چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: تصمیم اتحادیه‌های کارگری از جمله کارکنان صنعت هوایی کشورهای مختلف اروپا برای برپایی اعتصاب باعث هرج و مرج در بسیاری از کشورهای این قاره شده است

در فرانسه 5 اسفند ادامه اعتصاب کارکنان برج‌های مراقبت فرودگاه‌ها باعث لغو بسیاری از پروازها و سرگردانی مسافران شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که5اسفنددر دومین روز از این اعتصاب 25 درصد از پروازهای فرودگاه بین‌المللی شارل دوگل و نیمی از پروازهای فرودگاه اورلی لغو شده است.

لغو این پروازها بیش از همه، مسافرانی را که قصد عزیمت به کشورهای دیگر اروپا را داشتند، تحت‌تأثیر قرارداد و آنها را برای چندین ساعت معطل کرد. 4 اتحادیه هواپیمایی کشوری فرانسه در اعتراض به تصمیم دولت برای ادغام کارکنان برج‌های مراقبت فرودگاه‌ها با 5 کشور دیگر اروپایی (آلمان، بلژیک، هلند، لوکزامبورگ و سوئیس) از کارکنان برج‌های مراقبت فرودگاه‌های فرانسه خواسته‌اند تا روز شنبه سر کار خود حاضر نشوند.

این در حالی است که کارگران پالایشگاه‌های نفت از جمله شرکت توتال فرانسه هم 5اسفندتصمیم گرفتند که پس از 4 روز به اعتصاب خود همچنان ادامه دهند.

پیش از این در آلمان هم اتحادیه خلبانان لوفتانزا با برگزاری بزرگ‌ترین اعتصاب این شرکت، خواستار دست از کار کشیدن بیش از 4 هزار خلبان خود برای 5‌روز شده بود. هر چند شکایت شرکت هواپیمایی لوفتانزا به دادگاهی در فرانکفورت برای توقف این اعتصاب، این اعتصاب را تنها پس از گذشت یک روز به حالت تعلیق درآورد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که اختلال در پروازهای این شرکت هوایی آلمان همچنان ادامه دارد.

در یونان هم اعتصاب سراسری کارکنان بخش‌های دولتی در اعتراض به برنامه‌ حل بحران بدهی‌های دولت،5اسفنداین کشور را فلج کرد و باعث تعطیلی مدارس، وزارتخانه‌ها و لغو پروازها شد.

به‌دنبال این اعتصاب، فضای هوایی یونان 5اسفند به روی تمامی پروازها بسته شد. همچنین فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی دچار اختلال شدید شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این نخستین اعتصاب متحد کارکنان بخش دولتی با همراهی تعداد زیادی از کارمندان شرکت‌های خصوصی است که این کشور را به احتمال زیاد با بحرانی جدی روبه‌رو خواهد کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیمی از کارگران سراسر یونان در این اعتصاب حضور دارند تا اعتراض خود را به برنامه جیره‌بندی سوخت و غذا برای حل بحران بدهی‌های این کشور اعلام کنند.

بدهی‌های کلان یونان و کاهش اعتماد در بازارهای مالی سبب افزایش فشارها به آتن و بحران اقتصادی در این کشور شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که کسری بودجه این کشور 4 برابر میانگین کشورهای اروپایی است.

بالا رفتن نرخ بیکاری در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا باعث نگرانی شدید مردم این قاره درباره امنیت شغلی‌شان شده است. دولت اسپانیا درحالی‌که با نرخ بیکاری بیش از 19 درصد دست و پنجه نرم می‌کند به‌تازگی با اصلاح قوانین، سن بازنشستگی در این کشور را 2 سال افزایش داده است.

این مسئله روز گذشته باعث تظاهرات هزاران نفر از کارمندان بخش‌های مختلف این کشور در مادرید، بارسلونا و والنسیا شد. خبرها نشان می‌دهد که کابوس اعتصاب در اروپا به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید. در جمهوری چک، اتحادیه کارگران بخش حمل‌ونقل قرار است از روز دوشنبه هفته آینده دست از کار بکشند.

اتحادیه خدمه پرواز شرکت هواپیمایی بریتیش‌ایرویز هم با حمایت 80 درصد از اعضای خود تصمیم گرفته‌ است که دست به اعتصاب گسترده‌ای بزند که بدون شک باعث لغو بسیاری از پروازهای این شرکت مهم خواهد شد.

کد خبر 102278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز