همشهری‌آنلاین: با مرور نشریات قدیمی می توان این نکته را دریافت که تبلیغات، از ابتدا هم جزء تقریبا جدانشدنی رسانه‌ها بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، مهدی نورمحمدی در کتاب سرآغاز عکاسی در قزوین علاوه بر انتشار عکس‌های قدیمی، به موضوع تبلیغ یک عکاسخانه پرداخته است.

اولین تبلیغ به عکاسخانه‌ی الکترو همرنک مربوط است که در سال 1314 در هفته‌نامه‌ی بازپرس به چاپ رسید. مدیریت این عکاسخانه را زیبا همرنک برعهده داشته و گویا این عکاسی در تهران بوده است. همچنین این عکاسخانه برای معلم‌ها و محصل‌ها خدمات را نیم‌بها ارائه می‌کرده است.

در این کتاب، اعلان‌هایی از عکاسخانه‌ی آندره که گویا در آن زمان تنها عکاسخانه‌ی شهر قزوین بوده نیز آمده است.

موضوعی که جالب به‌نظر می‌رسد، نحوه‌ی آگهی دادن یا همان اعلان این عکاسخانه است؛ در نخستین تبلیغ این عکاسخانه آمده است: مژده به اهالی شهرستان قزوین / عکاسی آندره، جدیدالتأسیس در قزوین / شب و روز با برق.

اعلام شده در سال ۱۳۳۱

علاوه بر این‌که داشتن برق به‌طور شبانه‌روزی یک امتیاز بوده، از واژه‌ی آگراندیسمان که یک واژه‌ی فرانسوی است، به‌ جای بزرگ‌نمایی استفاده می‌شده است.

این تبلیغات در هفته‌نامه‌ی نجات قزوین در سال‌های 1331 و 1332 به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۹