محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: آمار دقیقی از تعداد فرزندان مسئولان در خارج از کشور وجود ندارد و فعلا قطع ارتباط والدین با فرزندانی که چنین رویه‌ای را در پیش‌گرفته‌اند در دستور کار است.

جوکار - رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها

حمیدرضا بوجاریان-همشهری: برخی آمارها از حضور ۴ هزار نفر از فرزندان مسئولان در خارج  از کشور حکایت دارد. معاون اول قوه قضاییه نیز چندی پیش بر ضرورت تدوین سازوکار و آیین‌نامه‌ای برای جلوگیری از ادامه این روند در مجلس تأکید کرد.

اخیرا نیز رئیس‌جمهور در دستوری صریح که با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد، خواهان برکناری مدیران درصورت خروج فرزندان آنان از ایران شد. با این حال، تاکنون نه در مجلس، دولت و قوه قضاییه برخوردی با مدیرانی که فرزندانشان در خارج از کشور زندگی می‌کنند یا تابعیت دوگانه گرفته‌اند، نشده است. محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: آمار دقیقی از تعداد فرزندان مسئولان در خارج از کشور وجود ندارد و فعلا قطع ارتباط والدین با فرزندانی که چنین رویه‌ای را در پیش‌گرفته‌اند در دستور کار است.

چند سالی است که شاهد خروج فرزندان برخی مسئولان به خارج از کشور به بهانه‌هایی مانند تحصیل، کار یا مسائل دیگر هستیم.

اینکه چرا مسئول یا مدیری در نظام ما فرزندش را راهی خارج از کشور می‌کند و این موضوع برای او یک ارزش تلقی می‌شود و ضدارزش نیست را باید واکاوی و بررسی کرد. این موضوع متأسفانه در میان مسئولان در حال تبدیل شدن به یک ارزش است که باید این موضوع را یک تهدید جدی برای کشور دانست.

شهروندان بسیاری، فرزندان خود را به خارج از کشور می‌فرستند، اما این افراد به‌دلیل اینکه مسئولیت دولتی و دسترسی به اسناد و مدارک محرمانه کشور ندارند، این حق را دارند که فرزندان خود را برای ادامه زندگی، تحصیل یا کار به دیگر کشورها بفرستند، اما وقتی فردی به مسئولیت رسید، فرد مسئول با علم به اینکه مسئولیت برای او و نزدیکانش محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، تصدی پست کرده است و از این رو، اعزام فرزندان مقامات به خارج از کشور می‌تواند تبعاتی برای کشور در پی داشته باشد.

با توجه به همین موضوع در سال‌های اخیر، مجلس طرح‌هایی برای ممنوع کردن اقامت فرزندان مقامات در کشورهای دیگر را در دستور کار قرار داد، اما این طرح‌ها ناقص ماند. دلیل این موضوع چه بود؟  

برای اینکه شائبه‌ای مبنی بر اینکه گرایشی در پدر به خارج از کشور هست یا نیست و احساس اینکه هویت دوگانه‌ای  در او وجود داشته باشد، نباید این اتفاق رخ دهد. برخی مسئولان ما الگو هستند و مردم هم از این الگوها نسخه‌برداری می‌کنند و به این دلیل، این الگوها باید تراز انقلاب باشد.

اگر مسئولی برای کشور خدمت می‌کند باید در عمل و رفتار خود ثابت کند که خادم مردم است نه اینکه با رفتارهای خارج از عرف به‌گونه‌ای رفتار کند که در ذهن مردم این تردید ایجاد شود که مسئولان عمل و راه انقلابی خود را تغییر داده و عملا مسیری دیگر را می‌پیمایند و تنها مردم را به ادامه انقلابی بودن و ماندن تشویق می‌کنند.

بین قول و رفتار باید یک همنوایی وجود داشته باشد. اگر کسی در قول و رفتارش صداقت نباشد و یک راستا نباشد قدرمسلم مردم هم به او اطمینان نمی‌کنند.

آیا آمار دقیقی درباره تعداد فرزندان مقامات در خارج از کشور وجود دارد؟  

ما در مجلس آمار دقیقی از اینکه چه تعداد از فرزندان مقامات و مسئولان خارج از کشور زندگی می‌کنند، نداریم. لازم است مسئولان وزارت امور خارجه در این‌باره با بررسی دقیق موضوع، آمار مربوط به حضور فرزندان مقامات ایرانی در خارج کشور را تهیه کنند.

ممکن است در برخی کمیسیون‌های مجلس، آماری در این‌باره تهیه شده باشد، اما نمی‌توان به این آمارها استدلال کرد چرا که مبنای رسمی ندارد؛ بنابراین طرح برخی اعداد و آمارها درباره تعداد فرزندان مقامات ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند قابل صحت‌سنجی نیست.

خروج فرزندان مسئولان از کشور آیا چهره نظام اسلامی را در میان کشورهای دیگر مخدوش نمی‌کند؟

بدون تردید این موضوع به اعتبار و حیثیت جمهوری اسلامی ایران ضربه می‌زند. این رویه و استمرار آن می‌تواند مشکل ایجاد کند. کسی که در کشور مدیر می‌شود باید محدودیت‌هایی را که دارد بپذیرد.

اخیرا شاهد بودیم که رئیس‌جمهور در دستوری صریح اعلام کردند که اگر فرزند مسئولی به خارج از کشور رفت، پدر او هم باید از مسئولیت برود.

این دستور بسیار مفید و راهگشاست و می‌تواند به کاهش خروج فرزندان مسئولان از کشور و نیز کاهش نگرانی‌هایی که از این موضوع در ابعاد امنیتی - سیاسی ایجاد می‌شود، منجر شود. اما اینکه تا چه اندازه این دستور عملیاتی و اجرایی شود را باید در آینده مورد بررسی قرار داد و سازوکار اجرای آن را دنبال کرد.

آیا تابعیت فرزندان مسئولان نباید نگران‌کننده باشد و نیاز به اتخاذ تمهیداتی برای جلوگیری از دامنه این روند وجود دارد؟  

اگر مدیر رفتار فرزندش را تأیید کند، این مشکل‌ساز می‌شود، اما وقتی فرزند تحت کنترل پدر نیست و شاید هیچ امر و نهی را نپذیرد، گاهی در این شرایط لازم است که پدر خط خود را با فرزند مشخص کند. نمی‌شود این را نادیده گرفت.

خیلی‌ها بودند که در گذشته فرزندان خود را محاکمه کردند. مسئولان کشور باید نسبت به رفتار فرزندان خود دقت کنند و اگر رفتار خلاف عرف، شرع و قانون انجام دادند با آنها برخورد کنند.

قطعا فرزندان مسئولان که به خارج از کشور می‌روند دیگر حق ندارند که در داخل کشور مسئولیت بگیرند. نمی‌شود در ایام سختی شاهد خروج فرزندان مسئولان از کشور بود و بعدها، پدران این فرزندان با استفاده از جایگاه و مسئولیت‌هایی که در اختیار دارند به‌دنبال واگذاری مسئولیت‌ها به فرزندانشان شوند. بدون شک افرادی که چنین رویه‌ای را در پیش گرفته‌اند در نظام آینده مدیریتی کشور جایگاهی نداشته و نخواهند داشت.

کد خبر 705134
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 81
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 179
  • 4489402228 IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    فرقی با دیگران ندارند برند خارج اشکال نداره اما به روش قانونی نه از رانت والدین نه قانونی میخاد
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      3 11
      التماس دعا
    • شاکی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      102 0
      آن افراد خودشان میدانند که چه آشی پخته اند، بهمین دلیل حاضر نیستند فرزندشان از آشی که آنها پخته اند بخورند و فرزندشان را به خارج میفرستند
  • بهنام IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    163 2
    مگه میشه شما امار فرزندان مسئولانی که به خارج رفته اند را نداشته باشید
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      80 0
      معلومه که دارند. تازه یارانه ام براشون میریزند یه وقت دلخور نشن
  • X AU ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    9 198
    به هر حال فرزند مسئولان هم حق انتخاب دارن.دوست ندارن اونجا زندگی کنن مگه زوره.دنبال یه جای و زندگی و شاید تحصیل یهتر هسن.
    • عباس IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      130 0
      باشه برن،اما والدین انها نیان تو خیابان وسینه چاک کنند و مرگ بر اون کشوری بگن که فرزندنش رفته آنجا
    • مجید IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      39 1
      اون یه دونه مثبت هم رای به خود هست
    • ایرانی IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      40 0
      با پول خودش به سلامت نه پولی که از جیب من و ملتمه برای خدمت به ما تو جیب والدینشون رفته حالا کاری ندارم چقدر خدمت کردن اما خرج رفتن بچه هاشون به بلادی که خودشون بلاد کفر و لعنت شده می‌خونن میشه
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    125 3
    این است عدالت عدل علی !!!!! انقلاب کردیم که شاهد چنین وقایعی باشیم ! شهدا رفتن که بچه های مسولین بروند آمریکا و اروپا از جیب ملت کیف بکنند!
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    130 0
    چجوری می دونید هر نفر در ایران چند تا نون در ماه می خره اما نمی دونید چندتا فرزند مسئولین در خارج است؟ می دونید چون فرزند همه تون در خارج است..... و مشغول کارهای دانش بنیان !!!!!!!!!!!! دو رویی و نفاق بیداد می کنه !!!!!!1
    • محمد بازنشسته IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      5 4
      سلام. بنده با داشتن ۳ فرزند زمان جنگ خدمت سربازی رفتم باختران و سقز زمان حمله منافقان زیربمباران خوشه ای بودم هیچ گلایه ای ندارم (وظیفه داشتم) اما برای ادامه کار(خدمات شهری) از ایشان کارت ایثارگر میخوان اما نه دارم و نه فکرشو داشتم. سرفراز باد ایران اسلامی عزیزمان.انشاءالله
  • محمدتقی فرشباف قویفکر IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    57 0
    کسی که دلسوز ملت و مملکت است. به این مرز و بوم خدمت می کند. و اصلا شعار نمی دهد. حب وطن باید در رفتار و عمل پیدا شود.
  • مجید IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    80 1
    آمار دقیق اینکه مردم روزانه چند و چه نونی میخرند رو دارید، آمار محل زندگی فرزندان مسوولان رو ندارید؟! ما گوشامون درازه؟
  • ایران دوست IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    65 2
    وقتی فرزند درکشورخارج باشه والدین خودرابدهکارآن کشور می بینن وحاضرهستن باج بدهند کل مسئولین از رئیس یک اداره تا رئیس جمهور باید فرزندشان درکشور خودباشند تاقابل اعتماد باشند دوتابعیت یعنی وطن فروشی
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    34 0
    درموردردصلاحیت پدرانی که فرزندان درخارج است خودش کلی مشکلات دربردارد مرحبا به اقائ ریییسی
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    49 1
    ما بدبختها قشر ضعیف همینجا. هم برامون سخته ما تهران نمی تونیم بیایم چه برسه خارج خدای ما هم بزرگه
  • سید جلیل انوری IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    61 0
    سلام. یکی بکه با حقوق کارمندی چجوری میشه از کشور خارج شدو هزینه مخارج آنجا را تامین کرد. لطفا برای عموم مردم لیست حقوق و مخارج را نمایش دهد
  • م.ر IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    65 0
    پدر ومادرانشان را هم بفرستید پیششان تا پول ایران با این وضعیت به اینطرف و آنطرف نرود کسانی که مارا تحریم کردند همه را تحریم کردند نه فقط مردم عادی را
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    45 0
    جناب آقای بوجاریان وقتی که نمیتونید کاری بکنید وجلوی اینا رو که با پول ما مردم دارن پز میدنو نمیتونید بگیرید بهتره حرف نزنید
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    4 48
    آزادی انتخاب حق همه هست
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    37 2
    آقای عزیز تنها این نیست که به اینها در آینده مقام بدهید یا نه مهم اینکه این افراد مخترع ومبتکر نیستند که در خارج خرج ومخا ج شون در بیارن دلار ۳۵ هزار تومن کی به اینها می رسونه که در خارج به عیش ونوش می پردازن بعد با یک مدرک تحصیلی جعلی به کشور برمیگردند.حتگا و الدین اینها در مقامات دولتی یارانت خواهند یا اینکه از آنچنان حقوق نجومی بر خوردارند که فرزندانشان برای عیش ونوش مفرستند ویا بایک مدرک تحصیلی جعلی هم برمی گردانند.وبسیار است پست ومقام هم می گیرند .
  • مادر دو فرزند IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    54 0
    چرا باید حق چند میلیون ایرانی رو فرزندان مسولئین ببرند خرج خودشون کنند اونم در خارج از کشور با وجود اینکه به ما میگن بگید مرگ بر آمریکا یا اسرائیل پس بچه های شما که اونجان رو چکار کنیم این خیانت است به کشور
  • محمدضیایی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    37 0
    سلام خارج کردن ارزازکشورخیانت است مخصوصامدیران و فرزندانشان مدعی العموم کجاست
  • حوریه انصاری IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    41 0
    هر چه کشور میکشد از قوه قضاییه است. قانون برای ضعفا
  • بخشی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    45 0
    با پول مردم میرن کیف میکنن بعدش هم میان یه مسئول بالا رده هم میشن پست خوب هم میگیرن فرصت افتاده دستشون میخورن میبرن هیچ کس هم نیست بگه خرت به چند
  • رجب IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    52 0
    به یقین میتوان گفت تمامی اقازاده ها با رانت و از جیب مردم ایران به ئامریکا و اروپا و کانادا رفته اند چون هیچ کدامشان سواد کافی ندارند که از قانون تبعیت کنند فقط با ضرب پول بیت المال
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    45 0
    به نظر من این قانون که هر مسئولی که فرزندش خارج از کشور باشد حق گرفتن پست مدیریتی ندارد اجرا نمیشود. چون خودشان باید این قانون را اجرا کنند و.....
  • ناشناس IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    21 3
    کل این مطلب نوشته شده بالا فقط به بیراهه کشاندن اصل موضوع است ، در صورتی که هیچ کس با رفتن و زندگی کردن فرزندان مسئولین و خودشان در خارج از کشور مشکل ندارند چون با این هزینه های سرسام آور جهانی زندگی در ایران سخت است چه برسد به زندگی در کشورهایی که آنها میروند ، فقط نباید رفتن آنها با رانت و پول که از جایگاهشان است برای فرزندان و خودشان موقعیت ایجاد کرده و با این فرصت فرزندان خود را ژن خوب و خود را پایبند به آرمانها و ارزشهای دینی و اسلامی ایران بدانند.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    30 0
    خدا هزار بار شهید ستاری رو رحمت کنه که طوری فرزندش رو تربیت کرده بود که وقتی گفت نرو فرزندش فقط اطاعت کرد. تربیت درست و لقمه حلال خیلی مهمه.
  • علی IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    5 13
    فقط حضور باشه میشه چشم پوشی کرد بسیاری کارهایی انجام میدهند که ازحدود وظیفه ی دینی و اسلامی خارج است لطفا انقلاب و اسلام لکه دار نشه دبیر بازنشسته ی بسیجی
  • ایرانی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    31 0
    کدام مسول .ما مسولی نمی‌بینیم. مسئولی که حاضر نیست به مردم حساب پس بده مسول نیست.
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    32 0
    فرزندان مسئواین باپول بیت المال نرن خدایی خوردن حق مردم حرام
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    20 2
    یه کارگر میخواد بره اداره‌ای براکارگری تو فرم سوال هست از فامیلا ت کی خارج کشوره مگه میشه تو فرم مسعول این سوال نباشه این حرفا کار دشمناس میخوان تفرقه بندازن
    • اکبر IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      9 0
      سلام مگر حقوق یک وزیراستاد دانشگاه نمایندچنده که فرزندانشان میفرستند خارج غیرازاینکه چپاول بیت الماله مگرفرزدان این مملکت ازقشرضیف هستند اعم دانش اموزودانشجو که میروند رقابتهای جهانی که رتبه اول دوم یا سوم الحمدالله کسب میکنند آیا در خارج درس خواندن اکثر دانشجویان ازخارج میان توایران دکترا مهندسین مگیرندمگرخون این آقازاده‌ها آزمون بقیه قرمزتره لعنت خدا بروطن فروشان کثیف پست
  • اىرانى IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 27
    اقا اگه نمیتونی مشکلی از مشکلات مردم وحل کنی چرا یه مشکل درست میکنی؟ اخه رفتن خارج مگه منع قانونی یا منع شرعی داره.؟ فقط شما مردمو عصبانی میکنی تو این زمان حساس
  • یک مستمری بگیر IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    32 0
    چه تعداد از فرزندان شما مجلسیان در خارج زندگی میکنند ؟ و چه تعداد از شما دو تابعیتی هستید ؟
    • خسته از اینهمه دروغ IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      12 1
      عزیزم سر پیری سوال امنیتی نپرس همون دوزاری هم که بهت میدن قطع میشه😂
  • یه دردمند IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    26 0
    حاشیه بر متن: آمار دقیق فرزندان در دست نیست! آمار مسئولان بی مسئولیت که در دست است. اینها را هم بفرستید به کعبه آمالشان! ما را به خیرشان امید نیست لا اقل شر مرسانند!
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    35 0
    به نظرم اگر لیست مسئولینی که فرزندانشان اون طرف نیست اعلام کنند خیلی کارشان راحت تر خواهد بود تا لیست اون طرفی ها . شاید اصلا اسمی پیدا نکنن بذارن تو لیست
  • هادی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    23 0
    خیلی از اینا واسه نون خوردن مشکل داشتن حالا که پست و مقام می‌گیرند کی نظارت میکنه ره صدساله رو چه جوری در زمان تصدی گریشون بدست آوردن همه هم پیش دشمنان کشور آمریکا و کانادا و انگلیس میرن جالبه
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    13 2
    شما در ایران امار مدیر ها هم ندارید.هر روز هر ننه قمری یه امار میده.مگه ایران چندتا مدیر داره که ۴یا ۵ هزار فرزندانشان خارج هستند
  • علی IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    11 1
    اگه عدالت عموم ایرانیها رعایت بشه خوبه.در غیر اینصورت ... .
  • رضا IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    23 0
    چطور میدانید چه کسی از کدام نانوایی چقدر نان خریده اما نمیدانیدچند نفر از آقا زاده ها خارج از کشور هستند
  • اسدی IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    8 0
    گل و بلبل آینه فقط
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    22 0
    ۹۹ درصد از مردم اگه سوال کنید نسبت به این مسئله ناراحتند در سخترین شرایط کشور بیای مسئول بشی وبعد فرزندانت وپشت سرش داراییهایت را براساس ارز وحتی تسهیلاتی که گرفتین هم به بهانه تحصیل فرزندبفرستید به خارج از کشور واقعا مردم را چی فرض کردید این نشد کشور داری
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    21 0
    ما رو دیوانه حساب کردند
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    20 0
    تمام هزینه فرزندان مسولان را این کشور پرداخت میکند بعد خدماتش را بری تو یه کشور دیگه انجام بدی اونم تو این شرایط سخت کشور همش به بهانه تحصیل مردم را چی فرض کردیدشهدا مگه از همه چیز خود نگذشتند از زن وفرزند برای شما
  • حامد IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    23 0
    در این وسط دین وسرمایه کشور دود میشود . بدون آنکه پیشرفتی حاصل شود
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    16 0
    مسئولان باید الگوی مردم باشند تواین شرایط سخت این حرکت به این وسیع درست نیست فرزندان انگار برای رفتن رقابت دارند برای مردم قابل هضم نیست
  • ناصرعلیزاده IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    17 0
    اینا عامل سرویسهای بیگانه میشند ونبایدمسولیت بگیرندوپدرانشان بایدبرکنارشوند مدارس ودانشگاههای این کشور بده پولش خوبه؟!!@
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    23 0
    غرب ستیزی برای مردمه، کاش هر چی برای خودتون میپسندیدید برای مردم هم همونو میپسندیدید
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    24 0
    این مسئولان بایدبرکنارشوند نه به این خاطر که فرزندشان خارج ازکشور است بلکه به این خاطر که خودشان هم قبول دارندنتوانسته اندفضای مناسبی برای رشدوپیشرفت جوانان این کشوربسازند
  • نیما IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    12 0
    فقط عاشق اون قسمت جمله آخرم، حیثیت؟!
  • سعید IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 12
    خدا رو شکر مسوولین آینده انسانهای دنیا دیده ای میشن وبا از خود گذشتگی برمی‌گردن و مسوولیت قبول میکنند ولی کاش قانون از کجا آوردی در کشور ما هم اجرا بشه
  • غ IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    10 0
    مشکل حضورفرزندان درخارج نیست مشکل پولهای مشروع ونامشروع است که به خاطرانهاخارج میشودوازجان مردم ایران به صورت عرض وطلا خارج می شودوهمیشه خزانه کسری دارد
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    18 0
    این ها از کجا پول می آورند که می روند خارج و...؟
  • اگر IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 0
    اگر این طرح اجرا شود من یکی دست تمام دستاندرکاران این طرح را میبوسم .بچه هارفتن والدین دوتبعییتی .ظلم است
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    5 0
    روز حساب وکتاب هم خواهد رسید اینطوری نیست بزن ودر رو باشند زنان و مردان این کشور توی سطل زباله ها دنبال لقمه ای نون هستن ...
  • مجید IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    3 0
    شعار مرگ بر امریکا برای عموم مردمه ، زندگی در امریکا برای فرزندان مسئولین ، یعنی این به اصطلاح مسئولین از پست خودشون سکویی برای پرواز فرزندانشون به خارج استفاده می کنند ...
  • قلب IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    4 0
    دولت و مجلس به جای سامانه شناسایی منازل خالی برای اخذ مالیات بهتر است سامانه شناسایی فرزندان مقامات کشور که خارج از کشور سکونت و فعالیت دارند راه اندازی و در دسترس عموم مردم قرار دهند تا در انتخابات و ....مورد استفاده قرار گیرد دولت فقط زورش به قشر ضعیف جامعه میرسد و هیچ قدرتی در برخورد با ممنوعیت به کار گیری مسولین و مقامات که فرزندشان خارج کشور هستند ندارد.
  • سخن صواب IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    6 0
    در بیشتر جوامع پویا و زنده جهان عمر مسند نشینی مسئولان کمتر از دوره چهار یا هشت سالی هست که قانون تعیین کرده !!! نگرانی شماها برای شغل فرزند مسیئولین هست !!جالب اینکه برخی از اینا دیگر علاقه ای به باز گشت ندارند و پدرانشان نگران از دست رفتن حقوق های نجومی! در شرایط برابر موقعیت هاست که جامعه ای پیشرفت میکند وگرنه در امارها میتوان گفت که ما همیشه عالی و غرب روبه زوال و نکبت ! فرزند فلان سفیر یا فلان وزیر نباید امکان استفاده از رانت داشته باشد وگرنه زندگی شخصی او ازاد هست در هرجای جهان زندگی کند.
  • GB ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    10 0
    چرا آمار دقیقی ندارید؟ پس کد ملی افراد به چه دردی میخوره؟ شما که از طریق کد ملی به راحتی میتونید این افراد رو پیدا کنید و ببینید کجای اروپا و امریکا ساکن هستند.
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    15 0
    مگه این حضرات ابروی برای نظام گذاشتن که با رانت دارن بچه هاشون حمایت میکنن
  • کاربر IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    12 0
    خوش به حال آنانکه توانسته اند و رفتند از این مرز و بوم. خوشا بحالشان. ما که نه توانسته این و نه خواهیم توانست
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    3 0
    اینها چرا از کشور فرار می کنند آنهایی باید برند که سهمیه کنکوری ندارند اینها که تمام رشته ها بدون آزمون پذیرفته میشن
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    15 0
    اینکه مهم نیست قانونی تصویب کنید از این به بعد هر شخصی صاحب پستی شد حق نداره فرزندانش رو به خارج بفرسته شاید و شاید کشور رو به پیشرفت حرکت کنه
  • Arash IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    10 1
    مسئولی که فرزندش رابرای حتی تحصیل میفرسته خارج یعنی خودشم نظام اموزشی مملکتی که خودش تو اون مملکت مسئوله راقبول نداره
  • ز.را IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    10 0
    این جمهوری اسلامی که مردم میخواستن نیست... دیگه خیلی شرمنده بچه هام هستم به خدا بی استعداد نیستن هیچ کاری نمیتونم با یه حقوق بازنشستگی بکنم
  • امید IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    14 0
    سختی فقط برای ملت مظلومه ن .بچه آقا زاده ها. که هکشون انگلیس و آمریکا دارن با سرمایه ملت ایران .خوش گذرانی میکنن.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    6 0
    داره توجیه میکنه حتما فرزندش رفته
  • حسن IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    7 0
    باسلام وقتی نمیتونن فرزند خودشان رو ......بعد میخوان جامعه رو درست کنن
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    4 0
    وجود فرزندان مسئولان در خارج یعنی یک اژدهای مصرف کننده ارز داخلی که والدین مسئول مجبور هست برای خوش گذرانی آنها ارز داخلی رو که برای دوا درمون صعب العلاجهاس رو بفرسته!
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    10 0
    غیر‌ممکن‌بی‌خبر‌از‌تعداد‌باشی‌ی‌اینم‌‌جز‌اسرار‌سری‌نظام‌است‌‌‌‌؟!
  • سیدجعفرکاظمی IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    6 0
    گوش اگرگوش تو وناله اگرناله من آنچه البته به جائی نرسد فریاد است. صدهابارازاین حرفها زده شده ولی تو گوش کسی نرفته. الآن هم همینطور!!
  • حامد IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    11 0
    لطفا این مطلب را به نظر سنجی بگزارید مطالبه عمومی بکنید
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    12 0
    همشهری محترم نظرات حاوی توهین را نمی گوئیم اما نظرات تند به حق و دلسوزانه مردم را چرا گذاشته نمیشه نباید دولتی باشید بلکه باید مردمی باشید واز حق مردم دفاع کنید نه سانسور اینها اگر خائن به کشور نیستن چرا فرزندان آنها در خاک باصطلاح دشمنان انقلاب زندگی می کنند
  • هموطن IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    6 0
    فرزندان ما در فقر و بیکاری نون شب ندارند. ازدواج به سن پیری رسیده. بعضی از مسولان کشور ما فرزندانشون را با پول مردم بدبخت روانه کشورهای خارجی می کنند عیش و نوش و خوشگذرانی می کنند. ما ملت بدبخت با چندر غاز حقوق نون و پیاز هم نمی توانیم بخوریم. .. ما انقلاب کردیم جلوی دشمن بعثی ایستادیم هزاران جوان نخبه ما به شهادت رسیدند حالا لذتشو یک عده ایی دارند می برند که نه خبری از انقلاب و نه خبری از جنگ نداشته اند...
  • علی IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    4 0
    به این نماینده عزیز پیشنهاد میکنم بره قانون افرادی که در پستهای کلیدی مثل وزارت و غیره را دارن از کانادا یاد بگیره ..بقول آن بزرگی که گفت در بلد مسلمان ..مسلمان دیدم اما مسلمانی ندیدم و در غرب مسلمان ندیدم اما مسلمانی دیدم ...
  • جواد IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    3 4
    قوه قضائیه ضعیف عمل میکنه
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    1 6
    اللهم عجل لولیک الفرج