سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

حسن حیدری: روز سرنوشت‌ساز دیگری فرا رسید تا قدرت‌های بزرگ اروپا یک 90دقیقه پراضطراب را تجربه کنند.

 امشب در لیگ قهرمانان بازی‌های حساسی برگزار می‌شود که طی آن تلاش چندین ماهه تیم‌هایی مانند بارسلونا، وردربرمن، ‌آث‌ رم، منچستر یونایتد، سلتیک، آرسنال و ‌پورتو به آن بستگی دارد.حضور این تیم‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی بازی‌ها را جذاب‌تر خواهد کرد.به طور مثال تصور لیگ قهرمانان در مراحل بعدی بدون تیم‌های منچستر، بارسلونا و آرسنال بسیار سخت است و از کیفیت این بازی‌ها می‌کاهد.

در همین حال تیم‌هایی نیز بودند که از آغاز بازی‌ها با تمام قدرت امتیازهای لازم را به دست آوردند تا وضعیت صعود آنها به روز آخر کشیده نشود. چلسی، بایرن‌مونیخ، اینترمیلان، لیورپول، آیندهوون، والنسیا، لیون، رئال مادرید و آث‌میلان از این دسته از تیم‌ها بودند. با پایان این مرحله تیم‌های سوم هر گروه به جام یوفا راه پیدا می‌کنند تا فرصت دوباره‌ای داشته باشند تا در جام دیگری بخت خود را مورد آزمایش قرار دهند. در روز پایانی این نوع بازی‌‌ها نیز در گروه‌های هشت‌گانه جذابیت خاصی دارد.

شب سخت کاتالان

نیوکمپ خود را آماده پذیرایی از آلمانی‌ها می‌کند تا با یک پیروزی بزرگ مقابل وردربرمن به دروازه‌های صعود نزدیک شود. بارسلونا در  بازی رفت خود در آلمان با وردربرمن به تساوی یک بر یک رسیده بود و اکنون برای صعود به مرحله بعدی باید به یک پیروزی برسد.

در حال حاضر چلسی با 10امتیاز و تفاضل گل بهتر در صدر قرار دارد، وردربرمن با همین تعداد امتیاز و تفاضل گل کمتر در جای دوم و بارسلونا با 8 امتیاز در جای سوم قرار دارد. وردربرمن با پیروزی در دور پنجم مقابل چلسی، بخت صعود خود را افزایش داد تا در اسپانیا در جستجوی یک نتیجه خوب باشد.

فرانک ریکارد، سرمربی بارسلونا که موفق شد فصل پیش بارسلونا را برای دومین‌بار در این جام به مقام قهرمانی برساند، در مورد این بازی گفت: ما به صعود از گروه خود امیدواریم البته بازی دشواری را در پیش داریم. تیم ما دارای بازیکنان خوبی است که توانایی بالایی دارند و می‌توانند سرنوشت‌ بازی را تغییر دهند.

 در بازی دیگر گروه A تیم چلسی در خانه بازی آسانی را مقابل لفسکی صوفیا در پیش دارد که با یک گل زده و 15گل خورده بدون امتیاز در انتهای جدول ایستاده است. خوزه مورینیو در مورد صعودش به مرحله بعدی گفت: ما در گروه سختی قرار داشتیم و صعود از این گروه کار آسانی نبود. امیدوارم در مرحله یک‌هشتم نهایی با تیمی قوی‌ برخورد نکنیم تا بتوانیم به مراحل بالاتر راه پیدا کنیم. در تیم چلسی دیدیه دروگبا با5 گل زده یکی از سه گلزن برتر مسابقات است.

جنگ صدرنشینی در مونیخ

امشب در آره‌نا آلیانز تیم‌های بایرن مونیخ و اینترمیلان آسوده خاطر از صعود برای صدرنشینی با یکدیگر جدال می‌کنند. در گروه B صعود بایرن با 11امتیاز و اینتر با 9 امتیاز به دور بعدی مسجل شده است.

 آخرین تصویری که از بازی دو تیم به یاد داریم، دیدار پربرخورد و خشنی بود که 3 اخراجی حاصل آن بود. البته دامنه این درگیری‌ها به بیرون از زمین نیز کشیده شد و میهایلوویچ دستیار مانچینی نیز در بازی رفت وارد معرکه گردید. در آن دیدار بایرن مونیخ به پیروزی رسید تا زمینه موفقیتش را در این گروه فراهم کند. مانچینی درباره این بازی که امشب برگزار می‌شود، گفت: می‌توانیم بایرن مونیخ را در خانه‌اش شکست دهیم تا به عنوان سرگروه به مرحله یک‌هشتم نهایی راه یابیم.

هدف ما همین است و برای آن کوشش زیادی به خرج می‌دهیم. در بازی دیگر گروهB، اسپورتینگ در خانه میزبان اسپارتاک مسکو است تا با پیروزی مقابل تیم روسی به جام یوفا راه یابد. بعد از 4سال اسپارتاک مسکو به لیگ قهرمانان راه یافت، اما نمایش قابل قبولی از خود ارائه نداد و بعد از 5بازی هنوز به پیروزی نرسیده است.

آرامش در گروه C

لیورپول با پیروزی قاطعانه مقابل آیندهوون نشان داد قدرت اول این گروه است. از سوی دیگر بوردو نیز با پیروزی سه بر یک مقابل گالاتاسرای در فرانسه توانست بخت خود را برای صعود از این گروه به جام یوفا افزایش دهد.

در روز پایانی این گروه لیورپول به استانبول می‌رود تا در یک بازی تشریفاتی با گالاتاسرای دیدار کند و آیندهوون نیز در خانه با بوردو دیدار می‌کند.

گالاتاسرای در دیدار مقابل لیورپول آراد توران، بازیکن خود را به دلیل اخراج در بازی قبلی در اختیار ندارد. اریگ گرتس، سرمربی گالاتاسرای، در مورد این بازی می‌گوید: پیروزی مقابل لیورپول حتی در استانبول هم دشوار است، اما تلاش خود را در این زمینه خواهیم کرد تا هواداران یک شب خوب را پشت سر بگذارند.

 نیروهای امنیتی ترکیه در هفته جاری با تلاش گسترده از حضور طرفداران سابقه‌دار لیورپول به استانبول ممانعت به عمل آورده‌اند تا این بازی در کمال آرامش برگزار شود. در گروهC لیورپول با 13، آیندهوون با 10، بوردو با 4 و گالاتاسرای با 3امتیاز در مکان‌های اول تا چهارم جدول حضور دارند.

بازی سرنوشت ساز رم

با شکست دور از انتظار آث‌‌رم در بازی هفته پنجم مقابل شاختار دونیتسک اوکراین شرایط صعود برای آث‌رم کمی سخت شد. اگر ایتالیایی‌ها در این بازی پیروز می‌شدند بازی هفته آخر این تیم باوالنسیا تشریفاتی می‌شد اما در شرایط تازه رم باید در بازی امشب مقابل حریف به پیروزی برسد.

البته شاختار دونیتسک که بخت صعود به دور بعدی دارد، باید در یونان به مصاف المپیاکوس برود. تیم یونانی در این بازی برای رسیدن به جام یوفا باید شاختار را شکست دهد. این موضوع باعث خواهد شد رم بدون دردسر به عنوان تیم دوم گروه به مرحله بعدی راه یابد و تیم یونانی نیز در جام یوفا حضور پیدا کند. المپیاکوس در 5بازی قبلی خود هنوز به پیروزی نرسیده است.

صعود بدون دردسر لیون و رئال مادرید

تیم لیون در مادرید هم اقتدار خود را از دست نداد و موفق شد این تیم را در سانتیاگو برنابئو متوقف کند. ضربه پنالتی که نیستلروی در دقیقه 86 از دست داد، تمام آرزوهای قوهای سپید را برای پیروزی در این بازی به هدر داد. در مجموع رئال در بازی‌های این دوره حضور درخشانی نداشت. تیم کاپلو در بازی قبلی نیز به سختی از سد استوابخارست گذشت. لیون در آخرین بازی خود میزبان استوابخارست است.

فرانسوی‌ها در بازی رفت سه بر صفر به پیروزی دست یافتند و در این بازی نیز به کمتر از پیروزی فکر نمی‌کنند. در این بازی فلورنت مالودا هافبک بازیساز لیون به دلیل دو اخطاره بودن، غایب است.

روز سرنوشت ساز

 سلتیک قهرمان جام باشگاه‌های اروپا در سال1967 بعد از سال‌ها دوری در این رقابت‌ها در سال جاری با رهبری گوردون استراچان در آستانه صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی قرارگرفته است. شرایط در گروه F بسیار پیچیده شده و سه تیم سلتیک، منچستر یونایتد و بنفیکا بخت صعود به مرحله بعدی را دارند.

سلتیک فردا شب در کپنهاگ در یک بازی سرنوشت‌ساز به مصاف کپنهاگن می‌رود. گوردون استراچان سرمربی تیم سلتیک در مورد این بازی گفت: در این دیدار «اواندراسنو» را به دلیل محرومیت در اختیار نداریم اما به جای او مگ گادی را در خط میانی قرار می‌دهیم.

کار ما در بازی با کپنهاگن بسیار سخت است و باید بدون در نظر گرفتن نتیجه بازی دو تیم منچستر و بنفیکا 3امتیاز این بازی را به دست بیاوریم. سلتیک در حال حاضر با 9امتیاز در صدر جدول قرار دارد. برای منچستر یونایتد بار دیگر تاریخ بعد از گذشت یکسال تکرار می‌شود. این تیم فصل پیش نیز صعودش به مرحله دوم به روز آخر کشیده شد اما در پرتغال برابر بنفیکا شکست خورد تا در همان مرحله مقدماتی حذف شد.

شیاطین سرخ این بار در خانه مقابل همان بنفیکا باید بار دیگر برای صعود مبارزه کند البته این بار شرایط کمی بهتر است و منچستر با 2 امتیاز بیشتر نسبت به بنفیکا در جای دوم ایستاده است. تنها راه صعود پرتغالی‌ها پیروزی دراین بازی سرنوشت‌ساز می‌باشد. الکس فرگوسن در این باره گفت: نگران بازی با بنفیکا نیستیم. ما باید کمی جنگنده‌تر بازی کنیم و شانس‌هایمان را به گل برسانیم، البته ما پیش از این بازی چند بازی بزرگ را پشت سر گذاشتیم و امیدوارم این بازی‌ها انرژی ما را کاهش نداده باشد.

وی در ادامه افزود: به دلیل ناکامی تیم ما در بازی قبلی روحیه تیمی کمی دچار تزلزل شده است. وقتی که پنالتی ساها در بازی مقابل سلتیک گل نشد، او روحیه‌اش را به کلی از دست داد اما هم من و هم بازیکنان به او روحیه دادند تا بتواند در بازی‌های بعدی بدون مشکل به میدان وارد شود. مسئله از دست دادن پنالتی امری عادی در فوتبال دنیاست.

 در این بازی تقابل نونوگومژ و میکولی مهاجمان سرشناس بنفیکا با مدافعان منچستر بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود. البته بنفیکا به بازی در انگلیس آشنایی کافی دارد و فصل قبل یکی از شاهکارهای این تیم پیروزی مقابل لیورپول در مرحله یک چهارم نهایی در آنفیلد بود که باعث صعود این تیم به مرحله نیمه نهایی شد.

آنری غایب بزرگ

آرسنال سومین نماینده انگلیس در لیگ قهرمانان اروپا با پیروزی ارزشمند مقابل هامبورگ نوار ناکامی‌های خود را قطع کرد تا با 10 امتیاز بخت صعود از این گروه را داشته باشد. پورتو نیز زسکامسکو را در روسیه مغلوب کرد تا شرایط گروه G پیچیده‌تر از گذشته شود.

در روز پایانی، آرسنال به مصاف پورتو در پرتغال می‌رود. این دو تیم هر دو هم امتیاز هستند ولی از سوی دیگر زسکامسکو که در آلمان با هامبورگ دیدار دارد، این دو تیم را در صورت پیروزی احتمالی مقابل هامبورگ تهدید خواهد کرد.

 آرسنال در این بازی با یک مشکل بزرگ روبه‌روست که می‌تواند تأثیر منفی در روند این تیم داشته باشد. آنری به دلیل دریافت کارت زرد در دیدار با هامبورگ دو اخطاره شد و این بازی حساس را از دست داد. او با یک حرکت ناشایست روی یوریس ماتیاس‌ هافبک ‌هامبورگ از لارسن داور دانمارکی کارت زرد دریافت کرد.

در ورزشگاه AOL هامبورگ، تیم فوتبال این شهر میزبان زسکا مسکو است. هامبورگ با توماس دال یکی از بدترین دوره‌های خود را پشت سر می‌گذارد و معلوم نیست همکاری دال با مقامات بلندپایه این تیم تا چه زمانی ادامه داشته باشد. زسکا در این دیدار الویر راهمیچ، هافبک و لو واگنر مهاجم خود را در اختیار ندارد. این دو نفر در بازی قبلی دو اخطاره شدند.

لیل در میلان

در گروه H آث‌میلان در جوزپه مه‌آتزا به مصاف لیل فرانسه می‌رود. لیل با 6 امتیاز هنوز شانس خود را برای صعود از دست نداده است. ایتالیایی‌ها در این بازی دیدا، دروازه‌بان برزیلی خود را به دلیل آسیب دیدگی، در اختیار ندارند و به جای او کالج وارد میدان می‌شود. آث میلان با 10 امتیاز صعودش از این گروه قطعی شده است.

 در بازی دیگر این گروه اندرلشت در خانه با ااک‌آتن دیدار می‌کند. ااک در بلژیک برای کسب یک پیروزی که در نهایت به صعود این تیم منتهی خواهد شد، پا به میدان می‌گذارد. این تیم در بازی‌های این فصل به رهبری لورنزوسرا با 7 امتیاز نتایج خوبی به دست آورده است و در مقایسه با المپیاکوس عملکرد خوبی داشته است. ااک در این بازی خولیوسزار مهاجم برزیلی خود را به‌دلیل دو اخطاره بودن در اختیار ندارد. در گروه H اندرلشت با 3امتیاز از گردونه رقابت‌ها حذف شده است.

برنامه بازی‌های لیگ قهرمانان

امشب
گروهA
چلسی- لفسکی صوفیا
بارسلونا- وردربرمن


گروهB
اسپورتینگ لیسبون- اسپارتاپراگ
بایرن مونیخ- اینترمیلان


گروهC
گالاتاسرای- لیورپول
آیندهوون- بوردو


گروهD
المپیاکوس- شاختار دونیتسک
آث رم- والنسیا


فردا شب
گروهE
دیناموکیف- رئال مادرید
المپیاکوس- استوابخارست


گروهF
منچستر یونایتد- بنفیکا
کپنهاگن- سلتیک


گروهG
پورتو- آرسنال
هامبورگ- زسکامسکو


گروهH
اندرلشت- ااک یونان
آث میلان- لیل

کد خبر 10142

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز