اعضای این باند علاوه بر فروش مدارک دانشگاهی جعلی به مشتریانشان، به بهانه قبولی در دانشگاه دست به کلاهبرداری از پشت کنکوری‌ها می‌زدند.

سال گذشته ماموران پلیس امنیت از طریق گزارش‌های مردمی در جریان فعالیت مجرمانه مردی قرار گرفتند که اقدام به تهیه مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی برای افراد مختلف می‌کرد.

این گزارش‌ها نشان می‌داد که متهم دبیر یکی از  دبیرستان‌های پایتخت است که بعد از شناسایی متقاضیان دریافت مدرک تحصیلی، مبالغی از آنها دریافت کرده و بدون اینکه این افراد در کلاس درس و جلسات امتحان حضور یابند، برایشان مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی تهیه می‌کند.

با دستور قضایی، رسیدگی به موضوع در دستور کار گروهی از ماموران قرار گرفت و آنها با استفاده از اطلاعاتی که از محل فعالیت متهم داشتند، وی را شناسایی کردند.

ماموران برای اینکه مدارک محکمه پسندی در این پرونده جمع‌آوری کنند، تمامی رفت‌وآمدهای مرد جوان را زیر نظر گرفتند و مدتی بعد به سرنخ‌هایی از یک باند بزرگ جعل دست یافتند.
تحقیقات نشان می‌داد که مرد جوان عضو یک باند بزرگ جعل است که علاوه بر تهیه مدارک دبیرستانی، مدارک دانشگاهی نیز جعل می‌‌کنند.

در جست‌وجوی سرکرده

وقتی ماموران متوجه شدند که با یک باند مخوف روبه‌رو هستند، تحقیقات برای شناسایی تمامی اعضای باند را شروع کردند. سرهنگ فقیه ادامه داد: بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که سردسته باند مردی است که فارغ‌التحصیل رشته فیزیک در مقطع کارشناسی بوده و مدتی را در دبیرستان‌های تهران و شمال کشور تدریس می‌کرده است.

وی افزود: این مرد و همدستانش چند دفتر در نقاط مختلف تهران دایر کرده بودند و با عنوان طرح جامع آموزش و سنجش کشور، اقدام به شناسایی طعمه‌ها و جعل مدارک تحصیلی برای آنها می‌کردند.

متهمان با شناسایی افرادی که نیاز به مدارک دانشگاهی داشتند، با آنها وارد معامله می‌شدند و در ازای دریافت مبالغی از 15 تا 30 میلیون تومان، برای آنها مدرک مورد نیازشان را تهیه می‌کردند.

با این اطلاعات، ماموران به استعلام از حراست وزارت علوم پرداختند و متوجه شدند فعالیت اعضای باند کاملا غیرقانونی است و آنها برای راه‌اندازی دفترها، هیچ مجوز قانونی نداشته‌اند.

پلیس که تحقیقات وسیعی را برای کشف تمامی زوایای پرونده شروع کرده بود، در ادامه به شناسایی دفاتری پرداخت که اعضای باند در آنجا فعالیت می‌کردند. خیلی زود 3 دفتر در خیابان‌های انقلاب، آفریقا و ولنجک شناسایی شدند و ماموران ‌آذرماه امسال در یک عملیات ضربتی وارد آنجا شده و تمامی افرادی را که در این دفاتر مشغول به کار بودند، دستگیر کردند.

در بازرسی انجام شده از این دفاتر 60 عدد مهر دانشگاه‌های مختلف دولتی و آزاد، سازمان سنجش، وزارت علوم و مدارک جعلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به همراه نامه‌های جعلی گواهی اشتغال به تحصیل، کارت موقت دانشجویی و کارت جانبازی کشف شد.

فروش مدرک

رئیس اداره اجتماعی پلیس امنیت ناجا در تشریح نحوه فعالیت این باند گفت: در تحقیق از متهمان دستگیر شده مشخص شد که آنها در چند شاخه مختلف فعالیت می‌کردند.

در نخستین شاخه، این افراد بعد از شناسایی کارمندان شرکت‌های خصوصی که نیاز به مدارک دانشگاهی داشتند، با آنها وارد معامله می‌شدند. سپس با دریافت مبلغی از 15 تا 30 میلیون تومان از متقاضیان، با استفاده از مهر جعلی دانشگاه‌ها، سازمان سنجش و وزارت علوم، برای آنها گواهینامه جعلی تحصیلی یا کارت دانشجویی تهیه می‌کردند و این مدارک را به آنها می‌فروختند.

کلاهبرداری میلیونی

اعضای این باند علاوه بر فروش مدارک تحصیلی جعلی به مشتریانشان، دست به کلاهبرداری از متقاضیان ورود به دانشگاه نیز می‌زدند.

سرهنگ فقیه اظهار داشت: متهمان با ادعای اینکه می‌توانند جوانان پشت کنکوری را در دانشگاه‌های شهید بهشتی، علامه طباطبایی، علم و صنعت و تهران ثبت‌نام کنند، این افراد را به دفاتر خود کشانده و بعد از دریافت مبالغی تا 30میلیون تومان از آنها، اقدام به پرکردن فرم‌های ثبت‌نام می‌کردند،

سپس به طعمه‌هایشان می‌گفتند که به‌زودی می‌توانند وارد دانشگاه شوند اما بعد از مدتی مدعی می‌شدند که برای آنها یک ترم مرخصی گرفته و این افراد می‌توانند از ترم بعدی وارد دانشگاه شوند.

وی تاکید کرد: اعضای باند برای اینکه اعتماد طعمه‌هایشان را جلب کنند، کارت دانشجویی و گواهی اشتغال به تحصیل جعلی در اختیارشان قرار می‌دادند و این افراد نیز با تصور اینکه از ترم بعد وارد دانشگاه خواهند شد، منتظر شروع کلاس‌ها می‌ماندند.

سرهنگ فقیه افزود: اعضای این باند بعد از دریافت پول از متقاضیان برای اینکه وانمود کنند کار شرکت آنها قانونی است، در دفاتر قلابی خود کلاس‌های پیش‌ نیاز برگزار می‌کردند. گاهی اوقات نیز با توجه به نفوذی که در برخی دانشگاه‌ها پیدا کرده بودند اقدام به برگزاری امتحانات نمادین می‌کردند تا از این طریق جای هیچ شکی برای طعمه‌هایشان باقی نگذارند.

وی با بیان اینکه متهمان با این شگرد از 110 نفر از متقاضیان ورود به دانشگاه کلاهبرداری‌ کرده‌اند، بیان داشت: اعضای این باند در آخرین شاخه از فعالیت غیرقانونی خود، به بهانه انتقال دانشجویان از یک دانشگاه به دانشگاهی دیگر مبالغی از آنها گرفته و از این طریق دست به کلاهبرداری از 10 نفر زده بودند.

دستگیری سردسته

رئیس اداره اجتماعی پلیس امنیت ناجا با اشاره به دستگیری 9 نفر از اعضای باند در 3 عملیات جداگانه، تصریح کرد: بعد از دستگیری این افراد، ماموران موفق شدند سردسته اصلی باند را به یک قرار صوری کشانده و در آنجا او را دستگیر کنند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس امنیت ناجا خاطرنشان کرد: سردسته باند با استفاده از کامپیوتر، مهرهای جعلی و جعل امضای مدیران دانشگاه‌ها مدارک مورد نیاز متقاضیان را تهیه می‌کرد.

وی تاکید کرد: اعضای این باند در جریان فعالیت‌های مجرمانه خود بین یک میلیارد تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان کلاهبرداری کردند که این پول را صرف خرید خودرو، آژانس هوایی و املاک دیگر کرده بودند.

سرهنگ فقیه با اشاره به دستگیری 70 نفر از کسانی که از این باند مدرک جعلی خریداری کرده یا با آنها در ارتباط بودند، یادآور شد: برخی از این افراد در سازمان‌های مختلف شاغل بودند که پرونده 30 نفر از آنها تکمیل و به شعبه 4 دادسرای کارکنان دولت ارسال شده است.

به‌طور مثال یکی از این افراد که مدرک لیسانس علوم اقتصادی از این باند خریداری کرده بود، با استفاده از این مدرک طی یک سال از شرکت خود حقوق گرفته بود.وی با بیان اینکه سردسته باند برای تهیه مهرهای جعلی از 2مهرساز کمک گرفته بود، گفت: این دو مهر ساز از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس امنیت افزود: بیشترین مدارک جعل شده از سوی این باند، مدرک دیپلم و لیسانس است و نکته قابل توجه این است که اعضای این شبکه در یکی از موارد حتی جواب استعلام واقعی بودن این مدارک را هم جعل کرده و در اختیار متقاضیان قرار داده بودند.

وی تاکید کرد: تا‌کنون 80 نفر از افرادی که فریب اعضای باند را خورده‌اند، شناسایی شده‌اند و دیگر شاکیان احتمالی می‌توانند برای پیگیری شکایات خود به شعبه 4 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت واقع در میدان 15 خرداد مراجعه کنند.

کد خبر 100953

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز