چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش جدید نشان می‌دهد کودکانی که فوتبال بازی می‌کنند؛ ظاهرا بیشتر از آنکه به علت سر زدن به توپ، دچار آسیب سر شوند، به علت خوردن سرشان به سایر بازیکنان یا زمین خوردن دچار این جراحت می‌شوند

به گزارش هلث‌دی آسیب‌های قوزک پا در میان پسرانی که فوتبال بازی می‌کنند و آسیب‌های زانو در میان دختران فوتبالیست شایع است. در به مجموع به گفته این پژوهشگران میزان آسیب در میان کودکان فوتبالیست به خصوص در سنین قبل از نوجوانی بالاست.

دکتر کریس جی کوتورس، متخصص اطفال و پزشکی ورزشی در کالیفرنیا و سرپرست این تحقیق، اقدامات احتیاطی می‌تواند به مقدار زیادی از این آسیب‌ها بکاهد.

 او می‌گوید: "فوتبال ورزشی فوق‌العاده است. این ورزش سودمندی‌های زیادی برای بازیکنان جوان دارد، و رعایت ایمنی می تواند به کاهش آسیب‌ها کمک کند."

این گزارش که در شماره ماه  فوریه ژورنال Pediatrics منتشر شده است، و  نتایج پژوهش‌های اخیر در مورد آسیب‌های کودکان و نوجوانان را به علت فوتبال را جمع‌بندی کرده است. در مجموع به گفته کولتورس افرایشی که در میزان آسیب‌ها در بررسی‌های اولیه نشان داده شده بود، ممکن است به خاطر بازی تهاجمی‌تر یا گزارش بهتر آسیب‌ها باشد.

یکی از یافته‌های تعجب‌اور این حقیقت بود که سر زدن به توپ در کودکان عامل عمده‌ای از آسیب سر در آنها نیست.

 کولتورس گفت: "در بازی فوتبال در حد قابل مقایسه‌ای با ورزش‌های دیگر مانند هاکی روی یخ، ترومای سر ایجاد می‌شود. اما آسیب‌های سر در کودکان فوتبالیست اغلب ناشی از زدن توپ با سر نیست، بلکه ناشی از برخورد سرهای بازیکنان، برخورد آرنج به سر، و سر به زمین است."

[علائم وخیم بودن ضربه سر]

به گفته او این امر ممکن است به این علت باشد که هنگامی که بازیکن توپ را با سر می‌زند، سر، شانه و عضلات گردنش را در اختیار دارد و خود را برای زدن ضربه آماده می‌کند."

 اما یک متخصص دیگر هنوز معتقد است داوری درمورد یک آسیب احتمالی سر زدن به توپ به پایان نرسیده است: خطر آسیب مغزی پنهانی.

 دکتر کاران شیهان از مرکز پژوهش و پیشگیری از آسیب‌ها در بیمارستان مموریال کودکان می‌گوید: "تحقیقات قطعی در این مورد هنوز انجام نشده است."

 دکتر رابرت اس گوتین، متخصص ارتوپدی و توانبخشی ورزشی در نیویورک هم معتفد است هنوز به درستی معلوم نیست که آیا زدن توپ با سر ممکن است در درازمدت باعث آسیب مغز شود یا نه.

 کورتورس در مورد این گرایش که زانوی دختران و قوزک پسران فوتبالیست بیشتر آسیب می‌بیند،‌ می‌‌گوید، برنامه‌های آموزشی که به صورت آنلاین و به شکل‌های دیگر در اختیار است می‌تواند از آسیب‌های خاص پیشگیری کند.

او گفت: "به جای تشویق صرفا تشویق کردن بچه‌ها به فوتبال بازی کردن، باید از آنها بخواهیم که کارهایی برای کاهش خطرات آسیب‌ها هم انجام دهند.

 کوتورس با ارائه یک تصویر کلی گفت: "اگر برای مدت درازی فوتبال بازی کنید، به هر حال خطر وارد آمدن آسیب به شما وجود دارد. اما اکثریت این آسیب‌ها کمتر از یک هفته بازیکنان را از زمین بازی دور نگه می‌دارد."

[بازیکنان فوتبال در معرض خطر جراحت صورت]

کد خبر 100367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز