به گزارش همشهریآنلاین، آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات زیستمحیطی ایران در دهههای اخیر است که سلامت میلیونها نفر را تهدید میکند. رشد سریع شهرنشینی، افزایش تعداد خودروها، استفاده از سوختهای فسیلی غیراستاندارد در صنایع و وسایل نقلیه، و ضعف نظارت زیستمحیطی از عوامل اصلی این بحران محسوب میشوند.
کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان، اهواز، تبریز و مشهد تقریباً در بیشتر روزهای سال با سطوح خطرناک آلودگی مواجهاند. بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران، سالانه حدود ۶۰ هزار نفر در کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. این میزان تلفات، آلودگی هوا را به یکی از عوامل اصلی مرگومیر زودرس در ایران تبدیل کرده است.
قانون هوای پاک در سال ۹۶ تدوین و تصویب شد اما علی رغم گذشت ۸ سال از تصویب آن تنها ۱۵ درصد آن احرایی شده است در حالی که ۲۳ دستگاه مسئول اجرایی کردن آن هستند.
محسن فرهادی،رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفتگو با فارس درباره «حل مشکل آلودگی هوا و اینکه چرا دستگاههای مختلف هنوز نتوانسته اند با همکاری این مشکل را ساکان بدهند»، بیان کرد:
واقعیت این است که برای اینکه شما مشکل آلودگی هوا رو به شکل کلی بخواید حل کنید باید همان طور که در قانون هم مشخص است از نظر علمی هم به آن اشاره شده است این است که ما باید مشکل زیرساخت را حل کنیم.
وی ادامه داد: برای اینکه زیرساخت حل شود باید سوخت مان بهینه شود، خودروها بهینه شود؛ در واقع نیروگاهها سوخت خوب استفاده کنند اورهال دستگاهها خیلی خوب انجام شود که در نهایت منجر به پخش آلاینده در هوا نشود.
رئیس سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: اگر منجر به پخش آلاینده شد طبیعتاً شرایط جغرافیایی و شرایط هوایی خیلی از کلانشهرها برای تجمع این آلودگیها بسیار مستعد است. وی اضافه کرد: شما ببینید در اغلب کلان شهرها خصوصاً شهر تهران ما حالت سبد گونه داریم و معمولاً گردش هوا یعنی باد و مسائل مختلف و یا خصوصاً سردی با کم بارشی نیز متاسفانه در کشور داریم.
فرهادی ابراز کرد: در نهایت تمام این عوامل بستر وارونگی هوا تجمع آلایندهها را ایجاد میکند. من نمیخواهم دستگاهی را متهم کنم ولی واقعیت این است که در قانون هوای پاک وزارت بهداشت چند در وظیفه دارد که مهمترین اش یکی این است که ما تاثیرات یعنی بعد از اینکه آلایندهها جمع شد و ضربه بهداشتی و اقتصادی اش را وارد کرد ما موظفیم آخرین وضعیت را از نظر کمی به اطلاع عموم مردم و همه دستگاهها برسانیم.
وی اضافه کرد: همین اعداد و رقمی که اخیراً منتشر شد در واقع حاصل این محاسبه است که در وزارت بهداشت انجام شده است.
وی یادآور شد: دومین بحثی که ما وظیفه اساسی داریم در واقع اعلام شرایط اضطرار و شرایط خطری است که یا کیفیت هوا را تهدید میکند. بعد از اینکه ما آن آلارم و اضطرار را اعلام میکنیم استانداران موظفند که در واقع کمیته اضطرار آلودگی هوا را در واقع آماده سازی کنند و تشکیل بدهند.
فرهادی گفت: این شاید دو وظیفه اصلی ماست ولی حرکتی که در راستای سیاستهای وزارت بهداشت و حوزه معاونت بهداشت انجام شده این است که ما قسمت دوم کار که همان شرایط اضطرار است را اعلام کردیم.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور شد: علی رغم خواست خود ما،اگر تجمع آلایندهها انجام شد، خب باید چه کنیم؟ عمدهترین کار خود مراقبتی مردم است. الان ما تمام انرژی مان را در این بخش می گذاریم.
وی خاطرنشان کرد: حداکثر امیدوارم تا قبل از پایان سال جاری ما پیامهای خود مراقبتی را خصوصاً برای افرادی که بیماری زمینهای دارند؛مانند بیماران قلبی عروقی تنفسی، خانمهای باردار و کسانی که در سیستم ما ثبت شدند و الان از سامانههای ما در حال دریافت خدمت هستند که تقریباً برای اکثریت آنها پیام های خود مراقبتی بدهیم.
فرهادی افزود: طبیعتاً هم باید این خود مراقبتی ها اجرا شود ولی من برگردم به قسمت اول صحبت شما که چرا دستگاهها وظایفی که دارند را انجام نمی دهند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت متذکر شد: در واقع راهکار و پیشنهاد در خصوص آلودگی هوا خیلی بحث پیچیده ای نیست. همه دنیا از نظر علمی این مسیر را رفتن؛ همانطور که اول صحبت عرض کردم اصلاح سوخت، زیرساختها و استفاده از انرژی های نوین زیست پذیر و تجدید پذیر راه حل رفع این مشکل است که ما گزارش خود را توسط وزیر بهداشت به هیئت محترم وزیران ارائه کردیم.
نظر شما