حد و مرز حکمرانی سام را بر سیستان، منوچهرشاه مشخص می‌کند؛ «همه کابل و زابل و مای و هند / ز دریای چین تا به دریای سند» این، نخستین‌بار است که فردوسی در شاهنامه‌اش از «زابل» نام می‌برد؛ مُلکی اساطیری و باستانی در سرزمینی با قدمت و فرهنگ طولانی.

همشهری آنلاین: سیستان و بلوچستان که از استان‌های مهم ایران است، تاریخ پرفرازونشیبی را با خود به‌همراه دارد، در این استان زیبا و پهناور، آثار تاریخی منحصربه‌فردی وجود دارد که قدمت بعضی از آنها به 6هزار سال پیش می‌رسد. از طرفی سرتاسر این استان از نظر آثار طبیعی هم منحصربه فرد و درخور توجه است؛ وجود تالاب بزرگ هامون در شمال و دریای عمان در جنوب این استان، به همراه دشت پهناور سیستان و طبیعت کوهستانی بلوچستان، شرایط طبیعی بی‌نظیری درست کرده است.

گرچه نام این استان، با نام‌های افسانه‌ای و اسطوره‌ای چون سام، زال، رستم و سوشیانث پیوند دیرینی خورده، اما نمی‌توان دیگر آثار تاریخی و طبیعی و خاص این استان را نادیده گرفت. در مطلب پیش‌رو قرار است سری به این آثار زیبا در استان سیستان و بلوچستان بزنیم. عکس‌های این پرونده، بخشی از مجموعه تصاویری است که عکاس«سرزمین‌من» طی سفری طولانی‌مدت در سرتاسر این استان گرفته و به‌طور اختصاصی در اختیار «سرزمین‌من» قرار داده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha