یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: با اینکه خط فقر هرگز به شکل رسمی اعلام نشد اما یکی از مدیران کمیته امداد اعلام کرده که 5/11 درصد از مردم کشور زیر خط فقرند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و فناوری کمیته امداد، 2  دهک نخست درآمدی کشور را نیازمند دانسته و تعدادشان را 14 میلیون نفر اعلام کرده و به ایسنا گفت: این افراد در 2 دهک پایینی درآمد قرار دارند و به حمایت‌ نهادهایی مانند کمیته امداد محتاجند.

حسین هوشیاری عنوان کرد: تنها درصورتی‌که منابع آزاد شده از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به حقوق فعلی مددجویان اضافه شود اقشار ضعیف می‌توانند در مقابل افزایش تورم و تبعات اجرای قانون مقاومت کنند.

او در حالی تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد را 7 میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرده که تا پیش از این تعداد این افراد 4 میلیون و 500 هزار نفر اعلام می‌شد. او براساس این آمار خبر داده که 4 میلیون و 200 هزار نفر از این افراد تا‌کنون سهام عدالت خود را دریافت کرده‌اند و از مسئولین خواسته که برای صدور سهام عدالت 3 میلیون و 300 هزار نفر دیگری که مشخصاتشان از سوی کمیته امداد فرستاده شده سرعت عمل ببخشند.

وی تاکید کرد: کمیته امداد به دولت و مجلس اعلام کرده است درصورت تامین اعتبار، آمادگی شناسایی، برقراری ارتباط و ارائه خدمات هدفمند به باقیمانده افراد این دو دهک را دارد.

براساس این گفته هوشیاری، کمیته امداد آماده است تا درصورت تامین اعتبار از سوی دولت 6 میلیون و 500 هزار نفر دیگر را تحت پوشش قرار دهد تا تعداد افراد تحت پوشش این نهاد به 14 میلیون برسد. به تعبیری تعداد مددجویان این نهاد حمایتی رشدی 100درصدی خواهند داشت.

وی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را ضروری و مفید ارزیابی کرد و افزود: درصورتی‌که از نظرات دستگاه‌های حمایتی مجرب نیز در روند اجرا و طی مراحل مرتبط با پرداخت به خانواده‌های هدف استفاده شود، کمترین آسیب و مشکل برای اقشار ضعیف جامعه پیش خواهد آمد.
هوشیاری با بیان اینکه معیشت پرداختی به مددجویان در 3 سال اخیر افزایش قابل توجهی نداشته است، این امر را نگران‌کننده ارزیابی و تاکید کرد: با منابع داخلی امداد این مسئله حل نخواهد شد.

این در حالی است که افزایش چشمگیر مستمری مددجویان نهادهای حمایتی یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی بود که پیوسته در مصاحبه‌های مطبوعاتی مدیران این نهادها طی چند سال گذشته عنوان شده ‌است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات کمیته امداد گفته که افزایش بودجه 3 تا 5 درصدی پاسخگوی نیازهای بیش از 80 هزار دانشجوی کمیته امداد نیست.
به گفته او سرانه پرداختی به دانشجویان در حال حاضر 150 تا 200 هزار تومان است، این در حالی‌است که گاهی نیاز فرد 3 تا 4 برابر این مبلغ است.

پس کمیته امداد نه تنها برای زیر پوشش گرفتن تمامی 14 میلیون نفری که زیر خط فقرند بودجه بیشتری از دولت می‌خواهد بلکه برای سروسامان دادن به 7 میلیون و500 هزار نفری که هم‌اکنون تحت پوشش قرار داده‌است نیز به این افزایش بودجه نیاز جدی دارد.

کد خبر 100682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز