مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تصمیم این کمیسیون برای تغییر پیشنهاد دولت و افزایش سهم متروی 13 شهر و کلانشهر در بودجه سال آینده خبر داد

به گزارش سما، مهرداد لاهوتی، با بیان اینکه بررسی بودجه سال‌89 در کمیسیون عمران به پایان رسیده، اعلام کرد: دولت در پیشنهاد خود علاوه بر اینکه هیچ‌گونه ردیف مستقلی را برای احداث و توسعه خطوط ریلی درون شهری در نظر نگرفته بود و تنها یک رقم کلی یک هزار و 185 میلیارد تومانی را برای ساخت و توسعه قطارهای شهری پیشنهاد کرد.

وی افزود: بسیاری از نمایندگان شهرهای مختلف از جمله کلانشهرها به رقم پیشنهادی دولت معترض بودند و اعلام کردند برای آغاز ساخت یا توسعه خطوط ریلی درون‌شهری به مساعدت بیشتر دولت نیازمندند.

لاهوتی اظهار کرد: برمبنای تغییرات ایجاد شده در کمیسیون عمران، سقف بودجه پیشنهادی قطارهای شهری به 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که بین 13 شهر و کلانشهر توزیع خواهد شد.

به گفته این عضو کمیسیون عمران، در بودجه پیشنهادی دولت سهم حمل‌ونقل ریلی 162 میلیارد تومان نسبت به سال گذشته افزایش داشت و این در حالی بود که 4 شهر جدید به فهرست قطارهای شهری اضافه شده است.

در بودجه امسال، اعتبار قطارهای شهری یک هزار و 23میلیارد تومان بود و دولت برای سال آینده پیشنهاد یک هزار و 185 میلیارد تومان را مطرح کرده بود که با اصلاح کمیسیون عمران مجلس، این رقم به 2 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که بنا بر اعلام لاهوتی، محل تامین پیشنهاد این کمیسیون، افزایش نرخ ارز است.

به گفته این عضو کمیسیون عمران، برخی از اعضای این کمیسیون با توجه به افزایش چند برابری قطعات و تجهیزات و همچنین تاکیدی که در قانون برنامه چهارم و همچنین قانون مدیریت مصرف سوخت به سهم 30درصدی مترو در حمل‌ونقل عمومی وجود  دارد،  به افزایش بودجه متروی کشور رای دادند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سهم مترو در جا به جایی‌های شهری در کل کشور کمتر از یک درصد و در تهران حدود 6 درصد است که با سقف برنامه که معادل 30 درصد است، تفاوت فاحشی دارد.

لاهوتی تصریح کرد: مجلس تلاش خود را به کار می‌گیرد تا تغییرات مورد نظر کمیسیون عمران در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس هم به تصویب برسد، گر چه مجلس واقف است که این ارقام با نیاز واقعی شهرها همخوانی ندارد.

بر این اساس اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی مصوب کمیسیون عمران باید بین شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز، قم، کرمانشاه، مشهد، کرج، اهواز و نیز شهرهای جدید پرند، هشتگرد، بهارستان و فولادشهر تقسیم شود. وی تاکید کرد: در مصوبه کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد شده ردیف جداگانه‌ای برای مطالعه قطار حومه‌ای کلانشهرها هم لحاظ شود.

لاهوتی در پایان خاطرنشان کرد: طبق قانون دولت باید 50 درصد از سهم ساخت و تجهیز مترو را پرداخت کند؛ گرچه ارقام مصوب در کمیسیون عمران به یقین با نیاز متروی کلانشهرها بسیار فاصله دارد اما با توجه به سقف بودجه پیشنهادی دولت، امکان افزایش ارقام توسط مجلس وجود نداشت.

کد خبر 101863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز