مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

شریف شریفی‌نژاد* محیط ساخته شده‌ای که ما امروز در اطراف خود می‌بینیم، نتیجه یک اتفاق نیست

 بلکه ناشی از یک روند طولانی تاریخی است. این روند مشتمل بر تغییرات بسیار  همراه با پیشرفت علم و  فناوری بوده است.

هر تغییری، ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه را در یک مقطع مشخص تاریخی منعکس می‌کند؛

به مرور زمان، با تغییر و تکامل جوامع انسانی، شهرها نیز تغییر یافته و متناسب با وظایفی که به‌عهده داشته‌اند شکل گرفتند و مردم آن جامعه یا شهر هم با انقلاب صنعتی و  علوم نوین  همراه شده‌اند که این سرآغازی برای زندگی مدرن شهری بود.

ارسطو معتقد بود «یک شهر باید چنان ساخته شود که اسباب رفاه و آسایش و امنیت ساکنان خود را فراهم سازد، پس نتیجه می‌گیریم  شهر خوب یک شهر بزرگ با بزرگراه‌های بی‌شمار نیست، شهر خوب شهری با نمادها و  نشان‌‌های معروف نیست. حتی می‌توان گفت شهر خوب شهری با طرح‌های بزرگ و ساز و کارهای  سترگ و یا با جمعیت بسیار و خودرو‌های آخرین مدل و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ هم نیست.

نه، هیچ شهری را نمی‌توان با این خصوصیات، یک شهر خوب دانست ،بلکه شهر خوب شهری است که خوب می‌بیند، شهروندانش را خوب می‌شناسد و نیازهای آنها را برآورده می‌کند.

شهری است که کسی را از یاد نمی‌برد و جای کسی در آن خالی نیست در شهر خوب کوچک  و بزرگ، جوان  و سالمند، مجرد و متاهل، سالم و معلول و...  همه دیده می‌شوند.
 شهر خوب همه فرزندانش را به خوبی می‌شناسد و خوب می‌نامد و به همه آنها خوب می‌اندیشد و همه را به‌خود می‌خواند.

این شهر خوب می‌تواند در هر نقطه‌ای از زمین باشد به شرطی که مردمانش هم خواهان شهری خوب باشند؛ در شهر خوب همه مردم باید دست در دست هم دهند و ضمن گرفتن خدمات شهری، با خدمتگزاران شهر همدل باشند و آنها را یاری کنند. این شهر خوب می‌تواند در ایران باشد، در هرمزگان و بندرعباس  یا هر جای دیگر.

در تمام شهرها، این شهرداری‌ها هستند که باید چهره شهر را بیارایند و آن را هم شأن مردم شهر بسازند. شهرداری بندرعباس هم بر آن است که این شهر براساس شأن مردم شریف  آن توسعه یابد.

مسئولان شهری بندرعباس با در نظر گرفتن این مهم که شهرداری از جمله بزرگ‌ترین نهادهایی است که با خیل عظیمی از مردم در تعامل مستقیم است و با توجه به هدف خدمت رسانی مطلوب، تسهیل در رفع نیازهای اساسی و احترام به عزت نفس ارباب رجوع، همواره به افق روشن توسعه می‌اندیشند.

از این رو برای ایجاد بستری منسجم، اعتماد‌سازی، قانون گرایی با ترتیب‌اثر دادن به نظرات و خواسته‌های شهروندی و رفع معضلات موجود،  دورنمایی زیبا را برای شهر ترسیم کرده‌اند.
برای آنکه بتوان به این افق‌ها دست یافت، شهرداری بندرعباس از همه مردم می‌خواهد که با ارائه دیدگاه ها  و نظرات خود یار و پشتیبان همکاران خود باشند.

*شهردار بندرعباس

کد خبر 101319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز