علی نصیریان در آستانه سال نو با حضور در تماشاخانه سنگلج هم بخشی از خاطرات جوانی‌ خود را مرور کرد و هم تصنیفی از یکی از آثار نمایشی‌اش را اجرا کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، عصر امروز، دوشنبه ۲۱ اسفند برنامه‌ای با حضور جمعی از اهالی تئاتر در تماشاخانه سنگلج برگزار شد که با تصنیف‌خوانی علی نصیریان و حرکات موزون نمایش‌های ایرانی توسط او همراه بود. این برنامه برای اهدای رخصت‌نامه مکتب‌خانه سنگلج با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر برپا شد و علی نصیریان به عنوان هنرمند پیشکسوت نمایش‌های ایرانی رخصت‌نامه هنرجویان این مکتب‌خانه را امضا و به آنان اهدا کرد.

او در آغاز با ابراز خشنودی از تجدید خاطراتش در تماشاخانه سنگلج گفت: این تجدید دیدار برایم بسیار عزیز است. تماشاخانه‌ای که از زمان شکل‌گیری‌اش به آن رفت و آمد داشته‌ام. او با تاکید بر اهمیت مدیریت فرهنگی ادامه داد: توسعه فرهنگی با مدیریت خوب رخ می‌دهد. مدیریت فرهنگی بسیار دقیق و حساب‌شده است و مانند دیگر شاخه‌ها نیست.

حرکات شادمانه علی نصیریان در آستانه ۹۰ سالگی | ببینید

سپس پریسا مقتدی، مدیر تماشاخانه سنگلج خطاب به نصیریان گفت: استاد به خانه خودتان خوش آمدید. خودتان سرسلسله مدیریت هنری هستید. او با اشاره به طرح گسترش تماشاخانه سنگلج از همراهی نصیریان برای اجرایی شدن این طرح قدردانی کرد و افزود: ساختمان مجاور تماشاخانه خریداری شده و کارهای لازم هم انجام ‌شده ولی این طرح هنوز اجرایی نشده است.

همچنین محمدحسین ایمانی خوشخو، عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر جایگاه مهم هنر ملی خطاب به هنرمندان حاضر در برنامه گفت: همه شما استادان دغدغه تئاتر ملی داشته‌اید. او از تصویب بنیاد تئاتر ملی ایران خبر داد و افزود: بودجه کلانی در اختیار این بنیاد قرار می‌گیرد که برای تولید تئاتر ملی هزینه خواهد شد و این بودجه خارج از بودجه مرکز هنرهای نمایشی است.

او تاکید کرد: آنچه در دنیا می‌توانیم عرضه کنیم، تئاتر ملی است. به همین دلیل، در اولین فرصت، اساسنامه این بنیاد را تصویب می‌کنیم. در ادامه، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی هم خبر داد که وزیر ارشاد اعلام کرده ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج، به زودی در اختیار این تماشاخانه قرار می‌گیرد و گفت امور آموزشی و حتی بنایی شبیه تکیه دولت می‌تواند در آن قرار بگیرد.

نظری از بازسازی ساختمان اداره تئاتر خبر داد و افزود: با دستور وزیر ارشاد قرار است اداره تئاتر به موزه تئاتر ایران تبدیل شود. نصیریان اما پیشنهاد کرد که ساختمان اداره تئاتر به برگزاری چند کارگاه آموزشی برای فعالیت جوانان اختصاص یابد و توضیح داد: موزه را در مکان‌های دیگری می‌توان راه‌اندازی کرد. مانند تئاتر نصر که ریشه تاریخی دارد.

نصیریان همچنین تاکید کرد که بنای اداره تئاتر حتما باید مقاوم‌سازی و بازسازی شود تا از استحکام لازم برخوردار شود. ایرج راد، دیگر هنرمند حاضر در برنامه و رئیس هیات‌مدیره خانه تئاتر نیز بیان کرد که بعضی سنگ‌اندازی‌ها سبب تاخیر در راه‌اندازی تئاتر نصر به عنوان موزه تئاتر شد.

در ادامه، داوود فتحعلی‌بیگی، مدیر مکتب‌خانه سنگلج توضیحاتی درباره سبک و سیاق آموزشی این مکتب‌خانه که ویژه نمایش‌های ایرانی راه‌اندازی شده، ارائه کرد.

نصیریان بعد از توضیحات او تاکید کرد: مهم است کسانی که می‌خوهند نمایشنامه ایرانی بنویسند، از پیشینه این هنر آگاه باشند و با آثار کسانی مانند عباس جوانمرد، بهرام بیضایی، اکبر رادی و ... آشنا شوند.

او همچنین با تاکید بر اهمیت اقتباس ادبی در تئاتر و سینما خاطرنشان کرد: اقتباس اهمیت زیادی دارد. همچنان‌که نمونه موفق آن فیلم "ناخدا خورشید" است که تماشاگر باور نمی‌کند از روی یک اثر خارجی اقتباس شده باشد.

این هنرمند تاکید کرد: من نمایشنامه‌نویس نبودم. در اصل بازیگر بودم و کارگردان هم نبودم. آنچه نوشتم، دستمایه‌ای بوده برای کارهای خودم. ما در زمینه اقتباس با آثار صادق هدایت آغاز کردیم. باید به هنرجویان این مکتب‌خانه پیشینه نمایشنامه‌نویسی ایران را بگویید، بچه‌ها باید با آثار درخشانی مانند" مرگ یزدگرد" آشنا شوند. همچنان‌که زبان در تئاتر خیلی مهم است.

در بخش پایانی برنامه، کیک جشن پایان دوره آموزشی سنگلج توسط نصیریان بریده شد و هنرجویان اولین دوره این مکتب‌خانه رخصت‌نامه‌های خود را از دست این هنرمند دریافت کردند.

رضا بابک که این مراسم همزمان با زادروزش برگزار شد، نیز در پاسخ به تبریک پریسا مقتدی، ابراز خشنودی کرد و گفت: من خوشحالم ما همزمان با بزرگان هنر کشور قد کشیدیم. اولین نمایشی که در این تماشاخانه دیدم، "چوب به دست‌های ورزیل" نوشته غلامحسین ساعدی بود.

بعد از این جمله، نصیریان به طنز گفت: بزرگان همه از دنیا رفتند و فقط من دوام آورده‌ام. در ادامه، کیک جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج توسط نصیریان بریده شد. در بخش پایانی این برنامه صمیمانه که با حضور هنرمندانی همچون داریوش مودبیان، شهرام زرگر، هادی مرزبان، قطب‌الدین صادقی، اصغر همت، هادی عامل، محمدحسین ناصربخت و ... برگزار شد، علی نصیریان با همراهی افشین هاشمی، تصنیف برف میاد را که سال‌ها پیش در فاصله دو پرده نمایشنامه سلطان و سیاه برای تماشاگران اجرا کرده بود، برای حاضران در این برنامه اجرا کرد.

او که به سر ذوق آمده بود، با عصای خود حرکات موزون نمایش‌های ایرانی را نیز اجرا کرد. اجرای قطعات موسیقی و آوازهای نمایش ایرانی از دیگر بخش‌های این برنامه بود که با استقبال حاضران همراه شد.

علی نصیریان دهه ۷۰

تصنیف برف میاد را در فاصله دو پرده نمایش "سلطان و سیاه" که خودش متن آن را به عنوان اثری پژوهشی نوشته بود، اجرا کرده بود. این ‌نمایش با کارگردانی داوود فتحعلی‌بیگی در جشنواره آیینی سنتی اجرا شده بود و حالا اجرای دوباره موسیقی و آواز آن، برای حاضران و خود نصیریان، تجدید خاطره ای شیرین بود.

در این برنامه، مجید افشار، از مهم‌ترین سیاه‌بازان کشورمان که تجربه همکاری با نصیریان را دارد، نیز حضور داشت. همچنین عکسی از عزت‌الله انتظامی به عنوان یادگاری و برای قدردانی به نصیریان اهدا شد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha