چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نهادهای استان کرمانشاه به اتفاق فرهنگستان هنر در نظر دارند بنیاد آیت‌الله نجومی را راه‌اندازی کنند.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، یکشنبه، چهارم بهمن ماه، جلسه‌ای با حضور بهمن نامور مطلق (دبیر فرهنگستان هنر)، منوچهر فخری (شهردار کرمانشاه)، حجت‌الله موسوی اوجاق (رئیس شورای شهر کرمانشاه) و اعضای شورای شهر کرمانشاه، مازیار رضایی، حمیدی و سلطانی در فرهنگستان هنر برگزار شد. طی این جلسه مقرر شد فرهنگستان هنر متولی باشد تا خانه مرحوم آیت‌الله نجومی و تعدادی از مغازه‌های اطراف آن تملک شده و بنیاد آیت‌الله نجومی دایر شود. همچنین کتاب‌ها  و آثار ایشان توسط فرهنگستان هنر منتشر شود.

نامگذاری یکی از خیابان‌های شهر کرمانشاه به نام آیت‌الله نجومی، تزیین این خیابان با کتیبه‌هایی با خط ایشان و افتتاح فرهنگسرایی با نام این استاد بزرگ خوشنویسی در ایام فرخنده دهه فجر از دیگر مواردی بود که در این جلسه تصویب شد. 

گفتنی است آیت‌الله علامه سید‌مرتضی نجومی، مجتهد، مفسر قرآن، از مفاخر خوشنویسی جهان، چهره ماندگار هنر ایران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، 25 آبان ماه امسال، در 81 سالگی به‌علت بیماری در منزل شخصی خود در کرمانشاه دارفانی را وداع گفت. ایشان از برترین‌های هنر خوشنویسی جهان بوده و نزد خطاطان بزرگی همچون هاشم بغدادی و احمد نجفی تعلیم دیده بودند.

علامه نجومی در خط نسخ و ثلث، یگانه و بی‌همتا بود و در تذهیب و تشعیر و تجلید و گل‌وبته‌سازی‌، آثار جاودانه‌ای پدید آورد. آیت‌الله نجومی لوح تقدیر نخستین گردهمایی و جشنواره خوشنویسان جهان را از آن خود کرد و از چهره‌های ماندگار ایران در عالم هنر بود.

کد خبر 100974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز