سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

ترجمه امیررضا نوری‌زاده: پرداختن ادوارد زویک به موضوع قاچاق الماس، در فیلم «الماس خون»، این روزها سر و صدا به پا کرده است.

زویک با کارنامه‌ای که بیشتر در آن آثار پولساز و تجارتی به چشم می‌خورد، این بار کوشیده تا خلاف جهت آب حرکت کند.
کل فیلم «الماس خون» ‌در بیابان‌های بی‌آب و علف آفریقا فیلمبرداری شده که قاعدتاً لوکیشن‌های جذابی برای تماشاگر به حساب نمی‌آید. هر چند زویک با استفاده از ستاره‌ها کوشیده تا این مسئله را به نوعی مرتفع سازد.
نکته مهم اما حاشیه‌هایی است که شرکت‌های الماس برای فیلم ایجاد کرده‌اند؛ آنها نگران‌اند که این فیلم بر بازار الماس تاثیر منفی بگذارد.

تایم در شماره دوم دسامبر گزارشی درباره این فیلم منتشر کرده که در زیر می‌خوانید:
یک اتومبیل جیپ در یک صحرای بی‌آب و علف در موزامبیک با سرعت پیش می‌رود و شن و ماسه را به اطراف می‌پاشد. در پشت فرمان این جیپ لئوناردو دی‌کاپریو نشسته و دیگر سرنشینان آن جنیفر کانلی و جیسون هونسو هستند. جیپ با فرمان کات ادوارد زویک کارگردان فیلم، متوقف می‌شود. زویک به دی‌کاپریو اشاره می‌کند که با سرعت بیشتری براند. اما این تنها بازیگران فیلم «الماس خون» نیستند که از سوی کارگردان فیلم تحت فشار قرار گرفته‌اند. استودیو برادران وارنر که این فیلم را با داستان نبرد چند قاچاقچی الماس سر جریان جنگ داخلی سیرالئون برای اکران در نظر گرفته به شدت از سوی مدیران شرکت‌های الماس در اروپا و آمریکا تحت فشار است. آنها نگران هستند که تماشاگران با ذهنیت بدی نسبت به فروشندگان و تهیه‌کنندگان الماس در جهان از سالن‌های سینما خارج شوند. شرکت دی‌بیرس که حدود 40 درصد از الماس جهان را تولید می‌کند، معتقد است که این شرکت مشکلات موجود بین قاچاقچیان الماس را تا حد زیادی برطرف کرده و از این‌رو باید مطمئن شود که داستان فیلم «الماس خون» از سوی تماشاگران یک داستان‌ کاملا تخیلی تلقی شود. تمام نگرانی‌های شرکتی چون دی‌بیرس از آنجا ناشی می‌شود که در آستانه فصل تعطیلات و افزایش تقاضا برای خرید الماس که مصادف با افزایش حضور مردم در سینماهاست، یک فیلم پرفروش هالیوودی با حضور چند چهره شناخته شده می‌تواند تاثیری منفی بر تجارت 60 میلیارد دلاری الماس در سطح جهان داشته باشد. با این حال ادوارد زویک کارگردان فیلم در گفت‌وگویی عنوان داشت که فیلم او قبل از هر چیز اثری برای سرگرم کردن مردم است. او می‌افزاید: «موضوعاتی در این فیلم مطرح شده که جهان شمول است و با تمامی مردم جهان چه از نظر شخصی و چه از نظر سیاسی ارتباط برقرار می‌کند. شما نمی‌توانید قصه‌ای درباره سرالئون بگویید که در آن کودکان سرباز و مسلح حضور ندارند و یا ماجرایی را روایت کنید که آوارگان در آن نیستند و از وجود یک دولت مرکزی ضعیف آسیب نمی‌بینند. در این کشور کوچک آفریقایی اتفاقات فراوانی رخ می‌دهد و فروش غیرقانونی الماس برای جبران هزینه‌های جنگ داخلی هم یکی از این داستانهاست.»
اما باید این نکته را به ادوارد زویک یادآور شد که شما نمی‌توانید داستانی پیرامون سیرالئون تعریف کنید که در آن ستارگان سینما حضور نداشته باشند، چون در غیر این صورت کسی به سراغ فیلم شما نخواهد آمد.
دی کاپریو هم درباره این فیلم می‌گوید: «این فیلم با سایر فیلم‌هایی که درباره آفریقا ساخته شده، کاملا متفاوت است.» دی کاپریو پس از مشاهده یک دی‌وی‌دی 4 دقیقه‌ای از حضور کودکان سرباز در نبردهای سیرالئون و دو جلسه گفتگو با زویک حاضر به بازی در فیلم شد و یک ماه قبل از شروع فیلمبرداری به آفریقای جنوبی رفت تا با لهجه محلی آشنا شود و آموزش‌های نظامی دشواری ببیند. گرچه دی‌کاپریو با چندین تن از مزدوران نظامی سیرالئون و نظامیان سابق آفریقای جنوبی درباره این فیلم صحبت کرد اما بیش از همه واف گیفورد توجه او را جلب کرد. او که مشاور نظامی فیلم بود همکاری خوبی با دی‌کاپریو و سایر عوامل فیلم داشت.
دی‌کاپریو درباره او می‌گوید: او باعث شد تا من بتوانم ارتباط خوبی با فرهنگ آفریقا داشته باشم. او تمامی احساس خود درباره فجایع و جنگ‌های منطقه را به من منتقل کرد و این چیزی بود  که من نمی‌توانستم در جای دیگری بیاموزم.
فیلم از لحاظ تاریخی نیز دارای اعتبار است، چرا که به تاریخ اخیر آفریقا می‌پردازد و از این‌رو صاحبان صنایع الماس بهتر دیده‌اند تا با تبلیغات مثبت سعی در اصلاح چهره این فیلم داشته باشند. در این راستا شرکت sitricll از سوی شورای جهانی الماس ( W.D.C) به کار گرفته شده تا با هزینه‌ای بالغ بر 15میلیون دلار برای تبلیغات پیرامون این فیلم و اصلاح پیام آن اقداماتی را انجام دهد که از آن جمله چاپ تبلیغات تمام صفحه در روزنامه‌های پرخواننده برای شرح تلاش تولیدکنندگان الماس به منظور پایان جنگ‌های داخلی آفریقاست.
الی‌ایژاکوف مدیر شورای جهانی الماس در این باره می‌گوید: اگر مردم از واقعیت‌ها اطلاع داشته باشند، من نگرانی از بابت فیلم ندارم. ما حتی این فیلم را موقعیتی می‌دانیم که مردم از تلاشهای مثبت در این صنعت اطلاع پیدا کنند. من مطمئن هستم که استودیو وارنر قصد ندارد تا به آفریقا و چهره جهانی آن آسیب بزند و از این‌رو آنها قطعا فیلم را در قالب تاریخی تبلیغ خواهند کرد. همچنین در پاسخ به گزارش سازمان ملل در مورد تدابیر امنیتی ضعیف در انتقال الماسهای غیرقانونی از ساحل عاج به غنا، این شورا موافقت کرد تا یک گروه نظارتی را به غنا اعزام کند تا آمار دقیقی از محموله‌های الماس مبادله شده در این کشور داشته باشد. ایژاکوف ادامه می‌دهد، صنعت الماس مدتها قبل از آگاهی هالیوود از مشکلات تجارت الماس اقدام به انجام برنامه‌های نظارتی کرده بود ولی فیلم جدید می‌تواند تاثیری مثبت بر سایر موسسات برای محافظت هر چه بیشتر از این صنعت پردرآمد داشته باشد. ما هنوز کشور ساحل عاج را کشوری امن از این نظر نمی‌دانیم ولی سعی داریم تا امسال این مشکل را برای همیشه برطرف کنیم.
با وجود چنین اظهاراتی بعید به نظر می‌رسد که درگیری بین صنعت الماس و جهان سینما دائمی باشد ولی قطعاً آنچه تعیین کننده خواهد بود، عکس‌العمل مردم و مطبوعات به فیلم الماس خون پس از اکران آن در جهان و بویژه آفریقا خواهد بود.

کد خبر 10213

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز