جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

علی کهن‌نسب: بیش از 18 سال از آخرین روزی که یک باشگاه ایرانی در رقابت‌های فوتبال باشگاهی قاره آسیا به عنوان قهرمانی رسید، می‌گذرد

از روزی که باشگاه پاس تهران با مربیگری فیروز کریمی قهرمان آسیا شد، هیچ تیم ایرانی دیگری نتوانسته این افتخار را تکرار کند. حتی در دوره گذشته این رقابت‌ها که فوتبال باشگاهی ایران با چهار سهمیه در رقابت‌ها حضور یافته بود، باز هم چیزی جز شکست آن هم در مرحله مقدماتی نصیب فوتبال ایران نشد.

زنگ رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در سال 2010 با حضور چهار باشگاه ایرانی مس کرمان، ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان و استقلال تهران در کنار سایر باشگاه‌های سرشناس آسیایی هفته آینده نواخته می‌شود و فوتبال ایران بار دیگر بخت خود را در این آزمون بزرگ باشگاهی می‌آزماید.

سهم ایرانی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا در 4 دهه برگزاری این رقابت‌ها فقط 3 عنوان قهرمانی توسط استقلال و پاس تهران بوده است. در دهه اخیر، پس از شکل‌گیری متفاوت لیگ قهرمانان، فقط سپاهان اصفهان توانست تا دیدار پایانی این رقابت‌ها پیش برود.

پرامیدترین تیم ایران

سپاهان اصفهان پرامیدترین و باتجربه‌ترین تیم ایرانی حاضر در رقابت‌هاست؛ تیمی که با سابقه نایب‌قهرمانی آسیا، حضور در جام باشگاه‌های جهان و حضور مداوم در لیگ قهرمانان آسیا، پرچم‌دار فوتبال باشگاهی ایران در آسیاست. سپاهان در حال حاضر با اختلاف خوبی صدرنشین لیگ ایران است و با توجه به تجربه این تیم انتظار زیادی از آن می‌رود؛ به ویژه این که باشگاه نسبت به سال‌های گذشته بازیکنان باکیفیت‌تری را جذب کرده است. حضور بازیکنانی که بیشترشان تجربه بازی ملی را در کارنامه خود دارند، باعث شده هواداران بیشتری به این تیم دل ببندند. البته کار سپاهان چندان هم ساده نیست. سپاهان در گروه سوم با «العین» امارات، «الشباب» عربستان و «پاختاکور» ازبکستان هم‌گروه است و روز چهارشنبه در اولین مسابقه خود در ورزشگاه «ملک فهد» ریاض باید به مصاف الشباب عربستان برود. تیمی که در عربستان لقب «شیرهای سفید» را یدک می‌کشد و برای چهارمین بار قهرمان جام حذفی عربستان شده است. تیم الشباب، تنها تیمی است که در لیگ عربستان، سه سال متوالی (1991-1993) قهرمان شده است.

العین، دیگر تیم گروه نیز به عنوان قهرمان جام حذفی امارات پا به رقابت‌ها می‌گذارد. البته العین موفق‌ترین تیم امارات است که در سال 2003 نیز قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شد. العینی‌ها چندی پیش «لی‌هو» هافبک مهاجم ملی‌پوش تیم ملی کره جنوبی را به خدمت گرفتند تا در کنار «مارسیو امرسون» برزیلی، «خوزه ساند» آرژانتینی و «خورخه والدیو» شیلیایی با قدرت گام به رقابت‌های آسیایی بگذارند.

پاختاکور نیز برای ایرانی‌ها شناخته شده است. این تیم ها بارها در برابر تیم‌های ایرانی قرار گرفته است. پاختاکور که به عنوان قدرت اول فوتبال ازبکستان مطرح بود، با ظهور بنیادکار، قدرت گذشته خود را از دست داده است، ولی با این حال رقیب سرسختی برای باشگاه‌های ایرانی به حساب می‌آید.

استقلال آسیایی

استقلال تهران هرچند پیش از این دو بار قهرمان آسیا شده، از زمان شکل‌گیری لیگ قهرمانان به شکل حرفه‌ای به عنوانی دست نیافته است. آخرین عنوان آسیایی استقلال به یازدهمین دوره جام در جام باشگاه‌های آسیا بازمی‌گردد که با منصور پورحیدری به عنوان سومی رقابت‌ها دست یافت. آخرین عنوان قهرمانی تیم نیز با همین مربی و مربوط به 18 سال پیش است. با این حال با توجه به هواداران پرشمار این تیم و حضور بازیکنان قوی،‏‏ استقلال می‌تواند در این رقابت‌ها حضور شایسته‌ای داشته باشد؛ به ویژه این که در گروه مناسبی نیز قرار گرفته است.

بازی استقلال با الجزیره امارات/عکس: ایسنا

«الجزیره»‌ امارات حریف آشنایی برای استقلال است. این تیم که سال گذشته با استقلال هم‌گروه بود، بازی های خوبی از خود نشان نداد. «آبل براگا» برزیلی همچنان مربی این تیم است. 

«الاهلی» عربستان هرچند تیم اول و دوم عربستانی‌ها نیست ولی با این حال چهار بار سابقه حضور در لیگ قهرمانان را دارد و در سال 1986 نیز تا فینال این رقابت‌ها پیش رفت.
الاهلی برای حضور بهتر در دوره اخیر  «سرژیو فاریاس»، سرمربی برزیلی «پوهانگ استیلرز» کره جنوبی، قهرمان دوره گذشته این رقابت ها را به خدمت گرفت.

«الغرافه»، دیگر رقیب استقلال، فصل گذشته با پرسپولیس هم‌گروه بود؛ تیمی کوچک که در تهران به پرسپولیس باخت ولی در خانه خود پنج بار دروازه‌ این تیم ایرانی را گشود.

در قفس شیرها

ذوب‌آهن اصفهان که برای دومین بار گام به رقابت‌های آسیایی گذاشته است، برای صعود راه بسیار دشواری در پیش رو دارد؛ تیمی که به عنوان قهرمان جام حذفی و نایب‌قهرمان لیگ حرفه‌ای ایران باید با «الاتحاد» عربستان، «بنیادکار» ازبکستان و «الوحده» امارات دیدار کند. الاتحاد نایب‌قهرمان دوره گذشته این رقابت‌ها پرافتخارترین تیم آسیاست که این بار با مربیگری «انزی هیکتور»، مربی 57 ساله آرژانتینی می‌آید. الاتحاد که در سال‌های 2004 و 2005 قهرمان جام باشگاه‌ها شد، سومین تیم پرافتخار آسیا محسوب می‌شود.

بنیادکار ازبکستان شاید قدرتمندترین حریف برای ذوب آهنی‌ها باشد؛ تیمی که «اسکولاری»، سرمربی مشهور برزیلی و «ادیسون ریوالدو» را در اختیار دارد و تاکنون توانسته در برابر تیم‌های بزرگی مثل سپاهان، پرسپولیس و سایپا به برتری برسد و به هیچ تیم ایرانی نبازد.

رؤیای متفاوت کرمانی‌ها

در حال حاضر کمتر کسی به درخشش مس کرمان در لیگ قهرمانان آسیا فکر می‌کند؛ تیمی که اکنون در لیگ ایران حتی خطر سقوط به دسته پایین‌تر را حس می‌کند، ولی گروه نه‌چندان دشوار و حضور بازیکنان باتجربه‌ای مثل عباس محمدی، پیروز قربانی، فرزاد آشوبی، مهدی رجب‌زاده و علی سامره که هر یک سابقه حضور در این رقابت‌ها را دارند، ایرانی‌ها را امیدوار کرده است.

تیم مس کرمان

«الهلال» عربستان به عنوان پرافتخارترین تیم عربستان حریف اصلی مسی‌ها است. الهلال، 47 عنوان قهرمانی در لیگ عربستان و آسیا دارد و از تیم‌های پرطرفدار قاره آسیاست. این تیم فصل گذشته نایب‌قهرمان لیگ حرفه‌ای عربستان شد.

رویارویی مس با الاهلی امارات و مهرزاد معدنچی، بازیکن ایرانی این تیم می‌تواند برای ایرانی‌ها جذاب باشد. الاهلی ثروتمندترین و پرهوادارترین باشگاه فوتبال امارات است. حضور بازیکنان ایرانی در سال‌های گذشته در این تیم باعث شده الاهلی حریف نام‌آشنایی برای ایرانی‌ها باشد.

«السد» قطر پرافتخارترین تیم فوتبال قطر است که پیش از این نیز سابقه حضور در برابر تیم‌های ایرانی را دارد.

مس کرمان برای موفقیت در این رقابت‌ها باید چهره کاملاً متفاوتی با آنچه تاکنون در لیگ ایران ارائه داده، نشان دهد. به هر حال گام اول تیم‌ها در هفته آینده و کسب امتیازهای لازم می‌تواند آغازی بر تحقق رؤیای بیست ساله ایرانی‌ها باشد.

برنامه هفته اول مسابقات

سه‌شنبه، 4 اسفند
الاهلی عربستان - استقلال تهران
ذوب‌آهن اصفهان - الوحده امارات
چهارشنبه، 5 اسفند
الشباب عربستان - سپاهان اصفهان
مس کرمان - الاهلی امارات

کد خبر 101418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز