گروه اقتصادی استان‌ها- نگار صادقی: نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی معتقد است تنها قشر کوچکی از مردم استان سیستان و بلوچستان سود سهام عدالت را دریافت کردند

این در حالی است که رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان می‌گوید: حدود 40 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان سودشان را دریافت کردند و پرداخت سود سایر دهک‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

طی چند سال گذشته بیش از 32 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی به‌عنوان سهام عدالت به بخشی از خانوارهای ایرانی داده شده است.به اعتقاد دولت شرکت‌های واگذار شده سود‌ده هستند، این در حالی است که برخی از نمایندگان نظر دیگری دارند و معتقدند این شرکت‌ها نه تنها سودده نبودند بلکه در آستانه ورشکستگی نیز قرار داشتند. از طرفی قبل از توزیع سود بین خانوارها باید سهم دولت از سود مورد‌نظر بابت واگذاری شرکت‌های دولتی کسر شود.

آبان‌ماه 85 نخستین گروه مشمولان دریافت سهام عدالت سودشان را دریافت کردند، سود سهام عدالت باید بین 13 گروه توزیع شود، اما هنوز شناسایی همه مشمولان دریافت سهام عدالت به پایان نرسیده است و دولت همچنان سود سهام را به مشمولان پرداخت می‌کند.

در حالی‌که نمایندگان مجلس معتقد بودند امسال مشمولان دریافت سود سهام عدالت سودی دریافت نکردند، اطلاعاتی که از سوی سازمان امور اقتصادی و دارایی استان‌ها منتشر می‌شود حاکی از پرداخت سود سهام به متقاضیان است.

چندی پیش رئیس شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفته بود امسال سودی به خانوارها به‌دلیل پرداخت 1500 میلیارد تومان معوقه دولت از بابت واگذاری‌ها پرداخت نمی‌شود، اما از سوم بهمن‌ماه سود سهام بازنشستگان کشوری اعم از دستگاه‌های اجرایی و صندوق بازنشستگی استان سیستان و بلوچستان پرداخت می‌شود. حال مشخص نیست این رقم از چه محلی تامین می‌شود؟

حمیدرضا پشنگ نماینده مردم خاش در مجلس با بیان اینکه اجرای طرح سهام عدالت تنها یک شعار تبلیغاتی بود به همشهری می‌گوید: اکثر مردم سیستان بلوچستان برای دریافت برگه‌های سهام عدالت ثبت نام نکردند و تنها بخشی از کارمندان دولت و فرهنگیان فرم‌های خود را تکمیل کردند.

وی با اشاره به توزیع نشدن سود سهام عدالت ادامه می‌دهد: زمانی که برنامه مشخصی برای اجرای طرحی با این وسعت وجود ندارد،  نتیجه‌ای جز سلب اعتماد مردم در پی نخواهد داشت.

علی ابراهیمی رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان سیستان و بلوچستان و دبیر ستاد سهام عدالت استان اما نظر دیگری در این رابطه دارد و می‌گوید: این طرح یکی از مهم‌ترین سیاست‌های توزیع مجدد درآمد است که شاخص‌های رفاه اجتماعی را بهبود بخشیده و به تعدیل ضریب جینی منتهی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: سهام عدالت با پوشش دهک‌های پایین درآمدی، آنها را در عرصه مشارکت‌های اقتصادی وارد کرده و نقش آنها را در سیاست‌های کلان اقتصادی دولت پررنگ‌تر می‌کند.

این در حالی است که نماینده مردم خاش نظر دیگری دارد و می‌گوید: مردم چگونه از طریق این طرح وارد عرصه مشارکت اقتصادی می‌شوند در حالی که نمی‌دانند سهامدار چه شرکتی هستند و دولت در پایان، تعیین‌کننده میزان سودی است که آنها دریافت می‌کنند و آنها هیچ تاثیری بر نحوه مدیریت شرکت ندارند؟!

دبیر ستاد سهام عدالت سیستان و بلوچستان که طرح سهام عدالت را به لحاظ گستردگی و پیچیدگی در اجرا، بزرگ‌ترین طرح اقتصادی و اجتماعی در طول تاریخ استان می‌داند ادامه می‌دهد: در حال حاضر حدود 60 میلیارد تومان سود سهام عدالت به مشمولان مرحله اول شامل مددجویان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل و مرحله دوم شامل روستائیان و عشایر و بخشی از مرحله سوم شامل کارکنان و بازنشستگان آموزش و پرورش توزیع شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه تاکنون به 40 درصد از واجدان شرایط دریافت سود سهام عدالت، سود پرداخت شده است خاطرنشان می‌کند: پرداخت سود برای سایر دهک‌های پایین درآمدی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی سیستان و بلوچستان می‌گوید: سود سهام عدالت بازنشستگان کشوری اعم از بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی و صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان بهمن‌ماه پرداخت می‌شود.

پشنگ اما معتقد است همه مردم استان سیستان و بلوچستان باید مشمول دریافت سود سهام عدالت باشند چراکه همه آنها محروم هستند.وی که از مخالفان اجرای طرح سهام عدالت است می‌گوید: بهتر بود دولت ابتدا اشتغال ایجاد می‌کرد و سپس به فکر سهامدار کردن همه مردم ایران می‌افتاد.

با اینکه انتقادات نسبت به نحوه اجرای طرح سهام عدالت و توزیع سود آن ادامه دارد به‌نظر می‌رسد به‌دلیل معوقات سنگین این شرکت‌ها به دولت، طرح سهام عدالت و پرداخت مستمر سود، آینده زیاد روشنی پیش‌‌رو نداشته باشد.

کد خبر 101177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز