همشهری آنلاین: نخستین هواپیمای تک سرنشین دو موتوره کشور با نام فائز رونمایی و خط تولید هواپیماهای بسیار پیشرفته بدون سرنشین رعد و نذیر افتتاح شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش متخصصان مجرب و زبده سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، برای ساخت نخستین هواپیمای تک سرنشین دو موتوره ایران گفت: بهره گیری از توانمندی و ظرفیت‌های خالی بخش دفاع در خدمت توسعه و پیشرفت کشور و طراحی، ساخت و ارائه محصولات موردنیاز بخش های غیرنظامی به ویژه در صنعت هوایی به تولید این هواپیما منجر شد.

سردار سرتیپ احمد وحیدی هواپیمای فائز را دستاوردی بزرگ دانست و گفت: این هواپیمای دو موتوره با سازه تمام کامپوزیت و 175 کیلوگرم وزن با سرعت 220 کیلومتر در ساعت، از انعطاف و چالاکی خاصی برخوردار است.

سردار وحیدی بکارگیری چتر برای بازیابی هواپیما به همراه خلبان در شرایط اضطراری، قابلیت مونتاژ و بهره برداری در زمانی کمتر از 5 دقیقه به علت طراحی و پیکره بندی جزء به جزء، قابلیت نصب و افزایش ظرفیت سوخت در بخش‌های بال و بدنه، امکان حمل و نقل آسان و قیمت ارزان را از دیگر ویژگی‌های این هواپیما برشمرد.

وزیر دفاع افزود: هواپیمای فائز با قابلیت آب نشینی و دو زیست بودن، حمل محموله‌های شناسایی، درمانی، پشتیبانی و ارتقاء برای تبدیل شدن به هواپیمای دو نفره قادر است مأموریت‌های گشت زنی، مراقبتی، تفریحی و ورزشی آکروباتیک را انجام دهد.

سردار وحیدی تصریح کرد: این هواپیما تمامی آزمایش‌های پروازی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

وزیر دفاع با بیان این که هواپیمای فائز بر اساس سفارش مشتریان به تولید انبوه خواهد رسید، گفت: این دستاورد هدیه ارزشمند دیگری در خجسته ایام دهه فجر به ملت شریف ایران است.

سردار وحیدی همچنین در خصوص خطوط تولید دو نوع هواپیمای پیشرفته بدون سرنشین اضافه کرد: این هواپیماها قادرند مأموریت‌های شناسایی، مراقبت و تهاجمی را با برد و دقت بسیار بالا انجام دهند.

وی افزود: هواپیمای بدون سرنشین رعد، محصولی هوشمند و تهاجمی است که با دقت نقطه زنی بالا، اهداف مورد نظر را منهدم می‌کند.

وزیر دفاع گفت: با تولید انبوه و تحلیل دهی این هواپیما قدرت شناسایی، مراقبتی و دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به نحو چشمگیری افزایش می یابد.

همچنین در این مراسم، یک فروند هواپیمای فجر 3 به هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل شد.

هواپیمای فجر 3 ، تنها هواپیمای 4 نفره کشور است که همه مراحل طراحی و ساخت آن مطابق با آیین نامه های استاندارد بین‌الملل JAR در داخل کشور انجام شده است.

این هواپیما دارای سازه تمام کامپوزیت و سرعتی معادل 320 کیلومتر در ساعت است.

آموزش خلبانی، گشت زنی مرزی، ترابری سبک، حمل مسافر ویژه، پست هوایی، عکسبرداری، فیلمبرداری و انجام پروازهای تفریحی از کاربردهای هواپیمای فجر 3 است.

همزمان با تحویل این هواپیما به هوانیروز، قرارداد تولید 10 فروند دیگر از هواپیمای فجر 3 ، میان سازمان صنایع دفاعی وزارت دفاع و هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران منعقد شد. 

کد خبر 101238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز