دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: مهرام با پیروزی بر الریاضی لبنان، قهرمان تورنمنت بین‌المللی جام شیخ‌راشد امارات شد.

این نخستین قهرمانی نماینده ایران و قهرمان باشگاه‌های آسیا در سال جدید میلادی بود. مهرام به عنوان قهرمان قاره در دوره بیست‌ویکم بسکتبال  بین‌المللی دبی نگاه تمامی تیم‌ها را به خود جذب کرده بود و تنها یک بار و آن هم در مصاف با الریاضی لبنان غافلگیر شد اما در نهایت در فینال این تیم را مغلوب کرد. مهرامی‌ها که پس از پیروزی در بازی با الجلای سوریه به فینال رسیده بودند با انگیزه انتقام، این بار الریاضی لبنان را با 3 بازیکن آمریکایی‌اش با نتیجه 85 بر 67 از رسیدن به پیروزی محروم کردند. سالن الاهلی طی دو شب پایانی بازی‌ها با حضور تماشاگران سوری، لبنانی و ایرانی بیش از ظرفیت صندلی‌‌هایش تماشاگر داشت.

شکست الریاضی

بازیکنان مهرام در فینال حتی برای یک لحظه هم تمرکز خود را در بازی از دست ندادند. مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نیکخواه بهرامی، جکسون ورومن و لوزن ودز از همان کوارتر اول با کار گروهی و استفاده کامل از فضاهای پیرامونی در برابر حریف بسیار قدرتمند ظاهر شدند.پرتاب‌های 3 امتیازی آفاق و برش‌های صمد نیکخواه از عمق دفاعی حریف و توپ‌ربایی و بازیسازی کامرانی و موفقیت ورومن و ودز در ریباند و برنامه‌های دفاعی باعث شد ستاره‌های آمریکایی الریاضی هم نتوانند کاری از پیش ببرند.

برتری نیمه اول مهرام در نیمه دوم هم با تعویض‌های هاشمی تداوم پیدا کرد و در نهایت، این مهرام بود که در بازی نهایی با اختلاف 18 امتیاز، ضمن جبران شکست قبلی برای دومین بار پس از سال 2007 بر سکوی قهرمانی ایستاد. الریاضی در دیدار سرگروهی با اختلاف 16 امتیاز توانسته بود با نتیجه 94 بر 78 مهرام را مغلوب کند، اما این بار مهرام با نتیجه 85 بر 67 با شرایط بهتری بر این تیم غلبه کرد.

شاگردان ترومن روی سکوی سومی

در بازی رده‌بندی نیز شاگردان رایکو ترومن، سرمربی پیشین تیم ملی ایران به عنوان پدیده این دوره از بازی‌ها و در میان حیرت کارشناسان در سکوی سوم ایستادند.
اسمارت فیلیپین در بازی رده‌بندی توانست الجلای سوریه را مغلوب کند.

این تیم قبلا هم با شکست تیم‌های الجزیره مصر و زین اردن نایب‌قهرمان آسیا، شایستگی خود را نشان داد.اسمارت به دلیل حضور در گروه مقابل مهرام تنها در مقابل نماینده ایران ظاهر نشد. فیلیپینی‌ها از روزی که ترومن را پس از بازی‌های المپیک پکن به استخدام خود درآورده‌اند، پیشرفت قابل‌توجهی در همه رویدادهای اخیر از جمله مسابقات جام ملت‌ها، باشگاه‌ها، تورنمنت‌ چین‌تایپه و جام شیخ‌راشد داشته‌اند. به نظر می‌رسد فیلیپینی‌ها دوباره در‌حال نزدیک شدن به قدرت‌های اول بسکتبال آسیا مانند دهه‌های 60 تا 70 هستند.

بهترین‌های جام بیست‌ویکم

در پایان بازی‌ها و در معرفی برترین‌های جام بیست‌ویکم، مهرام به جز قهرمانی، سرمربی و دو بازیکن نیز در جمع برترین‌ها داشت. مهرام به جز قهرمانی، عنوان بهترین تیم شرکت‌کننده را همراه با انتخاب مصطفی هاشمی به عنوان بهترین مربی ، صمد نیکخواه بهرامی به عنوان بهترین بازیکن با شوت‌های 3 امتیازی و لورن ودز به عنوان امتیازآورترین بازیکن به دست آورد.

دفاع از حقانیت بسکتبال ایران

سرمربی تیم بسکتبال مهرام پس از قهرمانی تیمش در رقابت‎های بین‎المللی جام شیخ‌راشد دبی گفت: «اگر غیر این اتفاق می‎افتاد در انجام وظیفه خود ناکام می‎ماندیم.» مصطفی هاشمی با ابراز خرسندی از نخستین قهرمانی تیمش در سال جدید میلادی گفت: «اینکه اولین حضور بین‌المللی خود در سال 2010 را با قهرمانی همراه کردیم، کاملا رضایت‌بخش و امیدوارکننده است. خصوصا اینکه با این قهرمانی به وظیفه خود در قبال دفاع از حقانیت بسکتبال ایران عمل کردیم.»

وی ضمن ابراز رضایت از دیدارهای برگزارشده در مسابقات بسکتبال بین‎المللی جام شیخ‌راشد ادامه داد: «اهل حرف‎های کلیشه‌ای و اغراق‌آمیز نیستم. اما اگر بخواهم واقعیت را بگویم، باید تاکید کنم که این دوره از مسابقات بهترین سطح را نسبت به همیشه داشت. چون اکثر تیم‎های شرکت‌کننده با ترکیبی به امارات آمده بودند که فقط در همین مسابقات اجازه استفاده از آن را داشتند نه در دیگر میادین رسمی آسیایی.»

سرمربی تیم مهرام در توضیح این مطلب تصریح کرد: «مهرام از ترکیبی (متشکل از تنها 2 بازیکن خارجی) در مسابقات استفاده کرد که با همین ترکیب می‏تواند در رقابت‎های آتی غرب آسیا و آسیا هم حاضر شود. اما تعداد خارجی‎های دیگر تیم‎ها به اندازه ترکیب اصلی مهرام بود. مانند الریاضی لبنان که 5 بازیکن آمریکایی داشت و از 4 نفر آنها به طور همزمان استفاده می‎کرد.» هاشمی که در پایان مسابقات بین‏المللی جام شیخ‌راشد دبی به عنوان‌سرمربی برترانتخاب شد با اشاره به عملکرد تیمش در این مسابقات گفت: «اینکه مهرام و بازیکنانش به عنوان بهترین‏ها انتخاب شدند نباید باعث شود نقاط‌ضعف تیم‌مان را در نظر نگیریم. من به عنوان سرمربی تیم، تنها از عملکرد بازیکنانم در دیدار نهایی رضایت دارم.»

وی افزود: « اکثر بازی‎ها را با ترکیب اصلی آغاز کردیم و البته سه بازیکن ذخیره داشتم که در به دست آوردن قهرمانی صددرصد تاثیرگذار بودند. مهدی اسماعیلی در تمام دیدارها یک جایگزین مطمئن برای جکسون ورومن بود، آیدین کبیر که با پرتاب 3 امتیازی خود در ثانیه‎های آخر دیدار مقابل الجلای سوریه در فینالیست شدن تیم کاملا تاثیرگذار بود و مهراد آتشی که پدیده بود.»

کد خبر 100204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز