دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

زهره ترسایی: ورود مستقیم و بی‌رویه انواع فاضلاب به رودخانه‌های شهر رشت که سال‌هاست سلامت محیط زیست این شهر را به خطر انداخته است به‌رغم هشدارهای جدی از سوی فعالان زیست‌محیط همچنان ادامه دارد.

 شهرستان رشت دارای یک شبکه سنتی دفع آب‌های سطحی و فاضلاب است که محتویات آن به رودخانه‌های این شهر سراریز می‌شود. ورود بی‌رویه فاضلاب به 2 رودخانه مهم شهر رشت یعنی زرجوب و گوهررود مسئولان این شهر را بر آن داشته تا اقداماتی را درخصوص دفع اصولی و بهداشتی فاضلاب شهری از جمله احداث شبکه نوین فاضلاب شهری در دستور کار قرار دهند. طرحی که به عقیده مسئولان این شهر پیشرفت قابل‌قبولی نداشته است.

مهدی قاسمی - رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت - با بیان اینکه داشتن آب آشامیدنی سالم و سامانه‌ای برای دفع بهداشتی فاضلاب از الزامات شهرنشینی است، ایجاد سامانه دفع بهداشتی فاضلاب را ضروری دانسته و می‌گوید: روند کند پیشرفت این طرح موجب تمدید نشدن اعتبارات آن از سوی بانک جهانی خواهد شد. با او در باره اقدامات انجام شده برای ساماندهی شبکه فاضلاب شهری رشت گفت‌وگو کردیم.

  •  در زمینه فعالیت‌های انجام شده برای احداث شبکه فاضلاب شهری انتقاداتی وجود دارد، اجرای این طرح در چه مرحله‌ای است؟ و آیا براساس برنامه زمان‌بندی شده پیش می‌رود؟

 به گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب که اجرای طرح را با مشارکت بانک جهانی به‌عهده دارند، اجرای آن حدود یک سال از برنامه زمان‌بندی شده مورد نظر بانک جهانی عقب‌تر است. بر این اساس مسئولان در پی تمدید قرارداد هستند اما به گفته کارشناسان تمدید قرار داد از سوی بانک جهانی امکان‌پذیر نیست.

  • علت تاخیر چه بوده است؟

دلایل متفاوتی عنوان می‌شود که از جمله می‌توان به بالا بودن حجم کار اشاره کرد. در این طرح 5 هزار کیلومتر شبکه فاضلاب برای شهر رشت تعریف شده که 1200 کیلومتر آن (متعلق به شریان‌های اصلی شهر) با همکاری بانک جهانی در حال انجام است. اما به‌دلیل نبود پیمانکار ورزیده و زبده و همچنین دست به دست شدن کار و در نهایت انجام آن به دست پیمانکاران دست دوم و سوم کار پیشرفت مناسبی نداشته است.

 نبود نظارت کافی بر اجرای حفاری‌ها در موعد مقرر، همچنین نداشتن تعامل مؤثر و فعالانه بین شرکت مذکور و دیگر سازمان‌ها از جمله شهرداری از دیگر دلایل تاخیر در اجرای طرح عنوان می‌شود. 

  •  با این اوصاف فاضلاب شهری همچنان به رودخانه‌های شهر سرازیر می‌شود، آیا برنامه‌ای برای لایروبی و گندزدایی این رودخانه‌ها در دستور کار شهرداری قرار دارد؟

سال‌هاست که فاضلاب شهر رشت به 2 رودخانه زرجوب و گوهر رود سرازیر می‌شود که البته هر سال شهرداری رشت کل رودخانه را لایروبی می‌کند اما این عمل چندان تاثیری در بهبود اوضاع فاضلاب شهری ندارد. به نظر می‌رسد باید اقدام بهتر و مؤثرتری در این باره صورت گیرد. 

  •  شبکه فاضلاب سنتی شهر هم تاثیری در بهبود اوضاع نداشته است؟

700 کیلومتر شبکه فاضلاب سنتی به‌دلیل قدمت 80 ساله آن با حجم بالایی از فاضلاب، انباشته و در بیشتر جاها دچار گرفتگی است به‌طوری که برخی مواقع در مسیر شاهد نشت فاضلاب در سطح معابر هستیم.

متأسفانه با اینکه لایروبی این شبکه به‌عهده شرکت آب و فاضلاب است اما مسئولان مربوطه تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نداده‌اند. این در حالی است که در برگه اشتراک ارسالی برای شهروندان درصد بالایی از مبلغ مورد نظر بابت نگهداری و دفع فاضلاب خانگی درج می‌شود.

به گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب در صورتی که قرار باشد همه نقاط شهر با بکار گیری تمام امکانات موجود این شرکت لایروبی شود این کار مدت 6 سال به طول خواهد انجامید. واقعیت این است که فعالیت پیمانکاران جدید برای احداث شبکه فاضلاب صنعتی هم باعث تخریب شبکه سنتی شده است. 

  •  آیا نظارتی بر اقدامات این پیمانکاران و شرکت آب و فاضلاب وجود ندارد؟

این نظارت باید در مرحله اول توسط کارشناسان خود شرکت آب و فاضلاب اعمال شود. شهرداری تنها قادر است در حوزه حفاری‌های صورت گرفته اعمال نظر کند که البته آن هم چندان تاثیر‌گذار نیست.

به‌طوری که در مواردی شاهد بودیم که 13 ماه نوار‌های حفاری مثلا در بلوار شهدای گمنام و 8 ماه هم در هسته مرکزی شهر به‌صورت رو باز رها شده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده بود. متأسفانه همان طور که گفته شد تعامل و همکاری مؤثری از سوی شرکت آب و فاضلاب با شهرداری وجود ندارد.

همشهری استانها

کد خبر 102067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز