شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

احسان ظلی‌پور: در حالی که کمتر از چند هفته ‌تا عید نوروز باقی‌مانده هنوز تکلیف فیلم‌های اکران نوروزی مشخص نشده است.

به غیر از «به‌رنگ ارغوان» که آن هم قراردادش قبل از آغاز جشنواره در شورای صنفی نمایش ثبت شده، بقیه فیلم‌ها  همچنان در رقابت برای به دست آوردن اکران نوروزی هستند. این در حالی است که دوره فعالیت شورای صنفی به پایان رسیده و قرار است وضعیت اکران‌های آینده را گروه جدید مشخص کنند.

تا معرفی اعضای جدید از سوی خانه سینما این روزها صاحبان فیلم‌ها مشغول مذاکره با سینمادارها هستند تا بتوانند نظرشان را برای ثبت قرارداد جلب کنند. نکته جالب در خصوص گزینه‌های اکران نوروزی این است که به غیر از 2فیلم، بقیه آثار در جشنواره به نمایش درآمده‌اند و به نظر می‌رسد از روی واکنش مردم نسبت به فیلم‌ها کار سینمادارها برای انتخاب فیلم‌هایشان راحت‌تر باشد. مروری داریم بر گزینه‌های اکران نوروزی 5گروه سینمایی.

گروه آفریقا: «به رنگ ارغوان»

وضعیت این گروه مشخص‌تر از بقیه است. ساداتیان، تهیه‌کننده به رنگ ارغوان با تیزهوشی به محض رفع توقیف فیلمش و دریافت پروانه نمایش آن، مذاکره برای اکران به رنگ ارغوان را آغاز و خیلی زود قرارداد اکران فیلم را در گروه آفریقا ثبت کرد. فیلم ابتدا قرار بود بلافاصله بعد از پایان جشنواره روی پرده برود اما نمایش عمومی آن به 27بهمن ماه موکول شد تا عملا فرصتی برای اکران فیلم دیگری در نوروز در این گروه وجود نداشته باشد. با توجه به قرارداد امضا ‌شده با سقف 12هفته به نظر می‌رسد به رنگ ارغوان کف فروش خود را تا پایان حداکثر زمان اکرانش پر کند و تا اواخر اردیبهشت ماه روی پرده باشد. ساداتیان برای همین گروه سینمایی برای اکران دوم نوروز نمایش عمومی دیگر فیلمش «هفت دقیقه تا پاییز» را نیز قطعی کرده است.

گروه آزادی:«طهران، تهران»

وضعیت این گروه هم به نسبت روشن است و تنها فرق‌اش با گروه آفریقا این است که قرارداد اکران «طهران، تهران» هنوز در شورای صنفی ثبت نشده اما اکران این فیلم در فروردین89 قطعی شده است.

با توجه به اینکه فیلم مهرجویی و کرم‌پور محصول سازمان  فرهنگی شهرداری است بهترین گزینه برای اکران آن گروه آزادی بود که در نهایت این اتفاق هم افتاد. ‌طهران، تهران‌ که در روزهای پایانی جشنواره به جدول نمایش فیلم‌ها اضافه شد در همان سانس‌های محدود با استقبال مردم روبه‌رو شد. فیلم اگرچه با کج سلیقگی هیأت داوران حتی در یک رشته هم نامزد دریافت جایزه نشد اما منتقدان و مردم ، طهران، تهران‌ را پسندیدند. با توجه به پر بودن اکران‌های گروه آزادی تا عید نوروز، فیلم مهرجویی و کرم‌پور همان فروردین ماه سال89 روی پرده می‌رود. گروه آزادی تا 2هفته دیگر میزبان «تاکسی نارنجی» خواهد بود و پس از آن و تا فرصت باقیمانده تا پایان سال «محافظ» (محمدجواد کاسه‌ساز) در این گروه اکران عمومی می‌شود.

گروه قدس:«عیار14»، «سلام بر عشق» و «شیر و عسل»

تنها مورد مشخص این گروه اکران «عیار14» تا هفته دوم فروردین ماه است. فیلمیران پخش‌کننده این فیلم قرارداد اکران عیار14 را تقریبا6 ماه قبل در گروه قدس ثبت کرده بود اما خوش‌شانسی پرویز شهبازی و سرتیپی به دلیل از کف نیفتادن «دو خواهر» و طولانی‌شدن اکران این فیلم در این گروه باعث شد زمان اکران‌های بعدی گروه قدس هم به تعویق بیفتد. در این میان برگزاری جشنواره و اکران «دختر میلیونر» مزید بر علت شد تا عیار14 نصفه و نیمه ‌اکران نوروز89 را تجربه کند. قرارداد اکران این فیلم 7هفته است و بقیه فیلم‌ها در گروه قدس برای هفته سوم فروردین ماه به بعد رقابت می‌کنند.

«سلام بر عشق» (اصغر نعیمی) و «شیر و عسل»

(آرش معیریان) دو فیلمی هستند که برای اکران نوروزی در گروه قدس تلاش می‌کنند. این دو، تنها فیلم‌هایی هستند که در جشنواره حضور نداشتند با این تفاوت که فیلم اصغر نعیمی یک تریلر اجتماعی پربازیگر (امین حیایی، نیکی کریمی، الناز شاکردوست و آتیلا پسیانی) و فیلم معیریان یک کمدی صرف است که به قصد گیشه ساخته شده. برای هر دو فیلم می‌شود گیشه پررونقی پیش‌بینی کرد اما هیچ‌کدام هنوز قراردادشان را قطعی نکرده‌اند. در مورد سلام برعشق باتوجه به اینکه فیلم محصول‌پویا فیلم‌ است و سینما عصر جدید متعلق به تهیه‌کنندگان این فیلم، فرح‌‌بخش و علیخانی نیم‌نگاهی هم به گروه عصر جدید دارند.

گروه استقلال:«دموکراسی توی روز روشن» و«تسویه حساب»

این گروه تا پایان سال در اختیار «حلقه‌های ازدواج» (شاهین باباپور) خواهد بود و پس از آن از اول فروردین‌ماه اکران نوروزی خود را آغاز می‌کند. وضعیت گروه استقلال و عصر جدید از بقیه پیچیده‌تر است. «دموکراسی توی روز روشن» (علی عطشانی) و «تسویه حساب» (تهمینه میلانی) برای نمایش در این گروه همچنان رقابت دارند با این تفاوت که از میان این دو فیلم تنها تسویه حساب پروانه نمایش دارد.

میلانی بعد از رفع توقیف فیلمش قبل از جشنواره برای اکران زودهنگام استارت زد. نیک‌بین ابتدا قصد داشت مثل ساداتیان خودش تسویه حساب را پخش کند اما مهیانشدن شرایط باعث شد پخش این فیلم مثل «سوپراستار» و «آتش‌بس» به هدایت فیلم برسد.

فیلم در نمایش در سینماهای مردمی جشنواره به خاطر مضمونش با استقبال روبه‌رو شد و به نظر می‌رسد در اکران عمومی هم موفق باشد. دموکراسی توی روز روشن هم به دلیل حضور پرتعداد بازیگرانش (گلزار، فروتن، فرخ‌نژاد، نیکی‌کریمی، شاهرخ شاهی و نیوشا ضیغمی) هرچند در جشنواره آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد انتظارات را برآورده نکرد اما یکی از گزینه‌های اصلی اکران نوروز است. محمدعلی زم، مدیر سابق حوزه هنری پخش دموکراسی توی روز روشن را به بشرا فیلم سپرده است و شاید به همین دلیل فیلم در گروه دیگری به غیر از استقلال اکران شود.

گروه عصر جدید:«صد سال به این سال‌ها»، «هیچ»

پخش‌کننده‌های «صد سال به این سال‌ها» و «هیچ» مذاکراتی با این گروه سینمایی انجام داده‌اند. عصر جدید بعد از گروه آفریقا و قدس تنها گروهی است که می‌تواند اکران نوروزی‌اش را پیش از سال جدید آغاز کند.  هر دو فیلم حاشیه‌های فراوانی را پشت‌سر گذاشته‌اند. فیلم سامان‌مقدم پس از 2سال رفع توقیف شده و ‌هیچ‌ هم  سرانجام با اعمال اصلاحاتی موفق به دریافت پروانه شده است.‌

صدسال به این سال‌ها‌ با مضمون اجتماعی- سیاسی‌اش و همچنین حضور بازیگران شاخصی چون پرویز پرستویی، فاطمه معتمد‌آریا و رضا کیانیان می‌تواند گزینه‌ای جدی برای اکران نوروز باشد. ضمن اینکه هدایت فیلم پخش‌کننده قدرتمندی‌است و همین، شانس موفقیت ‌صدسال به این سال‌ها‌ را در گیشه افزایش می‌دهد. ‌هیچ‌ هم که از آثار پرسروصدای جشنواره امسال بود، فیلمی متفاوت است که می‌تواند در اکران، مخاطب خود را بیابد.

کد خبر 101878

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز