

کد خبر 102335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز