جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه ایران نمی‌تواند اورانیوم را تبدیل به صفحه‌های سوخت کند گفت:

ایران تا چند ماه دیگر صفحه سوخت می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه 22 بهمن در برنامه تلویزیونی پرواز 1404 اظهار داشت: در موضوع هسته‌ای پاکستان و حتی ترکیه، مصر، الجزایر و تعدادی کشورهای اسلامی از ما جلوتر بودند اما اکنون برنامه هسته‌ای ما با این کشورها قابل مقایسه نیست.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران در مقایسه با کشورهای اسلامی پیشتازترین کشور در فناوری هسته‌ای است، افزود: ممکن است این سوال مطرح شود که پاکستان بمب هسته‌ای ساخته و چرا ما پیشتاز هستیم ولی باید بدانیم که ساختن بمب به مفهوم این که دارای کلیه فناوری‌های هسته‌ای هستید، نیست.

صالحی تاکید کرد: ما در مجموعه فناوری هسته‌ای چه در سیکل سوخت، طراحی رآکتور، اکتشاف و استخراج اورانیوم کار کردیم البته این تصور ایجاد نشود که ما الان در این عرصه مثل ژاپن هستیم، نه ما به این فناوری برای به بلوغ رساندنش دست یافتیم بنابراین احتیاج به زمان داریم. به عبارت دیگرما با پیکان هم می‌توانیم انتقال و جابجایی انجام دهیم و تمام نیازهایمان را برآورده سازیم. ولی هنوز برای اینکه به بنز برسیم زمان نیاز است.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا رژیم گذشته به دنبال تاسیس سازمان انرژی اتمی بود؟ اظهار داشت: خیلی از فعالیت‌ها برای کشورداری مورد نیاز است و صرفه نظر از اینکه چه کسی در آن کشور حاکم است یک سری اقدامات در آن کشور باید انجام شود اما در اینجا اهداف، مقاصد، نوع، کیفیت و... مطرح است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ‌کشور ایران در آن زمان نیز کشوری بزرگ بود و 33 میلیون نفر جمعیت داشت. لذا در آن موقع به این نتیجه رسیدند که اگر بتوانند انرژی هسته‌ای در ایران تاسیس کنند هر نیروگاهی مثل نیروگاه بوشهر می‌تواند سالی 7 الی 8 میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی کند. لذا در صورت ساخت 20 نیروگاه 140 میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی می‌شود و در این صورت نیروی برق خود را از نیروی هسته‌ای خواهید گرفت که به مراتب با صرفه‌تر است، علاوه بر این نیروگاه هسته‌ای فقط 30 تن سوخت در سال می‌خواهد که به حداکثر 2 کامیون ظرفیت نیاز دارد.

صالحی با بیان اینکه وضعیت حال و گذشته کاملا غیرقابل مقایسه هستند، گفت: یک نوع اعجاز بین وضعیت گذشته و حال رخ داده است. اگر بخواهیم بین 150 عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خود را از حیث فناوری هسته‌ای مقایسه کنیم ما در بین 15 کشور اول جهان هستیم در حالی که آن موقع در آخر لیست قرار داشتیم.

وی با اشاره به اینکه درجهان ا سلام 57 کشور مسلمان وجود دارد گفت: در جهان اسلام حرف اول را در مسائل هسته‌ای و  عرصه‌های گوناگون می‌زنیم. ما الان رآکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی در اراک را خودمان می‌سازیم بنابراین امروز با دیروز اصلا قابل مقایسه نیست، حقیقت این است که بنده فکر نمی‌کردم ما روزی بتوانیم هم آب سنگین تولید کنیم،‌هم اورانیوم غنی‌سازی کنیم و هم رآکتور طراحی کنیم، هم اکتشاف و استخراج اورانیوم انجام دهیم و هم سوخت را خودمان بسازیم.

صالحی با اشاره به دستاوردهای ایران در زمینه غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم اظهار داشت: در حال حاضر اولین محموله سوخت20 درصد اورانیوم غنی سازی خود را ظرف 48 ساعت گرفتیم و این دستاورد عظیمی است.

وی در پاسخ به این سوال که درحال حاضر سازمان انرژی اتمی ایران چه قابلیت‌هایی دارد اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی یکی از بزرگترین سازمان‌های کشور ما است. بیش از 12 هزار نیروی کاری که عمدتا مهندس، دکتر، فرهیخته و دانشمند هستند در این سازمان کار می‌کنند. آنها یک ذخیره و سرمایه عظیمی برای انقلاب هستند.هیچ چیزی برای عزیزانمان در سازمان به نام امکان ندارد، نیست. شعار حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه ما می‌توانیم امروز محقق شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما سانتریفیوژ می‌سازیم و روز به روز آن را بهتر هم می‌کنیم و تجهیزات مختلف و آشکارسازهای مختلف، سی‌تی‌اسکن مختلف و لیزرهای مختلف می‌سازیم.

وی با بیان اینکه ما برای اولین بار در تولید رادیو داروها خودکفا شده‌ایم، خاطرنشان کرد: 850 هزار بیمار در سال از این رادیوداروها استفاده می‌کنند، این از جمله دستاوردهایی است که واقعا افتخارآمیزاست چون پیش از انقلاب همه رادیوداروها وارد می‌شد که حجم بسیار کمتری از الان را درحال حاضر نیاز داشتیم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به وجود مراکز هسته‌ای فراوان در کشور گفت: قبلا برای معالجه در این زمینه باید به خارج از کشور می‌رفتیم اما الان بخش عمده‌ای از مسائل درمانی هسته‌ای در داخل کشور انجام می‌شود لذا الان به لطف خدا همه چیز داریم و شعار ساده ما می‌توانیم به کوه باعظمتی تبدیل شده است.

صالحی در خصوص بازخورد خبرغنی‌سازی20 درصدی از سوی ایران گفت: برای من واقعا صحنه زیبایی است. همواره در مسائل فنی دو نوع برداشت وجود دارد، ‌یک برداشت عمومی است که مردم در این زمینه به گفته‌های اساتید و مهندسین خود اطمینان می‌کنند و یک برداشت هم برای کسانی است که دستی در علم و دانش و تجربه دارند.

وی افزود: کسانی که در خارج نشستند و تحلیل می‌کنند هم دو گروه هستند. یکی سیاستمدارانشان و یکی فرهیختگان و دانشمندان آنها هستند. دانشمندان آنها خوب می‌دانند ما چه کار کردیم و در مجامع علمی وقتی ما هستیم نوع گفتگوها و مطالبی که بیان می‌شود فرق می‌کند. اما در رسانه‌ها مسائل دیگری مطرح می‌شود و سیاسیون به گونه دیگری صحبت می‌کنند.

صالحی یادآور شد: سیاسیون غرب می‌گفتند ایران توانایی تولید 20 درصد غنی سازی را ندارد، و من خیلی خوشحالم که اینرا گفتند. چون بعد از حدود 70 ساعت دستور دکتر احمدی‌نژاد ما فرآیند را شروع کردیم، آنها باور نمی‌کردند که این آمادگی وجود دارد و بارها گفته بودیم که بدانید ما بالقوه این توانایی را داریم ولی بنا به دلایل متعدد اقتصادی و سیاسی ترجیح می‌دهیم که سوخت‌مان را از شما تامین کنیم. و متاسفانه آنها این پیام را نگرفتند و فکر کردند ما از سر عجز و ناتوانی سوخت را مطالبه کردیم. لذا شروع کردند به شرط و شروط گذاشتن که چنین و چنان کنید.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما 20 سال پیش هم این سوخت را مطالبه کردیم و پول دادیم و سوخت را از آرژانتین گرفتیم مگر ما برای تامین سوخت رآکتور تهران طبق حق و حقوق‌مان عمل نکردیم و آژانس این حق را به اعضای خود نداده است؟

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم اورانیوم را در هر درصدی که مایل باشیم غنی کنیم و منعی وجود ندارد،افزود: وقتی این فرآیند شروع شد باز هم باور نمی‌کردیم اما همانطور که دکتر احمدی‌نژاد خبر دادند ما اولین نتیجه 20 درصد را با اینکه اولین تجربه ما بود، دریافت کردیم. شما اگر برای خداکار کنید یقینا خدا راه را برای شما باز می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در عین حال افزود:‌ من نمی‌دانم فردا چه رخ خواهد داد، غیب‌گو نیستم چون ما همیشه با چالش روبرو هستیم و خدمت دکتر احمدی‌نژاد هم گفته بودم که ممکن است چالشهایی فرا روی ماباشد که تا این لحظه خوشبختانه فرآیند غنی‌سازی 20 درصدی به نحو احسن پیش می‌رود و مشکلی پیش نیامده است.

وی تصریح کرد: که در فرایند فناوری هسته‌ای فراوانند تعداد کسانی که دست به دست هم داده تا قله‌های فناوری فتح شود، خیلی از عزیزانی که در این دوران و فرآیند دست اندر کار بودند سربازان گمنامی هستند که هیچوقت بروز و ظهور ندارند حتی سربازی که شبانه روز از سایت‌های هسته‌ای ما نگهبانی می‌کند و در این جا، جا دارد از جوانان غیرتمندی که این افتخار را آفریده‌اند قدردانی کنم. شما می‌توانید جلو بروید و نگران نباشید بعدا متوجه می‌شوید در جایی هستید که از تمام خطوط قرمز عبور کردید و دیگر راه بدون برگشت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود درباره زمان راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر نیز گفت: در خصوص بوشهر این نوید را می‌دهم اولا تمام تست‌های آن انجام گرفته است، ما الان مشغول آماده سازی برای تست آخر به نام آب گرم  هستیم که این هم حدود یک ماه طول می‌کشد و بعد از آن تستی نخواهیم داشت، ان شاءالله اگر تمام مسائل به درستی پیش رود سوخت به قلب رآکتور انتقال خواهدیافت و امیدواریم که در بهار آینده شاهد راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر باشیم.

وی با اشاره به غنی‌سازی 20 درصد اظهار داشت: نتیجه غنی‌سازی 20 درصد در گزارشات آژانس منعکس خواهد شد اگر غربی‌ها بیش از این می‌خواستند بگویند شما این توانایی را ندارید، و تولید 20 درصد را نکردید یک آبروریزی برای آنها می‌شد. ولی الان دیگر به این باور رسیدند که ایران 20 درصد را تولید کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مطلب دیگری که غربی‌ها مقدمه‌اش را چیدند، اینکه شما نمی‌توانید اورانیوم را تبدیل به صفحه‌های سوخت کنید، حتی وزیر خارجه فرانسه که یک پزشک است و با کمال احترام به ایشان اعلام کردند ایران این تکنولوژی را ندارد اگر نمی‌توانیم پس چرا نگرانید ما که از شما خواستیم این سوخت را به ما بدهید چرا آنقدر شرط و شروط می‌گذارید و اگر می‌توانید پس مشکل کجاست؟

وی خطاب به کوشنر وزیر خارجه فرانسه گفت که صبر کنید چند ماه دیگر ما به شما اعلام خواهیم کرد که آیا صفحه سوخت را ساختیم یا نساختیم. من این پیام را به ملت بزرگ ایران میدهم که شبانه‌روز بمباران تبلیغات رسانه‌های گوناگون می‌شوند این اظهارات تماما دروغ است.

صالحی با طرح این سوال که غرب تا چه زمانی می‌خواهد به دروغ‌های خود ادامه دهد، گفت: مردم عزیز ما دیدند و شاهد بودند که ما غنی‌سازی 20 درصد را شروع کردیم، تولیدش را هم گرفتیم، پس ای عزیزان خبرهای دیگری که اینها به شما می‌دهند از همین دسته خبرها است. حال چه خبر سیاسی، علمی، اجتماعی و فرهنگی باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما توانستیم 20 درصد غنی‌سازی را تولید کنیم پس مردم باید بدانند که غرب دروغ می‌گوید و عادت به دروغ هم دارد. من در جامعه غرب زندگی کردم و راجع به ملت صحبت نمی‌کنم اتفاقا ملت غربی از دروغ بیزارند ولی حکومت‌های غربی متاسفانه جز دروغ چیز دیگری نمی‌توانند بگویند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: منطقی که غرب در موضوع هسته‌ای ایران دنبال کرد منطق قدرت، زورگویی و چپاول است، اما یقیناً منطق قدرت در این زمینه پیروز خواهد شد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان شامگاه پنجشنبه در ادامه سخنان خود در برنامه پرواز 1404 در پاسخ به این پرسش که منطق غرب در موضوع هسته‌ای ایران که منطقی است گفت: یک جدالی بین قدرت منطق و منطق قدرت در اینجا وجود دارد، ماکسانی هستیم که اهل گفتگو و منطقیم و مبانی حرکتمان مبانی اخلاقی و دینی است.

وی افزود: ما برای اخلاق انقلاب کردیم اما منطقی که آنها دارند منطق قدرت و زورگویی و چپاول است و این دو منطق نمی‌توانند کنار هم باشند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این ستیز همواره در طول تاریخ بوده است اظهار داشت: یقینا قدرت منطق بر منطق قدرت پیروز خواهد شد و بساط این زورگویی‌ها برای همیشه برچیده می‌شود. این موضوعی است که انقلاب ما نویدش را داده است و از زمانی که انقلاب رخ داد زمینه این جدال فراهم شد.

وی با بیان اینکه امام خمینی احیا‌گر دین بود گفت: آن زمان که جوان و در دانشگاه بودم اگر صحبت از دین می‌کردید یک واپس‌گرا تلقی می‌شدید الان دنیا همگی به دنبال دین هستند، در خود آمریکا نیز بیشترین کتاب‌هایی که در حال حاضر منتشر می‌شود فلسفی و عرفانی است که مبنای دینی دارد. بنابراین دنیای غرب هم خود به دنبال این گمشده است.

صالحی در پاسخ به این سئوال که فرزندان شما از اینکه پدرشان رئیس سازمان انرژی اتمی است چه احساسی دارند گفت: آنها یک مقدار نگران خطرات احتمالی هستند ولی به آنها گوشزد کردم که تقدیر دست خداست و ازاین بابت انسان نباید نگران باشد.


وی افزود: باید احتیاط لازم رابکنید و مواظب خود باشید ولی خود را به خدا بسپارید.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که فرزندانش خوشحال هستند از اینکه بتواند خدمتی به ملت و کشور بکند چرا که خدمت به ملت بزرگ ایران و این کشور یک افتخار و نعمت الهی است و ادامه داد: باید حواسمان باشد که این نعمت الهی را با کم کاری و بی‌توجهی تبدیل به نقمت نکنیم و می‌بایست این افتخاری که ملت آفریده را پایدار نگهداریم.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص سن دانشمندان هسته‌ای کشورمان توضیح داد که متوسط سن عزیزان ما در عرصه‌های گوناگون انرژی اتمی حدود 30 است.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی تولیدات دانشگاهی این سازمان به حدی رسیده است که از یک سو ورودی و از یک سو خروجی دارد.

صالحی گفت: کسانی که از طرف سازمان انرژی اتمی به رشته‌های گوناگون و صنایع دیگر وارد می‌شوند به عنوان یک مهندس لایق و با تجربه تلقی می‌شوند.

وی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای میعاد‌گاه رشته‌های گوناگون فنی و علمی است گفت: متخصص هسته‌ای تنها معمار این فن‌آوری است یعنی از دیگران استفاده می‌کند و فقط درست می‌چیند تا آن خواسته را تامین کند.

صالحی در خصوص اینکه طعم ریاست سازمان انرژی اتمی ایران بودند چطور است آن را یک چالش بزرگ خواند. چرا که یک ملت انتظار زیادی از سازمان دارد و این انتظار مسئولیت سنگینی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: وقتی که یک ملت ناظرند که ببینند هر قدمی که بر می‌دارید چگونه برمی‌دارید و از قولهای که می‌دهید چه نتایجی می‌گیرید این بار سنگینی را ایجاد می‌کند ولی ضمنا شیرین هم است.

معاون رئیس جمهور گفت: در طول زندگی درصدد بودم که برای رضای خدا کار کنم چرا که اگر رضایت او جلب شود بقیه کارها هموار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که معنی رنسانس هسته‌ای چیست اظهار داشت: رنسانس هسته‌ای یک تکنولوژی جدیدی بود که نیرو را از دل اتم استخراج کرد و عجیب اینجا است که اگر به اشعار مولوی نگاه کنید می‌بینید که این رنسانس حداقل از نظر فکری قرن‌ها پیش اتفاق افتاده است. رنسانس در اینجا یعنی یک صنعت و یک فن‌آوری جدید.

صالحی در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا ایران جزو بانیان رنسانس هسته‌ای است با اشاره به قراردادی  که اماراتبه عنوان یک کشور کوچک خلیج فارس در موضوع هسته‌ای منعقد کرده است گفت: کل جمعیت امارات3 میلیون نفر است ولی قرارداد ایجاد حدود 5 تا 6 نیروگاه هسته‌ای را با کره‌ای ها بسته‌است، کویت و عربستان نیز در شرف بستن قرارداد هستند در حالی که همین کشورها 2 تا 3سال پیش همزمان با غربی‌ها می‌گفتند ایران چه نیازی به نیروگاه هسته‌ای دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود:جالب اینکه به ایران با 70 میلیون جمعیت و یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع وسعت می‌گفتند چرا برق هسته‌ای می‌خواهید و اکنون خود با یک میلیون جمعیت و شاید بعضا کمتربه دنبال برق هسته‌ای می‌روند.

لذا نتیجه می‌گیریم تمام این اتفاقاتی که در موضوع هسته‌ای ایران افتاده و سر و صداهای که راجع به فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده رنگ و لعاب سیاسی دارد.

کد خبر 101494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز