چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه حوادث: سارق طلافروشی‌ها وقتی به دام پلیس افتاد مدعی شد که به‌خاطر فقر و نداری دست به سرقت می‌زد

ادعاهای این مرد زمانی رنگ باخت که مشخص شد او از طریق سرقت از طلافروشی‌های شهرهای مختلف، یک زانتیای مدل بالا و لوازم گران‌قیمت خریده است.به‌دنبال شکایت‌های مشابهی درخصوص سرقت از طلافروشی‌های تهران، گروهی از کارآگاهان اداره 17 پلیس آگاهی تهران مامور رسیدگی به این پرونده شدند.

بررسی‌ این شکایت‌ها نشان می‌داد که مرد میانسالی با پوشیدن لباس‌های فرسوده و حرف زدن با لهجه روستایی، قدم به طلافروشی‌های شهر می‌گذاشت  و وانمود می‌کرد که قصد خرید النگو یا گردنبند دارد. او سپس از صاحب مغازه می‌خواست انواع سرویس‌‌های مورد نظر را به وی نشان دهد اما بعد از ورانداز کردن آنها، با این ادعا که می‌خواهد طلاهای سایر مغازه‌ها را هم ببیند، مغازه را ترک می‌کرد. ماجرا اما به همین جا ختم نمی‌شد.

بلکه بعد از رفتن این مرد، وقتی صاحب طلافروشی مشغول جمع‌آوری طلاهایی بود که در اختیار مرد روستایی قرار داده بود، متوجه ناپدید شدن تعدادی از النگوها یا گردنبندها می‌شد و این یعنی مرد میانسال هنگام بررسی طلاها، با شگردی شبیه تردستی مقداری از آنها را سرقت کرده و متواری شده بود.

با این اطلاعات، تحقیقات برای دستگیری سارق میانسال شروع شد. ماموران همان ابتدا متوجه شدند بعضی از طلافروشی‌هایی که هدف سرقت قرار گرفته بودند،  به دوربین مداربسته مجهزند.

با بررسی این فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌ها خیلی زود تصویر واضحی از سارق حرفه‌ای در اختیار پلیس قرار گرفت و ماموران در بررسی آلبوم عکس مجرمان سابقه‌‌دار متوجه شدند این مرد کسی  نیست جز مرتضی که یک سارق سابقه‌دار بود.

فقیر پولدار

بررسی پرونده‌های گذشته مرتضی نشان می‌داد که او سارقی است که در یکی از شهرهای غربی کشور زندگی می‌کند، ماموران با دریافت دستور قضایی راهی این شهر شدند و بعد از شناسایی مخفیگاه سارق حرفه‌ای، موفق شدند او را صبح دومین روز اسفند دستگیر کنند.

مرد میانسال بعد از انتقال به اداره آگاهی، به سرقت از چند طلافروشی اعتراف کرد و مدعی شد که به‌خاطر فقر و نداری دست به این سرقت‌ها زده است و اگر فقط کمی سرمایه داشت هیچوقت سراغ سرقت نمی‌رفت. او گفت که از طریق فروش طلاهایی که سرقت کرده بود، خرج زندگی فقیرانه‌اش را می‌داد و بخشی از پول‌ها را هم برای درمان بیماری‌اش هزینه می‌کرد.

مرد میانسال چنان در مظلوم‌نمایی استاد بود که به‌نظر می‌رسید همه حرف‌هایش درست است اما زمانی که ماموران برای بازرسی، قدم به خانه او گذاشتند، ادعاهای وی رنگ باخت.

در این بازرسی‌ها یک خودروی زانتیا به ارزش 26 میلیون تومان کشف شد که سارق حرفه‌ای از طریق فروش طلاهای مسروقه، آن را خریداری کرده بود. باتوجه به ارزش لوازمی که از این مرد کشف شد، ماموران احتمال دادند وی به جز تهران در شهرهای دیگر هم دست به سرقت زده باشد و با این فرضیه بازجویی‌ از مرتضی شروع شد.

سفر به شهرهای مختلف

سرهنگ کارآگاه مهدی قزلباش- معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران- با بیان این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد متهم علاوه بر تهران، در دیگر استان‌ها هم نقشه سرقت‌‌های خود را عملی کرده است.

وی ادامه داد: این مرد با سفر به گیلان، مازندران، همدان، سمنان و دیگر استان‌های کشور، قدم به طلافروشی‌ها می‌گذاشت و هنگام وارسی طلاها با سوءاستفاده از غفلت صاحب مغازه،‌ تعدادی از طلاهای موجود روی پیشخوان را سرقت می‌کرد و از طلافروشی خارج می‌شد.

کد خبر 102275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز