کلیسای سنت استپانوس یکی از مهم‌ترین کلیساهای ایران است که بعد از قره کلیسا دومین کلیسای مهم ارمنیان کشور است. کلیسای سنت استپانوس در شهرستان جلفای استان آذربایجان شرقی و در کنار رودخانه ارس بنا شده است.

همشهری آنلاین - مریم ورشو: کلیسای استپانوس مقدس دومین کلیسای مهم ارمنی‌های ایران است. برای بازدید از این کلیسای زیبا و خاص باید به استان آذربایجان شرقی در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا بروید.

این کلیسا در فاصله ۳ کیلومتری رودخانه ارس واقع شده‌ است. بنابراین شما در مسیر رسیدن به این کلیسا از یک جاده بسیار زیبا می‌گذرید که یک طرف آن کوهستانی و طرف دیگر آن رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد.

کلیسای استپانوس در سده نهم میلادی ساخته شده ‌است، اما به علت زلزله دچار آسیب، اما  در دوران صفویه مرمت و بازسازی شد.

اگر در ایام نوروز یا تابستان به این منطقه سفر کنید سرسبزی و آب و هوای آن حال و هوای شما را عوض می‌کند؛ چون در محوطه این کلیسا درختان زیادی قرار دارد که به سرسبزی آن افزوده است.

نمای این کلیسا نیز سنگی است و حجاری‌های ظریف و دیدنی دارد. این کلیسا سه ساختمان اصلی و مشخص و همچنین قسمت‌های فرعی مختلفی دارد. سه قسمت اصلی عبارتند از: نمازخانه اصلی، اجاق دانیال، برج ناقوس.

همچنین این بنای تاریخی به شماره ۴۲۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و به دلیل شیوه معماری منحصر به فرد آن در سال ۱۳۸۶ همراه با کلیساهای دیگر در استان آذربایجان، در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسید.

در زیر تصاویری از این کلیسا را می‌بینید.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha