اهواز - مجتبی نارنج‌پور‌ -‌ خبرنگار همشهری: ساخت 5/1 میلیون مسکن در کشور در مدت بسیار کوتاهی، از چشم‌اندازهای بلندمدت دولت نهم و دهم است که اکنون با ناامیدی از طرف بیشتر مردم دنبال می‌شود.

در برخی از شهرها متقاضیان از به نتیجه رسیدن مسکن مهر ناامید شده‌اند و از تقاضای خود انصراف داده‌اند و در برخی شهرها نیز مردم رغبتی برای خانه‌دار شدن از این طریق ندارند.

استاندار خوزستان در این باره می‌گوید: روند کند ساخت و ساز در مسکن مهر در شهرستان‌های استان باعث نا‌امیدی ثبت‌نام‌‌کنندگان از این طرح عظیم کشوری می‌شود که باید در این‌باره آسیب‌شناسی شود.

سید ‌جعفر حجازی در جلسه شورای مسکن استان تصریح می‌کند: قبل از این استان خوزستان دارای جایگاه مناسبی در طرح مسکن مهر بود ولی اکنون روند بسیار کند کار باعث دلسردی خوزستانی‌ها از به نتیجه رسیدن این طرح شده است.

استاندار خوزستان با گله‌مندی از بی‌اطلاعی فرمانداران از مشکلات اجرایی مسکن مهر در شهرستان‌های تابعه، خاطرنشان می‌کند: فرمانداران و متولیان این بخش در استان به‌جای پرداختن به امور ظاهری، باید تلاش کنند حلقه مفقوده کندی پیشرفت در مسکن مهر را بیابند و برای مشکلات ریشه‌یابی کنند.

رئیس شورای مسکن مهر خوزستان تأکید می‌کند: سال قبل که قیمت آهن به‌شدت کاهش یافت، تعاونی‌ها باید آهن‌آلات مورد نیاز خود را می‌خریدند اما بی‌توجهی به‌وضع بازار باعث شد تا اکنون قیمت آهن بیش از 2 برابر سال گذشته شود و تعاونی‌ها مجبورند مصالح را با قیمت بالاتر خریداری کنند.

اما معاون عمرانی استاندار خوزستان و رئیس کارگروه مسکن استان نظر دیگری دارد و می‌گوید: طبق آمار شورای مسکن کشور، خوزستان از نظر تعداد متقاضی در کشور مقام دوم، تخصیص زمین مقام سوم، آماده‌سازی زمین مقام دوم، صدور پروانه ساختمانی مقام سوم، پی‌سازی مقام سوم، برپا کردن اسکلت مقام یازدهم و در سفت‌کاری مقام سیزدهم را به‌خود اختصاص داده است و در مجموع مقام سوم کشور در این طرح به خوزستان اختصاص دارد.

سید عباس طباطبایی بدون بیان میزان پیشرفت مسکن مهر در شهرستان‌های استان می‌افزاید: جلسات کارگروه مسکن در استان به‌طور مرتب برگزار می‌شود و موجب شده است تا مشکلات در حوزه مسکن مهر با سرعت بیشتری پیگیری و برطرف شود.

معاون استاندار خوزستان در توضیح برخی از دلایل مطرح شده برای کندی پیشرفت مراحل ساخت‌وساز در مسکن مهر تاکید می‌کند: وظایف تعیین شده برای مسکن مهر در استان شامل ثبت‌نام، پالایش افراد ثبت‌نامی و تخصیص زمین بوده است که با هماهنگی‌ با دستگاه‌های دولتی با سرعت مناسبی انجام شد اما در مراحل دوم و سوم که ادامه اقدامات باید با همکاری و مشارکت مردم انجام شود، آمارها نشان می‌دهد که پس از ورود مردم نشانه‌های کندی در روند اجرای طرح ظاهر شده است.

طباطبایی خاطرنشان می‌کند: در برخی از شهرستان‌ها اعضای تعاونی‌ها با پیمانکار اختلاف پیدا کرده‌اند که باعث شده است تقاضای خلع ید از پیمانکار را مطرح کنند و به این دلیل طرح با رکود روبه‌رو شده است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان تاکید می‌کند: طی کردن مراحل خلع ید پیمانکار حداقل 2 الی 3 ماه زمان می‌برد و موجب می‌شود تا اجرای طرح مسکن مهر به‌طور کامل به رکود کشیده شود، بنابراین از طریق مذاکره با اعضای تعاونی‌ها و اخطار به پیمانکاران، تلاش کرده‌ایم تا این مشکلات برطرف شود. از سوی دیگر برخی فرمانداران دلایل مطرح شده معاون عمرانی استاندار را رد می‌کنند و بارش باران، آماده نبودن نقشه ساخت‌وساز و تردید میان ساخت سنتی و یا صنعتی را از دلایل اصلی کندی ساخت‌وساز در مسکن مهر می‌دانند.

محسن صادقیان، کارشناس ارشد معماری درباره مشکلات موجود در طرح مسکن مهر اظهار می‌دارد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات مسکن مهر آن است که این طرح مسکن 99 ساله نام گرفته است و به‌دلیل اینکه واحدهای ساختمانی آن باید 99 سال عمر کند، مشاور تا می‌تواند سازه را مقاوم‌تر و سنگین‌تر در نظر می‌گیرد و همین امر باعث می‌شود تا هزینه‌های در نظر گرفته شده برای اجرای طرح افزایش یابد.

وی درباره دیگر مشکلاتی که در شهرسازی در خوزستان به‌وجود آمده است، می‌گوید: قبل از انقلاب در کنار شوشتر، شهرکی با طرح‌های معماری سنتی و با در نظر گرفتن «ساباط» و کوچه‌های تنگ مانند معماری شوشتر ساخته شد که از نظر معماری تا‌کنون مقام‌های زیادی را در جهان کسب کرده است،

ولی هنوز مردم از زندگی در ساختمان‌های این شهرک اکراه دارند و در شرایط کنونی تنها دانشجویان و افراد غیربومی از این شهرک استفاده می‌کنند، زیرا اهالی خوزستان به زندگی در آپارتمان و مسکن کوچک عادت نکرده‌اند و به همین دلیل به‌نظر می‌رسد باید در ساخت مسکن مهر در شهرهای مختلف کشور به فرهنگ‌های سکونت نیز توجه می‌شد.

این کارشناس در توضیح مشکلاتی که در طراحی‌های مسکن مهر در کشور به‌وجود آمده است، می‌افزاید: متولیان امر می‌دانند که در طراحی‌های در نظر گرفته شده مشکلی وجود دارد ولی به‌دلیل اینکه سرعت ساخت‌وساز دچار مشکل نشود، حاضر به تغییر نقشه‌ها نیستند. این وضع باعث شده است تا قیمت ساخت‌وساز در مسکن مهر به حدی زیاد باشد که مردم از تقاضای خود انصراف و اجاره‌نشینی را ترجیح ‌دهند.

محسن صادقی خاطرنشان می‌کند: همان طرح‌های ساختمانی که برای شهرهای سردسیر در نظر گرفته شده است، برای شهرهای گرمسیر نیز پیش‌بینی شده است که این نوع طراحی با وضع اقلیمی منطقه سازگار نیست.

کارشناسان ایرادهای زیادی را به طرح مسکن مهر وارد می‌دانند ولی باید با توجه به گستردگی این طرح کوشید تا سریع‌تر به نتیجه برسد؛ گر چه سرعت در انجام کار نباید فدای مصالح مردم شود.

کد خبر 101598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز