وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام نظام‌های آموزش و پرورش دنیا به هم پیوسته است، اما کنکورزدگی آموزش و پرورش ما باعث گسست نظام تعلیم و تربیت در سطح کشور شده است.

علیرضا کاظمی

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در رویداد «راهبرد عدالت در کیفیت آموزشی» که امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه در معاونت راهبردی ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین ارکان توسعه پایدار کشور نیازمند سیاست‌گذاری‌های نوین، ارتقای کیفیت و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است.

مافیای کنکور تمام طرح‌های کیفیت‌بخشی آموزش را نقش برآب می‌کند

کاظمی گفت: ما به اهداف تعلیم و تربیت دست نمی‌یابیم. چرا؟ چون من در آموزش و پرورش دنبال تربیت هستم، اما کنکور پدر تعلیم و تربیت را درمی‌آورد. مافیای کنکور تمام طرح‌های کیفیت‌بخشی و تربیت‌بخشی آموزش را نقش برآب می‌کند.

وی ادامه داد: با این اوصاف من چه سهم و نقشی در کنکور دارم؟ کنکور اصلا چه ارتباطی به من دارد؟ و من را به جای آنکه به اهداف تعلیم و تربیت نزدیک کند، دور می‌کند.

نظام آموزش و پرورش را زیادی پهن و گسترده کرده‌ایم

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: تمام نظام‌های آموزش و پرورش دنیا به هم پیوسته است، اما کنکورزدگی آموزش و پرورش باعث گسست نظام تعلیم و تربیت در سطح کشور شده. این موضوع در بحث کلان و در خود آموزش و پرورش هم باید اصلاح شود.

وی افزود: نظام آموزش و پرورش را خیلی پهن و گسترده کرده‌ایم. یعنی در دوره متوسطه دوم کاری کرده‌ایم که بهره‌وری در نیروی انسانی و بهره‌وری امکانات و موقعیت‌های تربیتی به‌شدت تضعیف شده است.

بخش عمده بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف مسائل پرسنل می‌شود

کاظمی با اشاره به بودجه وزارتخانه متبوعش که بخش عمده آن صرف پرداخت حقوق پرسنلی می‌شود، گفت: بودجه کنونی در کیفیت آموزشی چه تاثیری دارد؟ در حالی که عمده سهم بودجه صرف مسائل پرسنلی و حقوق نیروهاست، در دست من مدیر چه بودجه‌ای قرار دارد که بتوانم صرف کیفیت‌بخشی کنم؟! آن‌قدر عددش پایین است که قابل گفتن نیست؛ در حد ۴ درصد است.

وی تاکید کرد: چطور من می‌توانم به کیفیت برسم؟ این ۴ درصد را هم به پول آب، برق، سرانه و ... می‌دهم. شما از معاون ابتدایی‌ و متوسطه بپرسید که کدام ریال و ردیف را به اینها اختصاص داده‌ام که بروند به طرح‌های ارتقای کیفیت در حوزه آموزش ابتدایی و... بپردازند.

این مسئول درباره بودجه آموزش و پرورش گفت: سهم آموزش‌ و پرورش از بودجه عمومی کشور در سال‌های گذشته حدود ۱۲ درصد بود و اندکی در سال ۱۴۰۴ شرایط اندکی بهبود یافت. اما همچنان فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم.

آموزش‌ و پرورش همواره درگیر سلیقه‌گرایی، سیاست‌زدگی و فقدان سیاست واحد است

وزیر آموزش و پرورش درباره بی‌ثباتی مدیریت در ساختار آموزش‌ و پرورش توضیح داد: متاسفانه آموزش‌ و پرورش در جریان تحولات سیاسی کشور چندین بار دچار پوست‌اندازی مدیریتی می‌شود. این تغییرات، ناشی از انتظارات و شرایط مختلف، آسیب‌های ساختاری جدی به نظام آموزشی وارد می‌کند.

وی افزود: چنین شرایطی سبب شده آموزش‌ و پرورش همواره درگیر سلیقه‌گرایی، سیاست‌زدگی و فقدان سیاست واحد باشد و امکان ایجاد تحول فرهنگی عمیق و پایدار در دسترس نباشد. سلیقه‌گرایی، ریشه بسیاری از مشکلات آموزش‌ و پرروش در حوزه‌های مختلف مانند منابع انسانی است.

خسارت تعطیلی مدارس جبران‌پذیر نیست

کاظمی با انتقاد از تعطیلی مدارس گفت: آموزش را به دلایل مختلف حدود ۲۲ روز در هر سال تعطیل می‌کنیم. اولین راه‌حل برای بسیاری از مسائل، بستن مدارس است. مشکلات را قبول داریم، اما تعطیلی مدارس خسارتی به نظام تعلیم و تربیت وارد می‌کند که هیچ‌کس قادر به جبران آن نیست.

وی ادامه داد: حذف پنجشنبه‌ها در یک مقطع زمانی، یکی از بزرگ‌ترین ظلم‌ها به نظام تربیتی کشور بود. علاوه بر این، وجود مدارس دوشیفته نیز به‌شدت بر کیفیت آموزش اثر منفی گذاشته است.

تنها ۶۰ درصد معلمان دارای مدرک مرتبط با تدریسشان هستند

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: حدود ۸۵ درصد معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند، اما تنها ۶۰ درصد آنان مدرک تحصیلی مرتبط دارند و حدود ۴۰ درصد دارای مدارک غیرمرتبط یا نیمه‌مرتبط هستند.

کاظمی تأکید کرد: این وضعیت، نتیجه آسیب‌هایی است که در فرایندهای جذب و آموزش معلم ایجاد شده است.

کد خبر 1002754
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha