گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: همزمان با ایام کریسمس، تورم افسارگسیخته در دو سوی آتلانتیک (آمریکا و اروپا) حال و هوای تعطیلات را تحت تاثیر قرار داده است.
در اغلب کشورهای اروپایی، افزایش قیمتها از شکلات و آجیل گرفته تا هدایای سال نو، خانوادهها را به کاهش خرید یا انتخاب جایگزینهای ارزانتر سوق داده است.
در آمریکا هم شرایط بهتر نیست؛ بوقلمون، تخم مرغ و شیرینی گرانتر شده است. نتیجه اینکه، سبدهای کریسمس کوچکتر، سفرهای کوتاهتر و لباسهای ارزانتر شدهاند.
گرانی برخی اقلام در بازار خوراکیها
اروپا
- شکلات: ۲۲ درصد (این رقم در انگلیس در برخی شکلاتهای خاص به ۷۰ درصد هم میرسد.)
- گوشت: ۱۸ تا ۲۰ درصد
- گردو: ۶۲ درصد
- بادام هندی: ۳۶ درصد
- پسته: ۳۱ درصد
مصرفکنندگان اروپایی یا حجم خرید را کاهش دادهاند یا به جایگزینهای ارزانتر روی آوردهاند. بسیاری از خانوادهها خرید را به ۳ هفته پایانی قبل از کریسمس موکول کردهاند تا از تخفیفها استفاده کنند.
آمریکا
تورم و شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان در آمریکا باعث شده تا برخی از اقلام خوراکی سبد کریسمس از جمله گوشت بوقلمون به نسبت سال قبل بهطور معناداری افزایش یابد و خانوارها برای تهیه آن هزینه بیشتری بپردازند. برخی افزایش قیمتها عبارتند از:
- گوشت بوقلمون: ۴۰ درصد
- شیرینی ۳۱ درصد (نسبت به ۵ سال قبل)
- تخم مرغ: ۲۰ تا ۴۱ درصد (۱۳۶درصد نسبت به ۵ سال پیش)
- شکر و کره: ۳۵ درصد
- آرد: ۲۵ درصد
- شیر: ۱۷ درصد
سفر
تورم و گرانی هزینههای سفر در تعطیلات را بالا برده و بخش زیادی از مردم سفرهای خود را منتفی یا کوتاهتر انتخاب میکنند.
افزایش هزینه سفر در اروپا
- ۷ درصد: بستههای سفر داخلی
- ۲ درصد: بستههای سفر بینالمللی
- ۲.۳ درصد حمل و نقل جادهای
- ۰.۴ درصد (و بیشتر): حمل و نقل ریلی
- ۳۷ درصد از مصرفکنندگان در اروپا گفتهاند برای کاهش هزینهها، از سفرهای تعطیلات صرفنظر کردهاند. (این رقم در لهستان و ایرلند به بیش از۵۰درصد هم میرسد.)
سفرهای اقتصادیتر در آمریکا
- ۱۰ درصد افزایش متوسط هزینه سفر برای هر نفر در آمریکا
- ۱۸ درصد کاهش بودجه سفر خانوارها بهطور متوسط (نسبت به سال قبل)
- ۴۱ درصد اکمتر از سال گذشته برای تعطیلات هزینه میکنند.
- ۸۳ درصد مسافران برنامههای خود را بهدلیل تورم تغییر دادهاند.
- ۲۱ درصد اعلام کردهاند تمایلی به سفر هوایی و اقامت در هتل ندارند.
- افزایش تمایل به سفر با خودرو به مقاصد نزدیکتر
پوشاک
اروپا (انگلیس)
- رشد فروش پوشاک محدود (فقط ~۳درصد ) بوده است|کمتر از رشد کلی فروش تعطیلات
- مصرفکنندگان بیشتر به خریدهای ارزان آنلاین روی آوردهاند.
- ۳۴درصد منتظر تخفیفهای ویژه خرید هستند.
- فروش خردهفروشی قبل کریسمس کاهش یافته است. (هنوز آماری اعلام نشده)
آمریکا
- ۳۶ مصرفکنندگان آمریکایی بودجه خرید پوشاک را کاهش دادند.
- بیشتر خریداران، لباسهای اقتصادیتر انتخاب میکنند.
دردسر درخت کریسمس
- بسیاری از آمریکاییها امسال برای درخت کریسمس مصنوعی هم حدود ۶۰ دلار (۱۰ تا ۱۵ درصد) بیشتر هزینه کردهاند.
- درخت مصنوعی که سال گذشته ۲۹۹ دلار قیمت داشت، امسال تا ۳۵۹ دلار نیز فروخته میشود.
- دلیل این افزایش قیمت به سیاستهای تعرفهای ترامپ و مشکلات زنجیره تأمین عنوان شده است.
بازار هدایا
اروپا
- ۶۴ درصد از اروپاییها هدایای دست دوم میخرند.
- ۷۷ درصد مصرفکنندگان اروپایی گفتهاند که قیمت کالاهای کریسمس بالاتر از سال قبل شده است.
- ۷۰ درصد کسبوکارها کاهش تردد مشتری نسبت به سال قبل داشتهاند.
- ۳۰ درصد از مردم (اتریش) کمتر هدیه میخرند و ۱۵درصد اصلا هدیهای نمیخرند.
- ۱۱.۵ درصد کاهش بودجه اختصاص یافته برای هدایا در آلمان (نسبت به سال۲۰۲۴)
- حدود یک سوم آلمانیها هدیه کمتری میخرند و نزدیک به ۲۰درصد اصلاً هدیه نمیخرند.
آمریکا
- ۴۱درصد از خریداران آمریکایی گفتهاند نگران افزایش قیمت هدایای کریسمس هستند.
- ۳۰ درصد گفتهاند امسال نسبت به سال قبل برای خرید هدایا کمتر هزینه میکنند.
- ۸۹ درصد گفتهاند در حراجها و تخفیفها هدایا موردی نظر خود را میخرند.
- ۷۷ درصد گفتهاند هدایا را از برندهای ارزانتر انتخاب میکنند.
منابع: Deloitte United Kingdom ، Retail Gazette، Trading Economics، Mintel، Bain & Company:، FinanceBuzz ، رویترز، روزنامه سان، یورواستات، Bankrate
نظر شما