دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی پیش بینی کرد، قیمت جهانی نفت طی سالهای آینده کاهش نخواهد یافت ولی احتمال کاهش بیش از پیش قیمت فلزات گرانبها وجود دارد.

این سازمان در گزارش چشم‌انداز اقتصادی خود، افزود: آنچه که مسلم است این است که قیمت نفت در کوتاه مدت به هیچ وجه به سطح قیمتهای سال 2002 و قبل از آن باز نخواهد گشت. با توجه به افزایش رشد اقتصاد جهانی و افزایش تقاضای انرژی، قیمت نفت حداقل تا چند سال آینده کاهش نخواهد یافت.

بر اساس این گزارش، موانع موجود برای افزایش سرمایه گذاری در بخش تولید، افزایش ظرفیت تولید جهانی نفت را با محدودیتهای زیادی روبرو کرده است و این مساله نقش زیادی در نوسانات آتی قیمت نفت خواهد داشت. در همین حال، مرکز تحقیقات اوپک اعلام کرد، قیمت 50 تا 60 دلار برای هر بشکه نفت، برای اعضای اوپک کاملا منطقی است و به ضرر رشد اقتصاد جهانی نخواهد بود.

 در گزارش این مرکز آمده است:‌ سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک ترجیح می‌دهد قیمت نفت بین 50 تا 60 دلار در هر بشکه ثابت باشد چرا که این رقم کاملا منطقی است و هیچ ضرری برای رشد اقتصاد جهانی نخواهد داشت.

 اوپک پس از لغو محدوده قیمتی 22 تا 28 دلاری سبد نفت خود طی سال 2005 میلادی، تاکنون هیچ محدوده قیمت جدیدی را اعلام نکرده است. قیمت 50 تا 60 دلار برای هر بشکه نفت منافع کشورهای تولید‌کننده و مصرف‌کننده را تامین خواهد کرد. قیمتهای کنونی به هیچ وجه موجب کاهش رشد اقتصاد جهانی نشده است.

11کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)  در پایان نشست خود در دوحه ـ پایتخت قطر‌ـ تصمیم گرفتند که با هدف جلوگیری از تداوم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، تولید نفت‌خام این سازمان را به میزان یک‌میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند، ولی این اقدام با واکنش چندانی از سوی بازار مواجه نشد و حتی چند هفته پس از این اقدام بهای نفت در بازارهای جهانی به پایین‌ترین میزان در 17 ماه اخیر سقوط کرد.

درحالی که به نظر می‌رسد اقدام ماه گذشته اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای تولید، توفیق چندانی در متوقف کردن جریان نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی به‌دست نیاورده است، اما وزیران کشورهای عضو سازمان اوپک می‌کوشند با تاکید بر احتمال کاهش مجدد تولید در نشست بعدی خود، فضای روانی بازار را برای کاهش تولید آماده کنند.

کد خبر 10074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز