پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

مرجان طباطبایی: پالایشگاه آبادان اگر چه روزگاری بزرگ‌ترین واحد پالایشی جهان بود؛ اما سال‌هاست نام زیان‌ده را با خود یدک می‌کشد

و  انگار قرار نیست این پسوند از آن جدا شود. این پالایشگاه حالا برای نو شدن اعتبار می‌خواهد، اما خبری از تزریق مالی نیست.

دولت قبایی برای پالایشگاه آبادان طراحی کرد که توان تامین مالی آن را نداشت؛ همین گرانی جامه نو طرح نوسازی و توسعه پالایشگاه را متوقف کرد.مدیر طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان می‌گوید: تا زمانی که از تامین مالی طرح مطمئن نشویم، نمی‌توانیم زمانی برای عملیاتی شدن آن ارائه کنیم.

به گفته مهندس رحیمی، ظرف چند ماه گذشته به‌دلیل مشکل مالی حتی به تعهدات خود در قبال پیمانکاران عمل نکرده‌ایم و صورت حساب‌های مالی آنها پرداخت نشده است.
رحیمی به همشهری توضیح می‌دهد: طرح اصلی یعنی احداث یک مجموعه جدید پالایشی به ظرفیت 210 هزار بشکه در روز پس از تاخیرهای قبل، قرار بود از ابتدای امسال آغاز شود که محقق نشد و ما برای تامین منابع خارجی اجرای این مرحله مهم مشکل داریم.

وی، اجرای واحدهای تحت لیسانس را مستلزم مشارکت شرکت‌های خارجی در کنار پیمانکاران ایرانی دانسته و می‌گوید: دعوت از شرکت‌های خارجی به‌دلیل عدم‌تامین منابع مالی متوقف شده است.با تامین منابع مالی این طرح، 42 ماه زمان برای اجرای عملیات آن لازم است که به‌دلیل نامشخص بودن تاریخ حل مشکلات اعتباری، برای بهره‌برداری از آن هم نمی‌توان زمانی را تعیین کرد.

طراحی پالایشگاه آبادان به سال 1288 شمسی بازمی‌گردد که در نخستین مراحل اجرا، یک واحد تقطیر با ظرفیت 2500 بشکه در روز احداث و در سال 1291 آغاز به کار کرد.با ایجاد واحدهای بعدی در سال 1334، این پالایشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان در آن زمان شناخته شد و با شروع جنگ تحمیلی بر اثر خسارات سنگین وارده 10 سال از مدار تولید خارج شد تا آنکه پس از پایان جنگ، ضمن ترمیم صدمات وارده، در مرحله اول بازسازی، با ظرفیت 140 هزار بشکه در روز مجددا راه‌اندازی شد؛ اما امروز نیازمند اعتبار است.

فرسودگی به‌دلیل طول عمر دستگاه‌ها و سیستم‌های کنترل قدیمی و خسارت وارده در اثر جنگ تحمیلی از یک‌سو و تولید حدود 45 درصد نفت کوره از سوی دیگر، مطالعات نوسازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان مطابق استانداردهای روز جهانی را در دستور کار مسئولان وزارت نفت قرار داد و اجرای آن را در سال 1380، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران عهده دار شد.

کار طراحی بنیادی این طرح از سال 86 آغاز شد و برای نخستین بار کار به مشاوران ایرانی سپرده شد.مدیر طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان از تکمیل بنیادی طرح خبر داده و می‌گوید: بخشی از احداث 11 دستگاه مخزن جدید هم در حال انجام بوده و پیشرفت 75 درصدی دارد، اما طرح اصلی تصفیه 210 هزار بشکه‌ای نفت خام متوقف است.

این بخش از طرح قرار بود آبان ماه امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد که تاریخ جدید اعلام شده از سوی رحیمی 3 ماهه دوم سال 89 است.تاخیر در این بخش از طرح هم از سوی مدیر آن مواردی هم چون، تامین منابع مالی، تاخیر گشایش اسناد ی و خریدهای خارجی و عدم‌توانایی کامل پیمانکاران ایرانی عنوان می‌شود.

این طرح در وزارت نفت با اهدافی چون احداث یک مجموعه جدید پالایشی به ظرفیت 210 هزار بشکه در روز، به حداکثر رساندن تولید بنزین، تامین خوراک پایین‌دستی، جمع‌آوری واحدهای فرسوده قدیمی، تولید فراورده مطابق با استاندارد 2009 و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی آغاز شد.

هر واحد پالایشی عمر مفیدی دارد و نمی‌توان تا ابد از آن استفاده کرد، مثل پالایشگاه آبادان که فراورده‌های تولیدی آن کیفیت لازم را ندارد و فعالیت آن به‌دلیل تکنولوژی که برای 40 سال گذشته است، مشکلات زیست‌محیطی فراوان ایجاد کرده است. پالایشگاه‌سازی‌ در آبادان طرح‌های دیگری هم چون بنزین‌سازی‌ هم دارد که به درد تامین مالی مبتلا هستند و در انتظار تزریق بودجه هستند.

همشهری استانها

کد خبر 101392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز