در اغلب کشورهای اروپایی، افزایش قیمت‌ها از شکلات و آجیل گرفته تا هدایای سال نو، خانواده‌ها را به کاهش خرید یا انتخاب جایگزین‌های ارزان‌تر سوق داده است.

کریسمس

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: همزمان با ایام کریسمس، تورم افسارگسیخته در دو سوی آتلانتیک (آمریکا و اروپا) حال ‌و هوای تعطیلات را تحت تاثیر قرار داده است.

در اغلب کشورهای اروپایی، افزایش قیمت‌ها از شکلات و آجیل گرفته تا هدایای سال نو، خانواده‌ها را به کاهش خرید یا انتخاب جایگزین‌های ارزان‌تر سوق داده است.

در آمریکا هم شرایط بهتر نیست؛ بوقلمون، تخم ‌مرغ و شیرینی گران‌تر شده است. نتیجه اینکه، سبدهای کریسمس کوچک‌تر، سفرهای کوتاه‌تر و لباس‌های ارزان‌تر شده‌اند.

گرانی برخی اقلام در بازار خوراکی‌ها

اروپا

  • شکلات: ۲۲ درصد (این رقم در انگلیس در برخی شکلات‌های خاص به ۷۰ درصد هم می‌رسد.)
  • گوشت: ۱۸ تا ۲۰ درصد
  • گردو: ۶۲ درصد
  • بادام‌ هندی: ۳۶ درصد
  • پسته: ۳۱ درصد

مصرف‌کنندگان اروپایی یا حجم خرید را کاهش داده‌اند یا به جایگزین‌های ارزان‌تر روی آورده‌اند. بسیاری از خانواده‌ها خرید را به ۳ هفته پایانی قبل از کریسمس موکول کرده‌اند تا از تخفیف‌ها استفاده کنند.

آمریکا

تورم و شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان در آمریکا باعث شده تا برخی از اقلام خوراکی سبد کریسمس از جمله گوشت بوقلمون به نسبت سال قبل به‌طور معناداری افزایش یابد و خانوارها برای تهیه آن هزینه بیشتری بپردازند. برخی افزایش قیمت‌ها عبارتند از:

  • گوشت بوقلمون: ۴۰ درصد
  • شیرینی ۳۱ درصد (نسبت به ۵ سال قبل)
  • تخم مرغ: ۲۰ تا ۴۱ درصد (۱۳۶درصد نسبت به ۵ سال پیش)
  • شکر و کره: ۳۵ درصد
  • آرد: ۲۵ درصد
  • شیر: ۱۷ درصد

سفر

تورم و گرانی هزینه‌های سفر در تعطیلات را بالا برده و بخش زیادی از مردم سفرهای خود را منتفی یا کوتاه‌تر انتخاب می‌کنند.

افزایش هزینه سفر در اروپا

  • ۷ درصد: بسته‌های سفر داخلی
  • ۲ درصد: بسته‌های سفر بین‌المللی
  • ۲.۳ درصد حمل ‌و نقل جاده‌ای
  • ۰.۴ درصد (و بیشتر): حمل ‌و نقل ریلی
  • ۳۷ درصد از مصرف‌کنندگان در اروپا گفته‌اند برای کاهش هزینه‌ها، از سفرهای تعطیلات صرف‌نظر کرده‌اند. (این رقم در لهستان و ایرلند به بیش از۵۰درصد هم می‌رسد.)

سفرهای اقتصادی‌تر در آمریکا

  • ۱۰ درصد افزایش متوسط هزینه سفر برای هر نفر در آمریکا
  • ۱۸ درصد کاهش بودجه سفر خانوارها به‌طور متوسط (نسبت به سال قبل)
  • ۴۱ درصد اکمتر از سال گذشته برای تعطیلات هزینه می‌کنند.
  • ۸۳ درصد مسافران برنامه‌های خود را به‌دلیل تورم تغییر داده‌اند.
  • ۲۱ درصد اعلام کرده‌اند تمایلی به سفر هوایی و اقامت در هتل ندارند.
  • افزایش تمایل به سفر با خودرو به مقاصد نزدیک‌تر

پوشاک

اروپا (انگلیس)

  • رشد فروش پوشاک محدود (فقط ~۳درصد ) بوده است|کم‌تر از رشد کلی فروش تعطیلات
  • مصرف‌کنندگان بیشتر به خریدهای ارزان آنلاین روی آورده‌اند.
  • ۳۴درصد منتظر تخفیف‌های ویژه خرید هستند.
  • فروش خرده‌فروشی قبل کریسمس کاهش یافته است. (هنوز آماری اعلام نشده)

آمریکا

  • ۳۶ مصرف‌کنندگان آمریکایی بودجه خرید پوشاک را کاهش دادند.
  • بیشتر خریداران، لباس‌های اقتصادی‌تر انتخاب می‌کنند.

دردسر درخت کریسمس

  • بسیاری از آمریکایی‌ها امسال برای درخت کریسمس مصنوعی هم حدود ۶۰ دلار (۱۰ تا ۱۵ درصد) بیشتر هزینه کرده‌اند.
  • درخت مصنوعی که سال گذشته ۲۹۹ دلار قیمت داشت، امسال تا ۳۵۹ دلار نیز فروخته می‌شود.
  • دلیل این افزایش قیمت به سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ و مشکلات زنجیره تأمین عنوان شده است.

بازار هدایا

اروپا

  • ۶۴ درصد از اروپایی‌ها هدایای دست دوم می‌خرند.
  • ۷۷ درصد مصرف‌کنندگان اروپایی گفته‌اند که قیمت کالاهای کریسمس بالاتر از سال قبل شده است.
  • ۷۰ درصد کسب‌وکارها کاهش تردد مشتری نسبت به سال قبل داشته‌اند.
  • ۳۰ درصد از مردم (اتریش) کمتر هدیه می‌خرند و ۱۵درصد اصلا هدیه‌ای نمی‌خرند.
  • ۱۱.۵ درصد کاهش بودجه اختصاص یافته برای هدایا در آلمان (نسبت به سال۲۰۲۴)
  • حدود یک سوم آلمانی‌ها هدیه کمتری می‌خرند و نزدیک به ۲۰درصد اصلاً هدیه نمی‌خرند.

آمریکا

  • ۴۱درصد از خریداران آمریکایی گفته‌اند نگران افزایش قیمت هدایای کریسمس هستند.
  • ۳۰ درصد گفته‌اند امسال نسبت به سال قبل برای خرید هدایا کمتر هزینه می‌کنند.
  • ۸۹ درصد گفته‌اند در حراج‌ها و تخفیف‌ها هدایا موردی نظر خود را می‌خرند.
  • ۷۷ درصد گفته‌اند هدایا را از برندهای ارزان‌تر انتخاب می‌کنند.


منابع: Deloitte United Kingdom ، Retail Gazette، Trading Economics، Mintel، Bain & Company:، FinanceBuzz ، رویترز،‌ روزنامه سان، یورواستات، Bankrate

کد خبر 1005412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha