سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

منیژه بهارلو: نامگذاری سال‌1388 با عنوان سال اصلاح الگوی مصرف توسط رهبر معظم انقلاب مسلما سرآغاز حرکتی نوین در مسیر پیشرفت و تعالی کشورمان است.

امسال با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب، سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران همایشی را با عنوان «همایش‌ ارائه دستاوردهای اصلاح الگوی مصرف در حوزه مدیریت شهری» همزمان با جشنواره برترین‌های پژوهش برگزار می‌کند که از دیروز آغاز شده و امروز در برج میلاد به پایان می‌رسد.

همایش ارائه دستاوردهای اصلاح الگوی مصرف در حوزه مدیریت شهری، از سوی دفتر مطالعات فرهنگی شهر تهران و با مشارکت دبیرخانه شورای‌عالی راهبردی اصلاح الگوی مصرف شهرداری تهران در دو بخش نظری و کاربردی برگزار می‌شود که در بخش نظری آن طی فراخوانی از تمامی صاحب‌نظران و متخصصان مقاله دریافت شد و در بخش کاربردی دستاوردهای حاصل از اجرای پروژه و طرح‌های مختلف در زمینه اصلاح الگوی مصرف در معاونت‌ها، مناطق و مراکز وابسته به شهرداری تهران ارائه می‌شود. رئیس این همایش دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و دبیر آن دکتر محمد‌جواد مهدوی‌نژاد رئیس دفتر مطالعات فرهنگی شهر تهران  و دبیر علمی همایش دکتر موسی پورموسوی است.

محمدجواد  مهدوی‌نژاد، دبیر همایش ارائه دستاورد‌های اصلاح الگوی مصرف در حوزه مدیریت شهری در گفت‌وگویی اهداف و ابعاد این همایش را تشریح و خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی مصرف، ضرورتی جدی برای شرایط امروزین کشور به شمار می‌آید؛ ضرورتی که موجب شد رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را با نام سال حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف معرفی کنند. این نکته از ده‌ها سال قبل در گوشه و کنار شنیده می‌شد که لازم است تغییری در شرایط استفاده از منابع انرژی، منابع انسانی و به‌خصوص فرایندها و عملکردها به‌وجود آید.

شهرداری تهران نیز پیرو نامگذاری سال‌جاری با نام سال اصلاح الگوی مصرف، فعالیت‌های گسترده‌ای را با هدف ارتقای بهره‌برداری از منابع و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در حوزه مدیریت شهری کلانشهر تهران سازمان داد؛ اقداماتی که بیش از هر چیز بتواند در زندگی روزمره و عادی شهروندان مؤثر واقع شود. این اقدامات در قالب مجموعه پروژه‌هایی در بخش‌ها و معاونت‌های مختلف شهرداری تهران آغاز شدند. بیش از 40‌پروژه با دستور شهردار تهران آغاز شد؛ پروژه‌هایی که به سرعت به نمادی از عزم عمومی مدیریت شهری برای ارتقای زندگی شهروندان تبدیل شدند.

وی همچنین درخصوص برنامه‌های سازمان نیز افزود: سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران نیز در راستای مأموریت‌های اساسی خویش «ترویج روحیه قناعت و ساده‌زیستی با رویکرد اصلاح الگوی مصرف» را سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود در سال‌جاری قرار داده است؛ فعالیت‌هایی که تلاش می‌کند به فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف صحیح بپردازد. پژوهش‌های صورت گرفته در دفتر مطالعات فرهنگی شهر تهران حاکی از آن بود که بهترین روش فرهنگ‌سازی برای اصلاح الگوی مصرف معرفی شیوه‌های کارآمد مصرف بهینه است.

دستاوردهای حاصل از همایش کاربردی کردن اصلاح الگوی مصرف در عرصه برنامه‌ها، خدمات و محصولات فرهنگی و هنری که در اردیبهشت ماه سال‌جاری و به همت دفتر مطالعات فرهنگی شهر تهران صورت گرفت، گویای آن بود که تنها در شرایطی می‌توان نسبت به نهادینه شدن روحیه قناعت و ساده‌زیستی و به‌صورت کلی به اصلاح الگوی مصرف در میان شهروندان تهرانی خوشبین بود که الگوهای صحیحی از مصرف بهینه به شهروندان عرضه شود.

در همین راستا برنامه‌های ماه مبارک رمضان در سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران حول محور یک آسمان رحمت بر سفره قناعت برنامه‌ریزی شد. پژوهش‌های صورت گرفته در دفتر مطالعات فرهنگی شهر تهران گویای آن بود که شهروندان تنها زمانی از چنین شعارهایی استقبال خواهند کرد که مدیریت شهری را مصمم در اجرای چنین تصمیماتی بدانند. از سوی دیگر شهروندان نسبت به اقدامات شعارگونه و غیرتخصصی در این حوزه حساسیت دارند. بسیاری از اصحاب اندیشه با طرح این شعار که اصلاح الگوی مصرف به معنای کم مصرف کردن نیست نسبت به اقدامات ظاهری بسیاری از دستگاه‌ها و مجموعه‌های عمومی و دولتی واکنش نشان می‌دادند.

تمامی این مباحث در کنار اظهارنظر مخاطبان برنامه‌های جشنواره تابستانه سازمان، دفتر مطالعات فرهنگی شهر تهران و سازمان را بر آن داشت تا برنامه جدیدی را برای حضور در این عرصه و فرهنگ‌سازی درخصوص مفهوم اصلاح الگوی مصرف با تکیه بر دستاوردهای عملیاتی و اجرایی مدیریت شهری در این زمینه بردارد.

پیشنهاد ارائه شده از سوی دفتر مطالعات فرهنگی شهر تهران با استقبال گرم شورای‌عالی اصلاح الگوی مصرف شهرداری تهران و تمامی مراکز پژوهشی فعال در عرصه مدیریت شهری همراه شد. نتیجه این تلاش‌ها همایشی شد که به‌عنوان  همایش ارائه دستاورد‌های اصلاح الگوی مصرف در حوزه مدیریت شهری  نام گرفت.

دکتر موسی پورموسوی، دبیر علمی همایش نیز درخصوص همایش گفت: امسال، سال اصلاح الگوی مصرف است و قرار شد در قالب یک سیاست کلی که در کشور دنبال می‌شود، الگوهای مصرف اصلاح شود تا بتوانیم مصرف را اصلاح کنیم. البته یک فرایند طولانی را باید طی کرد و زمان بیشتری لازم است که مصرف را اصلاح یا بهینه کنیم. امسال به دلایلی برگزاری جشنواره نوآوری و پژوهش در حوزه مدیریت شهری که در سال‌های گذشته در هفته پژوهش در آذرماه برگزار می‌شد، به اسفندماه منتقل شد.

وی هدف از برگزاری همایش اصلاح الگوی مصرف را الگوسازی در این زمینه دانست و اظهار داشت: مهم‌ترین هدف این بود که اوامر مقام معظم رهبری و سیاست‌هایی که شهردار محترم در این چارچوب ابلاغ فرموده‌اند، تحقق یابد و تبیین مبانی اصلاح الگوی مصرف، بررسی زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی اصلاح الگوی مصرف، ‌انعکاس تأثیرات مثبت رعایت صحیح مصرف در زندگی فردی و اجتماعی و اگر بتوانیم الگوی‌سازی کنیم در اصلاح الگوی مصرف، کار ارزشمندی را انجام داده‌ایم.

را‌هکارهای مختلفی را می‌توانیم ارائه کنیم، حمل‌ونقل، فنی و عمرانی، خدمات شهری، توسعه شهری، حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، حوزه‌های مالی و...‌ در چارچوب ماموریت‌هایی که معاونت‌های مختلف شهرداری تهران در آنجا فعالیت‌ می‌کنند و اگر این همایش بتواند الگوی بهینه‌ای برای اصلاح الگوی مصرف بدهد، به هدف خود رسیده‌ایم.

دین‌پرست، قائم مقام برنامه‌ریزی توسعه سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران نیز گفت: این سازمان به‌عنوان سازمانی فعال در حوزه شهروندی مهم‌ترین هدف خود را در سال گذشته،  اصلاح و ارتقای سطح زندگی شهروندان قرار داد.

وی افزود: نهادها و دستگاه‌های عمومی به‌عنوان مصرف‌کننده بزرگ محسوب می‌شوند که اگر بتوانیم در آنجا الگوسازی کنیم هم در افزایش بهره‌وری و هم ارائه الگوهای مناسب موفق می‌شویم.

همچنین دکتر صدر، عضو کمیته علمی و دبیر شورای‌عالی راهبردی اصلاح الگوی مصرف شهرداری تهران گزارشی از روند پیگیری این امر ارائه کرد و گفت: براساس تجربیات نقشه راهی را در مدیریت شهری مشخص کردیم که در 14‌محور و 40‌مصداق معین تنظیم شد و در قالب بخشنامه به تمامی مناطق و مراکز شهرداری ابلاغ و در ادامه بالغ بر 700‌پروژه تعریف شد.

دکتر ماهر عضو کمیته علمی نیز  در این‌باره  گفت:  شهرداری تهران یکی از نخستین دستگاه‌های اجرایی اثرگذار و مهم در سطح کلانشهر تهران محسوب می‌شود که به فرمان رهبر معظم انقلاب در شکل عملیاتی لبیک گفت و در فروردین‌ماه امسال به دستور شهردار تهران شورای‌عالی اصلاح الگوی مصرف را تشکیل داد.

وی افزود: همایش دستاوردهای اصلاح الگوی مصرف، دستاوردهای حاصل از پروژه‌های معاونت‌ها و مناطق شهرداری تهران در حوزه اصلاح الگوی مصرف را در معرض ارزیابی، نقد و اصلاح قرار می‌دهد.به گفته وی، در این همایش معاونت‌های مربوط به معماری و شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک، فنی عمرانی، خدمات شهری، تحقیقات و برنامه‌ریزی توسعه شهری، اجتماعی و فرهنگی، حقوقی و قوانین و مقررات، مالی و اداری و امور مناطق به ارائه دستاوردهای حاصل از اجرای پروژه و طرح‌های مختلف در زمینه اصلاح الگوی مصرف پرداخته‌اند.

کد خبر 102150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز