همشهری آنلاین: استاد فیزیک اپتیک دانشگاه تهران با انتقاد از نبود نظارت کافی بر نحوه ساخت عینک‌های طبی (فریم، شیشه و ...) و نیز ورود عینک استاندارد در ادامه به ورود عینک‌های قاچاق و غیر استاندارد به کشور اشاره کرد و افزود:

 از این رو برای تهیه عینک مناسب باید فقط به مارک آن توجه شود.

دکتر محمد تقی توسلی، در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاکید کرد: کلیه عینک‌های وارداتی پیش از توزیع در بازار باید توسط تجهیزات نه چندان خاص از نظر شیشه، ماده پلاریزاسیون و میزان جذب اشعه UV و سایر پارامترها به لحاظ استاندارد سنجیده شوند.

وی با بیان این که پلاریزاسیون نامناسب و ناهمگونی توزیع ماده در شیشه عینک به ایجاد سطوح ناصاف و انحنا در شیشه عینک منجر می‌شود، گفت: بدین ترتیب با ایجاد زوایای متعدد نمره شیشه عینک در نقاط مختلف تغییر می‌کند.

توسلی با بیان این که عینک‌هایی با فریم کوچک برای نمره‌های چشم پایین مناسب است، افزود: باید توجه داشت که در نمره‌های بالای چشم از عینک‌هایی با فریم بزرگ و نزدیک به سطح چشم استفاده کرد، در غیر این صورت فرد به جز در دید مستقیم در زوایای دیگر با مشکل مواجه می‌شود که این امر در مواردی چون رانندگی مشکل‌آفرین خواهد بود.

وی با تاکید بر این که وزارت بازرگانی باید از ورود عینک های غیر استاندارد جلوگیری کند، در ادامه گفت: این در حالیست که امروزه عینک های چینی غیراستاندارد نظیر سایر کالاهای چینی در بازار فروش عینک به وفور دیده می‌شود.

استاد فیزیک اپتیک دانشگاه تهران با بیان این که نمی‌توان ایرادی به مد گرفت، افزود: می‌توان با همراه کردن ویژگی‌های استاندارد با کالاهای مطابق مد مانع از آسیب رساندن به چشم شد.

به گفته وی در ساخت عینک طبی باید علاوه بر توجه به ویژگی‌های ظاهری به استانداردهای طبی از جمله فاصله قرنیه و مردمک با عینک، آستیگمات و غیر آستیگمات بودن چشم و میزان جذب اشعه UV توجه شود. 

کد خبر 101023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز