گروه شهری: نرخ جدید بلیت‌های مترو ازسوی شورای شهر تهران تصویب و قرار شد از نیمه دوم فروردین ماه سال آینده اعمال شود.

به گزارش همشهری، قیمت بلیت مترو با لحاظ کردن کمک دولت ( معادل یک سوم قیمت تمام‌شده بلیت مترو) بدین شرح است: برای تک سفره 250‌تومان، 2 سفره (رفت و برگشت) 450 تومان و 10سفره 1500 تومان.

این درحالی است که بلیت‌های مترو درصورت عدم‌تحقق کمک دولت به‌ترتیب 500 تومان برای تک سفره، 900 تومان برای 2سفره و 3600 تومان برای 10سفره‌  افزایش خواهد یافت.

بر همین اساس گرچه قیمت بلیت‌های اعتباری مدت‌دار یک‌روزه 450 تومان تصویب شد اما درصورت عدم‌پایبندی دولت به پرداخت سهم یک سومی خود در یارانه بلیت مترو، این رقم با بیش از دو برابر افزایش به هزار تومان خواهد رسید.

بر همین اساس بلیت‌های 3روزه از900 به 2000تومان، 7روزه از 1700 به 3800 تومان، 30روزه از 5 هزار و 100 به 11هزارو 300 تومان، 90روزه از 13 به 28 هزار تومان، 180روزه از 21 به 46 هزار تومان و بلیت اعتباری یکساله از 32 به 70 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

بنا براین گزارش، اعضای شورای شهر تهران 4اسفند به اتفاق نگرانی‌های خود را بابت عدم‌تحقق کمک‌های دولتی به مترو و وارد آمدن فشار اقتصادی به مردم ابراز داشتند.

اعضای شورای شهر به این نتیجه رسیدند که طی یک جلسه مشترک، با حضور شخص رئیس‌جمهور و کمیته‌ای متشکل از رؤسای کمیسیون‌های شورای شهر تهران این موضوع تا رفع نهایی همه مشکلات پیگیری و تضمین‌های لازم ارائه شود .  نمایندگان مردم در شورای شهر امیدوارند به این وسیله مانع درگیری‌ها و تقابل دولت با شهرداری یا شهرداری با دولت شوند.

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اعلام اینکه سال گذشته تامین هزینه‌هایی که قانونا باید از سوی دولت به مترو پرداخت می‌شد، محدود بود، ادامه داد: امسال هم به دولت پیشنهاد دادیم سهم یک سومی خود را در هزینه‌های جاری حمل و نقل عمومی در بودجه اعمال کند اما دولت این پیشنهاد شورای شهر را در بودجه خود لحاظ نکرده و به مجلس نیز نبرده است.

وی درعین حال که نگرانی خود را بابت بی‌توجهی دولت به حقوق قانونی مردم ابراز کرد، اما تاکید کرد: اعضای شورای اسلامی شهر تهران به‌عنوان نمایندگان مردم هیچ‌وقت این رویکرد را مد نظر ندارند که فشار کمبود اعتبارات از جانب دولت را بر گردن مردم بیندازند به همین دلیل مصرانه پیگیر مطالبات حمل و نقل عمومی از دولت هستند.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: همانطور که در بسیاری از کشورهای دنیا هزینه حمل‌ونقل عمومی پایین است در ایران نیز باید اینگونه باشد.  وی افزود: شهرداری نفت که ندارد،

درآمدش از ناحیه مردم است، کل عوارض کسب و پیشه و پسماند و غیره در خوش‌بینانه‌ترین شکلش تا آخر امسال جمعا می‌شود 200 میلیارد تومان درحالی که سهم شهرداری فقط از مابه‌التفاوت یارانه بلیت مترو 110میلیارد تومان می‌شود.

پیشنهاد رئیس شورای شهر برای رسیدن به یک حد تعادل آن بود که مجلس شورای اسلامی مابه‌التفاوت بلیت مترو و اتوبوس را در بودجه سال آینده دولت لحاظ کند؛ زیرا از نظر وی اصلا سیاست براین نیست که همه یارانه‌ها به‌ویژه یارانه حمل‌ونقل عمومی حذف شود.
چمران برای حل این معضل خواستار هماهنگی دولت، شهرداری و مردم در پرداخت سهم خود در حمل ونقل عمومی شد.

تولید و عرضه محصولات ارگانیک

به گزارش همشهری،4اسفند با تصویب طرح ساماندهی و ارتقای کیفیت محصولات قابل عرضه از طریق سازمان میادین میوه و تره بار قرارشد تخفیف 30 درصدی برای اجاره بهای غرفه‌های عرضه‌کنندگان محصولات ارگانیک (بدون کود و سموم شیمیایی) در نظر گرفته شود. هدف از این مصوبه ایجاد انگیزه تشویقی برای عرضه صیفی جات و تره‌بار سالم با حداقل سموم است.

براساس این طرح شهرداری تهران موظف است نسبت به بررسی و کنترل کیفیت محصولات طبق استانداردها از جهت بقایای سموم کشاورزی، فلزات سنگین و نیترات‌ها در تمامی محصولات کشاورزی و بقایای توکسین‌ها، هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها در تمامی فراورده‌های پروتئینی و لبنی عرضه شده در میادین اقدام کند.

در این باره صفایی، مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار با اعلام اینکه روزانه بین 10 تا 15 هزارتن میوه وتره‌بار و سبزیجات وارد شهر تهران می‌شود، گفت: این رقم 15 درصد محصولات مزارع و باغات کشور است.

وی بر ضرورت توجه به سلامت مردم و استاندارد‌سازی‌ تولید محصولات کشاورزی و باغی از نظر میزان استفاده از سموم و کود تاکید کرد ولی در عین حال شهرداری تهران را فاقد اختیارات قانونی برای جلوگیری از عرضه محصولات پرخطر از لحاظ میزان سموم دانست.

وی هزینه راه‌اندازی آزمایشگاه‌هایی که بتواند باقیمانده سموم محصولات را اندازه‌گیری کند، بالغ بر یک میلیارد تومان اعلام کرد و وظیفه شهرداری تهران را در این بین تنها ارائه گزارش به مسئولان ذیربط نظیر وزارت بهداشت دانست.

وی در پاسخ به خسرو دانشجو، دیگر عضو شورای شهر که اعلام کرد حدود 90درصد سیب زمینی‌های عرضه شده در کشور سمومی بالاتر از استاندارد دارند، گفت: شهرداری تهران هیچ مسئولیتی در تولید محصولات باغی یا کشاورزی حتی در محدوده تهران ندارد چه برسد به کشور.

رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: مرجع تعیین میزان سموم این محصولات وزارت بهداشت است بنابراین اینکه اعلام شود 90 درصد سیب زمینی‌های عرضه شده آلوده هستند رقم واقعی نیست.

در این هنگام حمزه شکیب گفت: این حق مردم است که بدانند کیفیت محصولاتی که مصرف می‌کنند به چه صورت است؛ قطعا تکلیف دستگاه‌های مسئول مثل وزارت بهداشت است که از ابتدا و در همان مبدا میزان کود و سموم مورد استفاده در محصولات کشاورزی را کنترل کنند و این وظیفه شهرداری تهران نیست.

شهرداری آماده حمایت از اقشار آسیب‌پذیر است

جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو طی سخنانی از چمران خواست ریش سفیدی کرده و یک بار برای همیشه بحث پرداخت یارانه از سوی دولت به مترو و اتوبوسرانی را حل کند.  مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران خاطر نشان کرد: شهرداری آمادگی دارد اقشار آسیب پذیر جامعه را تحت حمایت قرار دهد، همانطور که به دارندگان کارت منزلت خدمات رایگان ارائه می‌کند.

کد خبر 102223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز