اقلیم طبرستان و استرآباد، فقط سرزمینی خوش هوا و خوش منظر نبود؛ اقلیمی بود دور از دسترس، با راه صعب و ستیغ کوه که طبرستان را برای قرن‏ها به پناهگاه امنی بدل کرده بود.

همشهری آنلاین: برای قرون متمادی استرآباد (گلستان)، طبرستان (مازندران) و گیلان، تمامی اراضی جنوبی بحر خزر را در اختیار داشته‌اند و به غیر از دسترسی به دریا، جنگل و معادن آهن و گوگرد، بیم کم‏آبی نیز نداشته‏اند. باران‏های فصلی، جنگل‏های سبز و متراکم این ناحیه را سیراب می‏کرده است و عطش در کام مسافرانی باقی می‏گذاشت که از کویر و بیابان به سوی این اقلیم پرآب می‏آمدند. حکام و شاهان بسیاری در این سرزمین اقامتگاه فصلی ساخته‏اند و از گرما و عطش دیارشان به این خطۀ سبز پناه آورده بودند.

مسافرانی که قصد شمال می‏کردند، به غیر از حکام و امرای دولت، شامل سیاحانی می‏شدند که از فرنگ به ایران می‏آمدند و در آن به سیر و سیاحت خوش بودند. مسافرانی هم بودند که به قصد خروج از ایران راهی شمال می‏شدند تا در انزلی یا مرزهای غربی از ایران خارج شوند. درادامه داستان سفر سیاحانی را می‌خوانید که سال‌ها پیش به ایران آمده و از اراضی شمال ایران عبور کرده‌اند. در این نوشته می‏کوشیم تا از خلال سفرنامه‏های این سیاحان به سواحل خزر سفری کنیم و ببینیم خطۀ سبز شمال، 200 سال پیش چگونه بوده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha