رامین سلیمی یکتا: این مطلب به معرفی کادیلاک یکی از لوکس ترین خودروسازی‌های جهان می‌پردازد.

  • تاریخچه

کادیلاک یک نشان تجاری ساخت اتومبیل‌های لوکس است که در تملک شرکت جنرال موتورز می‌باشد. اتومبیل‌های کادیلاک به طور رسمی در بیش از ۵۰ کشور دنیا فروخته می‌شوند و عمده فروش آن نیز در ایالات متحده و کانادا می‌باشد. در سال ۲۰۱۰ فروش کادیلاک شاهد رشدی ۳۵٪ نسبت به سال قبل از آن بود و تعداد کل اتوموبیل‌های تولید شده کادیلاک در آن سال به ۱۴۶٬۹۲۵ دستگاه رسید. همچنین فروش جهانی کادیلاک در سال 2014 به 263 هزار دستگاه و در سال 2015 به حدود 280 هزار دستگاه افزایش یافت. بعد از ایالات متحده آمریکا، چین دومین بازار بزرگ فروش خودروهای کادیلاک است. در میانه قرن بیستم نام کادیلاک در محدوده ایالات متحده به نامی مترادف با کیفیت بالا تبدیل شد. عبارت‌هایی نظیر کادیلاک ساعتها اشاره به برند رولکس دارد. شعار فعلی کادیلاک این است: زندگی، آزادی و کار. این شعار به حقوقی اشاره دارد که در بیانیه استقلال ایالات متحده شرح داده شده‌ است.

هنری ام. لیلند اسلحه ساز سابق، و مهندس کمپانی‌های فورد و اولدز موبیل، در سال ۱۹۰۲ شرکت «کادیلاک» را به افتخار بنیانگذار شهر دیترویت (قطب خودروسازی کشور آمریکا) «آنتونی لامت کادیلاک» بنیان نهاد. با اختصاص قیمت‌ها برای تولید دستی و استفاده از قطعات استاندارد، للاند «کادیلاک»۳۰ چهار سیلندر را در ۱۹۰۹ ساخت که کمپانی او را چنان موفق کرد که چندی بعد توسط GM خریداری شد. در ۱۹۱۵ موتورهای قدرتمند، بی‌صدا، و قابل اطمینان هشت سیلندر کادیلاک، استانداردِ اتومبیل‌های بزرگ فوقِ‌لوکس را بدست آورد. چند دهه بعد موتورهای گران‌قیمت V12 و V16 معرفی شد اما طی سال‌هایی که بحران اقتصادی به‌وجود آمده‌بود فروش ناچیزی داشت. البته مدل‌های V8 همچنان به عنوان خودرویی عامه‌پسند در بازار باقی‌ ماندند. با وجود برخی دوره‌های تغییر و بی‌ثباتی در مشی کادیلاک، نمونه‌های اصلاح‌شده و ابتکارات تکنیکی و فنی، اعتبار و محبوبیت کادیلاک به‌عنوان یک مارک لوکس سفارشی را در طول سال‌ها تا به اکنون حفظ کرده‌اند.

اولین استارت برقی، اولین چراغ روشنایی استاندارد، اولین اتومبیل هشت سیلندر شکل جهان و اولین مونتاژ استاندارد اتومبیل در دنیا که در لندن صورت گرفت، تنها گوشه‌ای از افتخارات بی‌شمار کادیلاک محسوب می‌شود.

کادیلاک

  • شرکت در صنعت خودروسازی

خودروهای کادیلاک به‌عنوان خوش ساخت‌ترین خودروهای جهان شناخته شدند. تولید دقیق برای قابلیت تعویض پذیری قطعات به‌صورت واقعی، یکی از اولین‌های صنعت در سال ۱۹۰۸ میلادی بود.

در سال 1907 كمپاني كاديلاك با خودرو‌هاي 4 سيلندر خود به موفقيت بزرگي دست يافت. لي لند موسس كارخانه كاديلاك پروژه جديدي را پياده كرد كه طبق آن قطعات يك خودرو در خودرو‌هاي ديگر استفاده شود. اين طرح در سال 1908 برنده جايزه R.A.C شد. همچنين بار ديگر در سال 1913 با طرح چراغ‌هاي الكترونيكي برنده جايزه شد.

کادیلاکاين پيشرفت در فناوري باعث شد كه ويليام‌ سي دورانت كه يكي از بزرگان كمپاني جنرال موتورز بود توجه خاصي به كاديلاك كند. در سال 1915 اولين خودروي تجاري خود را با نام كاديلاك 51 وارد بازار نمود اين مدل سوپاپ‌هاي بسيار نرمي داشت و بسيار قدرتمند بود. پس از آن در سال 1923 اين كمپاني خودروي 8 سوپاپي توليد كرد كه توانايي ترمز در چهار چرخ را داشت.

در سال ۱۹۱۰ کادیلاک اولین کمپانی بود که موفق به تولید اتومبیلی شد که اتاقک آن کاملاً متصل به شاسی‌اش بود.کادیلاک اولین تولید کننده‌ای بود که اتومبیل‌هایی با اتاق کاملاً بسته تولید كرد.(سال ۱۹۱۰)

در سال ۱۹۱۲ میلادی کادیلاک اولین خودروسازی بود که سیستم راه‌اندازی الکتریکی شامل راه‌اندازی، روشنایی و استارت را به‌صورت استاندارد ارایه می‌كرد. این سیستم توسط چارلز کترینگ توسعه داده شد و به عنوان ابزار راحتی برای بانوان راننده به بازار عرضه شد.

در سال ۱۹۱۵ میلادی آنها اولین خودروسازی بودند که خنک سازی موتور را به کمک ابزارهای دماسنجی انجام دادند و در سال ۱۹۲۲ میلادی اولینی بودند که کنترل حرارتی کاربراتور موتور را معرفی كردند.

کادیلاک همچنین اولین خودروسازی بود که موتورهای هشت سیلندر بالانس را ساخت.(۱۹۲۳)

در سال ۱۹۲۷ کادیلاک نخستین شرکت در جهان شد که طراحان صنعتی‌اش را به طراحی بدنه خودرو تشویق کرد.

در سال ۱۹۲۸ کادیلاک نخستین سیستم تعویض دنده با استفاده از چرخ دنده را تولید کرد که تحول عظیمی در صنعت خودرو به‌حساب می‌آمد.

کادیلاک نخستین شرکتی بود که اتومبیلی با سقف تمام فلزی تولید کرد که بسیار امن‌تر و بی‌صداتر از سایر سقف‌های آن زمان که از چوب و چرم ساخته می‌شد بود.

در بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ کادیلاک با سرمایه‌گذاری که کرد توانست نخستین موتور ۱۶سیلندر جهان را طراحی کند، همچنین در همین سالها کادیلاک اولین موتور ۱۲سیلندر جهان را نیز تولید کرده بود.

در سال ۱۹۳۴ کادیلاک انقلاب بزرگی را در خط تولید اتومبیل ایجاد کرده بود، در این سال مخترعی به نام هنری اف. فیلیپس دستگاهی را به بازار عرضه کرد که به صورت خودکار می‌توانست پیچ و مهره‌ها را محکم نماید. کادیلاک اولین خودرو ساز جهان بود که از تکنولوژی فیلیپس استفاده کرد.

در سال ۱۹۴۱ کادیلاک نخستین خودروی لوکس جهان با دندهٔ اتوماتیک را تولید کرد.

کادیلاک

در سال 1958 كاديلاك براي اولين بار مدل‌هايي با دو چراغ گرد بزرگ را روانه بازار كرد در سال 1963 كاديلاك مدلي را با موتور V8 به بازار عرضه كرد كه نسبت به تمامي مدل‌هاي كاديلاك برتري خاصي داشت و فضاي داخلي بزرگ به علاوه موتوري قدرتمند داشت. مدل‌هاي 1964 را مي‌توان با سقف تاشو و تهويه اتوماتيك مشاهده كرد.

در سال 1965 كاديلاك به خودروي تجملي تبديل شد كه لوازم آن بيشتر جنبه تجمل را داشتند. در دهه 70 به دليل گران شدن قيمت بنزين در آمريكا و مصرف بالاي خودرو‌هاي بزرگ كاديلاك ، كاهش حجم و در نتيجه كاهش لوازم لوكس و پايين آوردن مصرف سوخت بهينه شد.

از دیگر ابداعاتی که که کادیلاک وارد صنعت اتومبیل‌سازی جهان کرد سیستم تهویهٔ هوای داخل اتومبیل بود، این سیستم که به صورت خودکار قادر بود خود را با شرایط محیط وفق دهد در سال ۱۹۶۴ بر روی اتومبیل‌های کادیلاک به کار گرفته شد.

اتومبیل‌هایی که کادیلاک در سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷ تولید کرد نخستین اتومبیل‌های جهان بودند که در آنها برای ایمنی سرنشینان از کیسه هوا استفاده شده بود.

کادیلاک

در سال 1975 كاديلاك ايران Seville از روي مدل قديمي Deville ساخته شد. پس از آن موتور‌هاي 4، 6 و 8 سيلندر توليد مي‌شد. پس از آن كاديلاك تصميم گرفت بيشتر از خودرو‌هاي اروپايي الهام بگيرد. با خواندن تاريخچه كاديلاك مشخص مي‌شود كه تكنولوژي در كاديلاك حرف اول را مي‌زند و هر روز بايد منتظر پديده جديدي از اين شركت بود.

سویل

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha