گروه اقتصاد: لایحه مدیریت خدمات کشوری که در کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی در قالب اصل 85 در حال بررسی است، هم‌اکنون در مراحل پایانی خود به سرمی‌برد

و با پایان یافتن کار بررسی آن در کمیسیون مشترک در هفته جاری، طی یک ماه آینده برای تعیین مدت زمان اجرای آن به صحن علنی مجلس خواهد آمد.
محمدرضا حاجی‌بابایی عضو هیات رئیسه مجلس با بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با همشهری افزود: با وجود بحث‌هایی که در رابطه با بار مالی 10 هزار میلیارد تومانی این لایحه می‌شد، در نشست آخر کمیسیون که نماینده دولت نیز حضور داشت، با تصویب فصل 13 که به حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان مربوط است، بار مالی لایحه نهایتا حدود 4 هزار میلیارد تومان تعیین شد و مورد توافق دولت نیز قرار گرفت. حاجی‌بابایی افزود: این لایحه با تصویب در مجلس، از ابتدای سال آینده اجرا خواهد شد و‌ از آنجا که این لایحه به صورت اصل 85 بررسی می‌شود، صحن علنی مجلس باید درباره مدت زمان اجرای آزمایشی آن تصمیم‌گیری کند، بنابراین لایحه فوق طی ماه آینده به صحن علنی خواهد آمد وبا تصویب آن، نهایی خواهد شد و به احتمال فراوان مدت زمان اجرای کامل آن یک تا 2 سال طول خواهدکشید.
موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون بررسی لایحه مدیریت خدمات کشوری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما بار مالی لایحه مدیریت خدمات کشوری شامل حقوق و مزایای بازنشستگان و کارمندان دولت را حدود 4 هزار و 800 میلیارد تومان اعلام کرد. به گفته وی، متوسط حقوق کارمندان دولت در سال آینده 350 هزار تومان و حداکثر آن 970 هزار تومان است و حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگان 250 تا 600 هزار تومان تعیین شده است. همچنین حداقل حقوق کارکنان مجرد در بدو ورود به خدمت دولت 150 هزار تومان و کارکنان متاهل در ورود خدمت نیز 220 هزار تومان تعیین شده است.
وی گفت: در ماده 106 لایحه خدمات کشوری سن بازنشستگی کارکنان نهاد‌های اجرایی بررسی شده است و کارمندان مشاغل غیر تخصصی با 30 سال سابقه و کارکنان مشاغل تخصصی با 35 سال سابقه کار بازنشسته می شوند، حداقل سن بازنشستگی 60 سال به شرط داشتن 25 سال سابقه است، حداقل سن بازنشستگی برای زنان و کارکنان مشاغل سخت زیان‌آور 5 سال کمتر خواهد بود. وی افزود: دولت می‌تواند دستگاه‌‌های دولتی را برای بازنشسته کردن کارکنان 65 ساله با حداقل 25 سال سابقه موظف نماید، سقف بازنشستگی برای مشاغل تخصصی 70 سال با حداقل 35 سال سابقه است.
ثروتی گفت: بر اساس ماده 107 لایحه خدمات کشوری در هنگام تعیین حقوق بازنشستگی برای افرادی که بیش از 30 سال سابقه دارند، به ازای هر سال مازاد خدمت 5/2 درصد بر میزان حقوق تعیین شده افزوده می‌شود، همچنین مدت خدمت نیمه وقت مشروط به پرداخت کامل کسور مربوط به کار نیمه وقت جزو مدت خدمت حساب می‌شود. وی در توضیح ماده 110 لایحه خدمات کشوری گفت: در این ماده پیش‌بینی شده است، به ازای هر سال خدمت معادل یک ماه آخرین حقوق و مزایای مشتمل به کارمند پرداخت شود و علاوه بر آن حقوق ذخیره مرخصی‌ نیز پرداخت خواهد شد.
کد خبر 10126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز