مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

وقتی درصدد مقایسه تونل توحید با تونل‌های مشابه در مناطق شهری اروپا مثل پاریس، مادرید و وین برمی‌آییم، می‌توانیم مدعی شویم که تونل توحید در زمره تونل‌های زیرزمینی پیشرو و برتر شهری دنیاست

و به‌راستی می‌توان آن را نقطه عطفی در تاریخ تونل‌سازی مدرن به حساب آورد. از نظر فنی سازه تونل طوری طراحی شده که بسیار ایمن است و از نظر مهندسی به لحاظ برخورداری تونل از سیستم تهویه مناسب، دارا‌بودن 3 لاین مجزا و یک لاین اورژانس در هر جهت شرایط ایمن و آسانی برای استفاده‌کنندگان تونل از شمال به جنوب و از جنوب به شمال فراهم آورده است.

از آنجایی که هر تونل تحت شرایط خاص خود از لحاظ ژئومتری، ژئولوژی و ژئومکانیک ساخته می‌شود، باید آنها را نسبت به وضعیتی که در منطقه احداث دارند سنجید اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت تونل توحید یکی از رکورد‌داران مبحث تونل‌سازی در دنیا خواهد بود.

پس از بازدیدهای مکرر از محل احداث تونل توحید در مراحل مختلف حفاری و نصب حائل برای حمایت از خاک سست باید بگویم ساخت تونل توحید تحت اصول پذیرفته شده در کنوانسیون روش‌های تونل‌سازی ساخته شده و مورد تأیید انجمن بین‌المللی تونل‌سازی (ITA) است و با در نظر گرفتن این ملاحظات، تونل توحید هم در مرحله ساخت و هم به هنگام بهره‌برداری امن و ایمن است.

احداث تونل توحید برای مهندسان ایرانی یک چالش به حساب می‌آمد اما آنها بالاخره توانستند با اتکا به دانش فنی و ظرفیت‌های مهندسی متخصصان خود بر آن چالش فائق آیند و از این نظر باید به آنها تبریک گفت. البته در کشورهای مختلف، بودجه این سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های عمرانی به‌صورت عام و در سازه‌های زیرزمینی به‌طور اخص از محل وام‌های دولت به سرمایه‌گذاری‌های مستقیم دولت به انجام می‌رسد.

اصولا احداث تونل هرگز صرف هزینه به حساب نمی‌آید بلکه همیشه سرمایه‌گذاری برگشت‌پذیر تعبیر می‌شود؛ ضمن اینکه یک پل ممکن است اراضی و محیط‌زیست با ارزش شهری را نابود کند اما تونل چنین معایبی ندارد.

کد خبر 100629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز