همشهری آنلاین: دانشمندان تصمیم گرفته‌اند به جای ایستادن در ساحل یا عرشه قایق‌ها و تماشا با کمک دوربین‌های دوچشمی، از پهپاد‌ها برای نظارت بر جمعیت وال‌های سواحل آمریکا استفاده کنند.

 

 

 

براساس گزارش BBC، به اين منظور از هگزاكوپترهايي مجهز به دوربيني با وضوح تصويري بالا براي ثبت تصاوير ارزشمند از اين غول‌هاي دريايي استفاده مي‌شود كه مي‌توانند تا ارتفاع 40 متري از سطح آب پرواز كنند.

محققان از تصاوير به ثبت رسيده توسط اين پهپاد‌ها براي سرشماري وال‌ها استفاده مي‌كنند و علاوه بر اين از آنها براي مطالعه درمورد سلامت و رفتار وال‌ها نيز بهره مي‌برند، به اين شكل مي‌توانند تحقيقي تمام و عيار درباره وال‌هاي خاكستري سواحل كاليفرنيا انجام دهند.

جان دوربان زيست‌شناس مي‌گويد مي‌توانيم وال‌ها را روي ترازو گذاشته و مورد مطالعه قرار دهيم، اما درعين حال مي‌توانيم وضعيت بدن آنها، به ويژه ميزان چاقي يا لاغري آنها را با استفاده از تصاوير هوايي مورد بررسي قرار دهيم. طول وال‌هاي خاكستري به 15 متر نيز مي‌رسد و طول عمر آنها بيش از 50 سال است. ميزان چربي كه اين جانداران در بدن ذخيره مي‌كنند بسيار حياتي است به ويژه براي وال‌هاي مادر.

اهميت چربي از آن رو است كه اين جانداران در طول دوران مهاجرت خود چيزي نمي‌خورند از اين رو براي رسيدن به مقصدشان در اقيانوس قطبي به منبع انرژي كافي نياز دارند. مطالعه هوايي روي اين حيوانات به دانشمندان امكان مي‌دهد تا ابعاد آنها را در طول زمان و نسبت با يكديگر مقايسه كنند. هدف اصلي درك چگونگي تاثيرگذاري وضعيت محيطي بر افزايش جمعيت وال‌هاي خاكستري است.

صيد بيش از اندازه وال‌هاي خاكستري اين گونه از ماهي‌ها را در خطر انقراض قرار داده‌بود،‌اما تصويب قانون منع شكار جمعيت آنها را به وضعيت عادي بازگرداند و در سال 1994 اين وال‌ها از گروه جانداران درحال انقراض خارج شدند. از اين رو اين جانداران به نمونه‌هاي مطالعاتي خوبي تبديل شدند زيرا بيشتر وال‌هاي ديگر همچنان در معرض خطر انقراض قرار دارند.

ارتفاع پرواز هگزاكوپتر از اهميت زيادي برخوردار است زيرا وال‌ها و ديگر گونه‌هاي دريايي به هرنوع اختلال و آشفتگي در محيط زيستشان حساس هستند از اين رو ارتفاع اين پهپاد‌ها همواره توسط ارتفاع‌سنجي حساس كنترل مي‌شود.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha