یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات کمیته امداد گفت در حال حاضر 11.5 درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند.

به گزارش ایسنا، حسین هوشیاری  با تاکید بر این که همه افراد دو دهک اول درآمدی نیازمند حمایت هستند، جمعیت این افراد را 14 میلیون نفر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تنها 5/7 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و از خدمات آن استفاده می‌کنند.

وی در ادامه 5/11 درصد از جمعیت کشور را بر اساس بررسی‌های مرکز آمار، بانک مرکزی و وزارت رفاه و تامین اجتماعی زیر خط فقر دانست و بار دیگر تاکید کرد: این افراد در دو دهک پایینی درآمد قرار دارند و به حمایت نهادهایی مانند کمیته امداد محتاجند.

وی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را ضروری و مفید ارزیابی کرد و افزود: در صورتی که از نظرات دستگاه‌های حمایتی مجرب نیز در روند اجرا و طی مراحل مرتبط با پرداخت به خانواده های هدف استفاده شود، کمترین آسیب و مشکل برای اقشار ضعیف جامعه پیش خواهد آمد.

هوشیاری اضافه کرد: درخواست کمیته امداد این است که حمایت‌های فعلی که مددجویان امداد و بهزیستی از آن بهره‌مند می‌شوند، حقوق اجتناب‌ناپذیر آنان تلقی شود و منابع آزادشده از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به این حقوق افزوده شود و تنها در این صورت است که اقشار ضعیف می‌توانند در مقابل افزایش تورم و تبعات اجرای قانون مقاومت کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات کمیته امداد در ادامه با اشاره به این که این نهاد در جایگاه‌های تصمیم‌گیری درباره سهام عدالت به صورت رسمی عضویت و حضور نداشته است، یادآور شد: با این حال به جهت همکاری مطلوب با دولت، نخستین دستگاهی که اطلاعات مددجویان را به صورت دقیق و براساس شماره ملی تایید شده، در قالب فایل رایانه‌ای به دولت ارائه داد، کمیته امداد بود.

وی عنوان کرد: تاکنون قریب به چهار میلیون و 200 هزار نفر از مددجویان برگه سهام عدالت دریافت کردند و تاکنون دو مرحله سود سهام بالغ بر 40 و80 هزار تومان به آنان پرداخت شد.

هوشیاری در ادامه با اشاره به ارسال اطلاعات سه میلیون و 300 نفر باقی مانده برای دریافت سهام عدالت، از دولت درخواست کرد: به روند اعطای سهام به این افراد سرعت بخشد.

وی با اشاره به مشکلات هویتی و شناسنامه‌ای برخی از مددجویان سالمند روستایی برای استحقاق دریافت سهام این افراد تاکید و ابراز امیدواری کرد: دولت برای حل این مساله راه‌حلی پیدا کند.

هوشیاری با بیان این که معیشت پرداختی به مددجویان در سه سال اخیر افزایش قابل توجهی نداشته است، این امر را نگران کننده ارزیابی و تاکید کرد: با منابع داخلی امداد این مساله حل نخواهد شد.

وی همچنین با اشاره به افزایش چشمگیر سرانه هزینه‌های آموزش عالی و تعداد پذیرش دانشجو در سال‌های اخیر، گفت: این افزایش بودجه سه تا پنج درصدی پاسخگوی نیازهای بیش از 80 هزار دانشجوی خانواده‌ امداد نیست.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات کمیته امداد ادامه داد: سرانه پرداختی به دانشجویان در حال حاضر 150 تا 200 هزار تومان است، این در حالیست که گاهی نیاز فرد سه تا چهار برابر این مبلغ است.

وی با تاکید بر بالا بودن نیاز مسکن مددجویان، بیش از 750 هزار خانواده‌ امداد را بر اساس طرح نیازسنجی مسکن کمیته امداد نیازمند خدمات مسکن ارزیابی کرد و اظهار کرد: با وجود این که از همه منابع ممکن برای این امر هزینه می‌شود، روند فعلی تامین مسکن در امداد بسیار کند است و با این شتاب رفع مشکلات فعلی مسکن مددجویان ده‌ها سال به طول می‌انجامد.

کد خبر 100659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز