موزه تخصصی قرآن ایران یکی از موزه‌های کشور است که در منطقه ۱۱ قرار دارد و علاوه بر قرآن‌های خطی و قدیمی، دیگر آثار قرآنی نظیر تابلو، آثار چوبی، فلزی و پارچه‌ای را نیز در بر می‌گیرد.

همشهری آنلاین - سیدمحمدحسین امامی : این موزه که نخستین بار به همت عضو سابق شورای شهر تهران، احمد مسجد جامعی راه‌اندازی شد، یکی از سرمایه‌های ملی ـ مذهبی ماست که خوشبختانه میزبانی آن به منطقه ۱۱ واگذار شده است. این مجموعه با زیر بنای ده هزارمترمربع تا عمق چهارده متری زمین ساخته شده است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

موزه تخصصی قرآن دارای یک سرسرای اصلی، آمفی‌تئاتر، کتابخانه‌ و فضاهای جانبی است. سطح اول فضا در ورودی اصلی قرارد دارد، سطح دوم فضای آمفی‌تئاتر و سطح سوم محل برگزاری نمایشگاه است. «هندسه و سازه» در معماری این مجموعه نقش اصلی را ایفا می‌کند. عامل هندسه به‌ویژه در طراحی سرسرای اصلی نقش بسیار مسلط و نمایانی دارد. عامل سازه نیز با استفاده ماهرانه از اشکال هندسی در ساختن سقف‌ها (به‌ویژه کتابخانه) و سالن اصلی و سقف و دیوارها (به‌ویژه در آمفی‌تئاتر) نمونه جالبی از کاربرد عناصر سازه‌ای در طراحی و معماری این مجموعه به‌شمار می‌رود.

تماشای مجموعه‌های نفیس در موزه قرآن

در بخش دیگری از نخستین موزه اختصاصی قرآن ایران، آثار هنری موزه قرار دارد. این بخش تابلوهایی را شامل می‌شود که با بهره‌گیری از کلام الهی ساخته شده‌اند.

تماشای مجموعه‌های نفیس در موزه قرآن

بخش اصلی این موزه مربوط به قرآن‌های خطی، قدیمی و تاریخی است. در این بخش بیش از ۸۰ قرآن نفیس نگهداری می‌شود که به دوره‌های مختلف تاریخی تعلق دارد. در موزه قرآن مجموعه‌ای از پارچه‌هایی نگهداری می‌شود که آیات قرآن کریم بر روی آنها نقش بسته است. در بخش آثار فلزی نیز آثاری چون شمعدان، زره، کلاهخود، شمشیر و جعبه نگهداری می‌شود که با آیات و کلمات الهی مزین شده‌اند.

تماشای مجموعه‌های نفیس در موزه قرآن


در این موزه، قرآن‌هایی مربوط به دوران صفویه و قاجار و همچنین قرآن‌های خطی متعلق به قرن سوم هجری وجود دارد.

تماشای مجموعه‌های نفیس در موزه قرآن

کتابخانه تخصصی موزه ملی قرآن کریم با مجموعه بسیار غنی در زمینه کتب مرجع و علوم قرآنی در سه طبقه به وسعت ۴۶۵‌مترمربع واقع شده است. این مجموعه در حال حاضر دارای حدود ۳۵۰۰ نسخه کتاب بوده و قابل توسعه تا ۴۰ هزار جلد است.

تماشای مجموعه‌های نفیس در موزه قرآن


اشیایی نیز برای تکمیل و تجهیز موزه، خریداری شده است و در صورت نیاز و شناسایی آثار ارزشمند قرآنی، خریدهای لازم از سوی مسئولان موزه انجام خواهد شد.

____________________________________________________

عکس: حسین اینانلو

منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۱ در تاریخ  ۱۳۹۳/۲/۲۴*

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳