ترجمه عبدالحسین غلامرضایی: طی سال‌های آینده 12میلیون نفر از مردم مصر تحت‌تأثیر تغییرات اقلیمی قرار خواهند گرفت.

آنچه در پی می‌آید نتایج تحقیقی است که اخیراً به سفارش سازمان‌های محیط‌زیست کشورهای عربی توسط مرکز مطالعات ماهواره‌ای دانشگاه بوستون انجام شده است. در این گزارش آمده که در میان کشورهای عربی، مصر با تغییرات اقلیمی بیشتری روبه‌روست.

براساس مطالعات انجام‌شده و تصاویر ماهواره‌ای که از منطقه گرفته شده، کشور مصر بیش از سایر کشورهای عربی تحت‌تأثیر بالا آمدن سطح آب دریا قرار خواهد داشت به‌گونه‌ای که حداقل 12میلیون نفر از مردم، مجبور به مهاجرت اجباری خواهند شد. در بخش‌هایی از دلتای نیل سطح آب ممکن است تا 5متر افزایش یابد و تقریباً یک سوم از افرادی که در این محل سکونت دارند بر اثر وقوع این حوادث، خانه و کاشانه خود را از دست داده و مجبور به ترک وطن خواهند شد.

پروفسورامان غنیم که تهیه و تنظیم این مقاله را به‌عهده داشته و خود نیز در مرکز مطالعات دانشگاه بوستون مشغول به کار است بخش عظیمی از یافته‌هایش را به اثرات شدید بالا آمدن سطح آب در دلتای نیل اختصاص داده است. وی در این باره می‌گوید: تجزیه و تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای بیانگر آن است که بخش بزرگی از دلتای نیل برای همیشه محو و نابود خواهد شد و قسمت‌هایی نیز در معرض خطر جدی قرار دارند و این هشدار در صورتی است که افزایش سطح آب به یک متر برسد.

اگر فقط حدود یک سوم از دلتای نیل به زیر آب رفته و غرق شود، تعدادی زیادی از شهرهای ساحلی نظیر اسکندریه، کفر شیخ، منصوریه و بندر سعید با مشکلات عدیده و مخربی روبه‌رو خواهند شد و مردمی که در این شهرها سکونت دارند با مشکل مواجه شده و عده‌ای مجبور به مهاجرت خواهند شد.

بخش عظیمی از زمین‌های دلتای نیل بر اثر انباشته شدن رسوبات، حاصلخیز بوده و کشاورزی در آنجا رونق دارد. بالا آمدن سطح آب، باعث غرق زمین‌های کشاورزی و آواره‌شدن حدود 14درصد از جمعیت کشور خواهد شد. این جمعیت 5/11میلیونی مجبورند به مناطق جنوبی نیل که از فشردگی جمعیت نیز برخوردار است نقل مکان کنند.

دلتای نیل که حدود 24هزار و 900کیلومتر مربع از سرزمین مصر را تحت پوشش دارد روزگاران پیش بزرگ‌ترین محل برای ته نشین شدن رسوبات دریای مدیترانه بود و تقریباً 65درصد از کشاورزی مصر در آنجا صورت می‌گیرد. این منطقه مکان مسطح و صاف و پستی است که درصورت بالا آمدن سطح آب به خاطر فرسایش شدید خطوط ساحلی و ساختن سد بلند آسوان در سال1962 بسیار آسیب‌پذیر و مورد تهدید است. این سد مقادیر زیادی از رسوبات را که در دلتا جمع می‌شد جدا کرده و در پشت خود انباشته است.

این گزارش می‌افزاید: فرسایش سواحل دلتا بر اثر عوامل طبیعی و استخراج آب‌های زیرزمینی در تصاویر ماهواره‌ای به وضوح نمایان است و در 30سال گذشته(1972 تا 2003) خطوط ساحلی حدود 3کیلومتر عقب‌نشینی کرده‌اند و این موضوع زنگ خطری جدی است؛  بدین معنی که این بخش از دلتا سالانه 100متر عقب‌نشینی کرده و هشداری بزرگ برای مسئولان و دوستداران محیط‌زیست است.

در این گزارش همچنین پیامدهای تغییر اقلیم در این نواحی از جمله خطر بالا آمدن سطح آب و تأثیر آن روی رشد شهرهای ساحلی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. در حال حاضر شهرهای جنوبی دلتای نیل از جمله قاهره از رشد غیرقابل کنترل جمعیت رنج می‌برند و آواره شدن مردم در شهرهای ساحلی و هجوم آنها به شهرهای بزرگ مشکل را دو چندان می‌کند. بر اثر هجوم جمعیت به پایتخت بین سال‌های 1984 تا 2002 بیش از 12درصد از زمین‌های کشاورزی مجاور قاهره (62 کیلومترمربع) تغییر کاربری داده و به مناطق مسکونی تبدیل شده است.

Green prophet.com

کد خبر 102156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز